۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۴۳۹۳۰
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین تبیین کرد؛

نقش امام رضا در جلوگیری از نفوذ علوم بیگانگان به جامعه اسلامی

حجت الاسلام رضوی مهر به نقش سازنده امام رضا(ع) به عنوان بنیان گذار نهضت بزرگ علمی در ایران اشاره کرد و گفت: آن حضرت سدی در برابر نفوذ علوم بیگانگان به جامعه اسلام ایجاد کردند.
رضوی مهر

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر، نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا‌، اظهار داشت: میلاد امام علی ‌بن‌ موسی ‌بن رضا(ع) فرصتی است تا جهان اسلام درباره علم عصمت الهی امام و تدبیر و عقلانیت و دیانت و معنویت امام تحلیل و بررسی عمیقی را آغاز کند.

وی ادامه داد: حضرت رضا(ع) صرفاً آمدنشان از مدینه به طوس که بعدها طوس به مشهد‌الرضا شهرت یافت یک سفر سیاسی و یا یک سفر عبادی محض نبود بلکه افزون بر این‌که سفر امام یک سفر سیاسی، عبادی و تکلیف بود یک سفر علمی با هدف ایجاد افتخار برای شیعیان در جهان به شمار می‌رفت.

مزایای سفر امام به طوس

مشاور سازمان اوقاف در حوزه های علمیه تصریح کرد: آمدن امام موجب شد تا اصحاب علوم حدیث، راویان مفسر قرآن و دانایان در حکمت الهی و در یک کلام طالبان علوم آسمانی دور امام حلقه های معرفت علمی ایجاد و با نوشیدن علم و معرفت، فضیلت و معنویت امام را معرفی کنند و نقش سازنده امام را که بنیان گذار نهضت بزرگ علمی در ایران بودند و موجب شدند سدی در برابر نفوذ علوم اغیار به جامعه اسلام ایجاد شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر امام در مدینه می‌ماند و این هجرت تمام بعدی را انجام نمی‌دادند شاید به خاطر تنگ بینی‌های مهاجمان و غاصبان مدینه ما اطلاعی از فقه الرضا(ع)، طب الرضا(ع)، علم نجوم، علم ادیان و علم لدنی امام و اخبار الغیب امام مطلع نمی‌شدیم.

حجت الاسلام رضوی مهر اضافه کرد: تدبیر و سیاست امام موجب شد که خود به خود شخصیت امام خودنمایی کند و امپراتوری مثل مأمون را تحت‌الشعاع قرار دهد و او مقهور این علم و رشادت با فضیلت امام بگردد به گونه ای که بزرگان مذاهب و دیگر ادیان سر تعظیم در مقابل علم لدنی امام سر به زمین فرو آوردند و هر کدام به گونه ای با ادبیات خود به اعلمیت امام  یعنی  رضای عالم آل محمد و عالم علم محمد(ص) اقرار نموده است.

 نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: امروز آنچه مهم است از تبلور زوایای نگاه مهربانانه امام شاهد هستیم که بزرگ‌ترین کتابخانه های فاخر و منحصربه‌فرد اختصاص به استان قدس رضوی دارد، امروز بزرگ‌ترین اسناد درجه یک و سندهای اولیه در علوم مختلف و منابع عظیم علمی در رشته های گوناگون ویژه و اختصاص به کتاب خانه بزرگ استان قدس رضوی دارد و این شاید شعاعی از تجلی نگاه امام در این زمینه است.

وی با بیان اینکه باید به بعد معنوی امام نیز قبل از بعد علمی امام اشاره کرد، تصریح کرد: تیز بینی، پیشگویی، پیش بینی و پیشگیری امام هر کدام برای شیعیان از اهمیت ویژه‌ای و بزرگ‌تر و بسزایی برخوردار است.

موهبت خاندان عصمت وطهارت

حجت الاسلام رضوی مهر تصریح کرد: این موهبت خاندان عصمت و طهارت موجب شد تا دین و زنگار قربت از خود بزداید و جامعه اسلامی از تفرقه انحطاط و از هم پاشیدگی رها شده و عروة الوثقى عینی یعنی وجود امام رضا(ع) متوسل شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، اشاره امام به علوم آسمانی، نگاه امام به حرکت ستارگان، سخنان امام پیرامون زندگی بشریت و سبک مطالبه ای الهی از بندگان، برنامه روزانه یک مسلمان از زبان امام رضا(ع) تفسیر محکمات و متشابهات قرآن، اشاره به ظواهر و باواطن آیات کریمه همچنین استخراج معنای ناب و در لعل مطالب خدایی از الفاظ قرآن را از عظمت علم راسخ در وجود امام رضا(ع) به شمار برد.

مشاور سازمان اوقاف در حوزه‌های علمیه بیان کرد: مغز‌های متفکر خاشعانه و متواضعانه افتخار دارند که شاگرد علوم رضوی علی بن موسی الرضا(ع) هستند امید داریم در چنین شرایطی که جهان اسلام نیازمند به علوم آسمانی است و عقول بشریت درمانده درمان از نیازمند جامعه است بتوانیم عمیق‌ترین مطالب فاخر و عظیم ر از بیانات، دراسات، مباحث و مطالب امام رضا(ع) استخراج کنیم چرا که سخن امام همواره چون خورشید در آسمان اندیشه بشریت موجب نور افشانی و رسیدن به کمالات انسانی می‌شود.

حجت الاسلام رضوی مهر در پایان گفت: باید این روز بزرگ را به جامعه بزرگ اسلام و امت واحده قرآن تبریک و تهنیت گفت و امید داشت همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بزرگ شده و پرورش یافته فضای معنوی حرم قدس رضوی همواره خود اهتمام به زیارت با صفای این صحن و سرای دل آرای امام رضا(ع) را دارند، مردم نیز بشتابند و بدانند «حیا و میتا» علم امام مثل چشم جاری قلب‌های مستعد را سیراب می‌کند./875/ت302/ی

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات