۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۴۴۳۹۱۲
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان:

نيازمند انقلاب در فضای ارتباطی رسانه‌ای و مجازی هستيم

حجت الاسلام موسوی گفت: ما بايد يک بار برای هميشه اين وابستگیها را قطع کنيم و با لبیک به ندای رهبر انقلاب مبنی بر مبارزه با تهاجم فرهنگی؛ زمينه‌های تسلط فرهنگ دشمنان را از بين ببريم از این رو نيازمند انقلاب اسلامی در فضای ارتباطی رسانه‌ای و فضاهای مجازی و ابزارهای آن هستيم.
فضای ارتباطی رسانه‌ای و فضاهای مجازی

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با توجه به حساسیت بحث فضای مجازی و به صورت خاص اينترنت، گفت: ورود اينترنت و ظهور فضای مجازی از دهه هفتاد در کشور ما ايجاد شده است؛ دوره ه‏ایی که سياستگذاری درباره اينترنت تقريباً منفعلانه بود و اين فضا ادامه يافت تا سال‌های ۸۰، ۸۱ و ۸۲ که زيرساخت‏های دسترسی به اينترنت جهانی گسترش يافت.


وی ادامه داد: از سال ۸۱-۸۲ نواقص  جدی سياستگذاری در امر اينترنت مورد توجه قرار گرفت و فعاليتهايی برای قانونگذاری در اين حوزه شروع شد و این به معنای آن است که اول اينترنت را منفعلانه پذيرفتيم و سپس در سال‌های ۸۲ – ۸۳ عده ‏ای از مسؤولان دلسوز که احساس خطر کردند در شوراهای مختلف نخستین تلاشها را برای کارشناسی اين حوزه آغاز کردند.


حجت الاسلام موسوی عنوان داشت: در واقع ما همين اينترنت موجود را با منطق فعال و با نگاه فرصت‌محور وارد کشور نکرديم از این رو با اینکه اينترنت نيز يک خوبیها و بدیهايی دارد ولی متأسفانه ما از بدیهای آن به خاطر انفعال در سياستگذاری، بسيار ضربه ديده‌ايم هر چند که از فرصتهای آن نيز استفاده کرده‌ايم.


وی تصریح کرد: اينترنت در ايران بدون کمترين دقتی در سياستگذاری توسعه پيدا کرد؛ شبکه گسترش يافت و دسترسی ها فراهم شد به نحوی که اگر دقت کرده باشید خواهید دید که روستاها نيز به اينترنت دسترسی دارند اين در حالی است که سياستگذاری محتوايی اينترنت، شايد در چند سال اخير تا حدودی جدی شده است و در دهه اول توسعه اينترنت؛ هيچ‏گونه فعاليت و رويکرد مديريت فعال نسبت به محتوا وجود نداشته است.


این مدرس کشوری جنگ نرم یادآور شد: بسياری از کارشناسان نظرشان بر اين است که مضرات اينترنت در ايران بسيار قابل توجه است اما ما اکنون در پی اين بحث نيستيم چرا که اينترنت وارد کشور ما شده‌ است و ما با توسعه افسارگسيخته و غير علمی اينترنت موجود مخالفيم و اولويت کشور را در توسعه شبکه ملی و بومی اطلاعات می‌دانيم.


وی خاطر نشان کرد: این کار هم به لحاظ معماری اطلاعات و هم رويکرد اقتصادی، منطقی‌تر است، شايد کمترين نيازسنجی از عموم کاربران اينترنت، نشان دهد که ۹۵ درصد گردش اطلاعات ما داخلی است.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان اظهار داشت: با کمی دقت متوجه می شویم که آمریکا از طريق اينترنت ارزآوری دارد و سودهای اقتصادی کلان کسب می کند و سعی دارد فرهنگ خودش را بر کشورهای ديگر به ويژه بر آزادی‌خواهان مسلط ‌کند و به راحتی از طريق اينترنت به اطلاعات مهم کشورهای ديگر به ویژه کشورهای مستقل دسترسی پيدا ‌کند؛ این در حالی است که ما تدبیری نیندیشیدیم و اطلاعات تمام کاربران و بسياری از اطلاعات مهم کشور؛ از طريق اينترنت به دست دشمنانمان می‌رسد، تسلط فرهنگ غرب بر کشور ما آسانتر شده و‌ ايمان جوانان ما که يکی از مؤلفه‌های مهم امنيت ملی ما می‌باشد مورد تهديد قرار گرفته و پايگاه‌های خدمات اينترنتی داخل کشور با وجود سرمايه‌گذاری اقتصادی و توليدات مناسب؛ رونق چندانی ندارد.


وی ابراز داشت: ما به دليل ضعف نظری به مباحث فضای مجازی و مرعوب بودن روانی نسبت به فناوری‌های مؤثر ارتباطی؛ متأسفانه مواجهه بسيار منفعلانه با اينترنت و ابزارهای ارتباطی جديد داشته‌ايم در حالی که برخی از کشورهای ديگر؛ مانند فرانسه، انگليس، آلمان،‌ روسيه و چين بسيار حساب شده‌تر و فعال‌تر عمل کرده‌اند و در واقع ايران جزء بی‌نظم‌ترين کشورها نسبت به اينترنت پنتاگون بوده است از این رو می بینیم که ما در مسأله اينترنت؛ منافع ملی و فرهنگی خود را به هيچ وجه لحاظ نکرده‌ايم.


این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما سالهاست که از نابسامانی در فضای مجازی و وسايل ارتباطی نوين گله‌مند بوده‌ايم اما متأسفانه در فضای شيفتگی و مرعوب بودن نسبت به فرهنگ و تکنولوژی غرب؛ گوش شنوايی برای اين حرف‌ها وجود نداشته است از این رو با موضعگيری‌های صريح آقايان مراجع؛ اين نقطه اميد در دل بسياری از متخصصان و کارشناسان فضای سايبری ايجاد شد که با صدای رساتری پيشنهادهای خودشان را مطرح کنند.


وی خاطر نشان کرد: از نظر من ورود مراجع بزرگوار به اين سنخ مسائل می‌تواند به يک نقطه عطف تاريخی در مقابله با تهاجم، شبيخون و ناتوی فرهنگی دشمن تبديل شود و به شرط استقامت؛ همچون نهضت تحريم تنباکو در تاريخ ماندگار شود.


این مدرس کشوری جنگ نرم بیان داشت: از آنجا که فناوریهای جديد مانند ماهواره، اينترنت و موبايل، از مهم‌ترين ابزار تسلط فرهنگ غرب بر کشور ما بوده است و متأسفانه ما در برخورد با آنها بسيار منفعلانه عمل کرده‌ايم؛ لازم است در جهت سرعت بخشیدن به پیگیری دفع این خطرات بیشتر توجه کنیم و تلاش مضاعفی داشته باشیم.


حجت الاسلام موسوی یادآور شد: بيست و پنج سال است که گفته می‌شود يک روزی شبکه‌های ماهواره‌ای را می توان بدون بشقاب دريافت کرد؛ ما در اين بيست و پنج سال برای جلوگيری از آن چه کار کرديم؟ متأسفانه هيچ برنامه جدی و درخور برای مقابله با آن خطر انجام نداديم و از سنگرهايمان عقب نشينی کرده ايم.


وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال 78 در نمایشگاه کتاب عنوان داشت: مقام معظم رهبری در بخشی از سخنانشان فرمودند: هرکس که در کشور مسؤوليتی دارد بايد طبق نظر و ايمان اسلامی و احساس تکليفی که می ‏کند؛ قاطع و شجاعانه و قوی قدم بردارد و از مسئله تأثير بر روی ذهنها و ايمانها آسان نگذرند. 


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان ابراز داشت: اگر ما در همان سالها يک سازمان فنی تشکيل می دادیم و برای مقابله با نفوذ ماهواره برنامه‌ريزی علمی و فنی می کردیم؛ هرگز شاهد خسارات ناشی از اینترنت و ماهواره در کشور نبودیم. 


وی تاکید کرد: پيشنهاد درست اين است که ما باید در وسيله‌هايی که ابزار‌های فرهنگی محسوب می‌شوند و همچنين می‌توانند ابزار تسلط فرهنگ غرب بر کشور ما باشند خودکفا شويم چراکه قاعده نفی سبيل؛ قاعده مورد اتفاق همه فقها است چنانچه در سوره نساء آیه 141 آمده: «وَ لَنْ يجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»؛ بنابراين ما بايد از فن‌آوریهای اطلاعاتی و ارتباطی مطابق با فرهنگ کشور خودمان استفاده کنيم. 


این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما به يک جهاد فنی و علمی در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی ارتباطی نياز داريم چراکه اگر در اين علوم مسلط نباشيم؛ گاهی مجبوريم از ابزار ديگران استفاده کنيم، ابزاری که با نياز سنجیهای کشور ما ساخته نشده‌اند بلکه با نيازسنجیهای مردمان، سياست‌مداران و يا کمپانیهای اقتصادی کشورهای ديگر و متناسب با ارزشهای آن‌ها ساخته شده‌اند. 


وی ادامه داد: فرهنگ ما با فرهنگ سازندگان اين وسايل در تعارض و تباين است و فناوریهای فرهنگی آنان نمی تواند در جهت رشد و تعالی فرهنگ مردم ما قرار بگيرد.


حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: ما بايد در زيرساخت، شبکه، سخت‌افزار و نرم‌افزار خودکفا شويم و با توليدات ابزارهای اخلاق‌محور در کشور بازارهای خوبی در کشورهای اسلامی و شرقی داشته باشیم و الگويی برای کشورهای مستقل باشیم.


وی افزود: ما بايد يک بار برای هميشه اين وابستگیها را قطع کنيم و با لبیک به ندای مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با تهاجم فرهنگی؛ زمينه‌های تسلط فرهنگ دشمنان را از بين ببريم از این رو نيازمند انقلاب اسلامی در فضای ارتباطی رسانه‌ای و فضاهای مجازی و ابزارهای آن هستيم.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان گفت: البته در مسير تحقيقات، زيرساختها و سخت‌افزارها، بايد به فعالان اين عرصه‌ها کمک کنيم و با دادن انواع مشوق‌ها؛ راه دست‌يابی به اين مهم را هموارتر کنیم از این رو بدون کمک دولت؛ بخش خصوصی نمی‌تواند موفقيت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد چرا که از رقابت با کشور‌هایی که سال‌ها در اين حوزه کار کرده‌اند، باز می‌ماند. 


این مدرس کشوری جنگ نرم در پایان بیانکرد: امیدواریم این گفتمان مقدس شکل بگيرد و خواسته مقام معظم رهبری از طريق درست آن که تسلط علمی بر ابزارهای فرهنگی است به وقوع پيوندد./301/9703/ب1

ارسال نظرات