۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۴۴۶۸۳۱
رییس قوه قضاییه در مشهد مطرح کرد؛

سکولارها اعتقادی به قانون اساسی ندارند/ اقتصاد و سیاست را برای کمال می خواهیم

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: برخی می‌گویند برای توسعه اقتصادی کشور اگر لازم باشد، محرومان له شوند و در عوض کشور به رشد اقتصادی مثلا 8 درصد برسد اما خداوند ما را به توجه نسبت به محرومان سفارش فرموده است.
آیت الله آملی لاریجانی آیت الله ‌آملی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله محمد صادق آملی لاریجانی صبح امروز در افتتاحیه اجلاس سالانه سازمان بسیج اساتید که در سالن صبای صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای را از ابعاد مهم سند ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: از سازمان بسیج تشکر می‌کنم که گام بلندی در این رستا برداشته و امیدواریم پیگیری‌ها اثرگذار باشد.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم بررسی ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی در محافل علمی، تطابق نگاه مجریان این سند با نگرش توحیدی را لازمه موفقیت اقتصادی کشور دانست و افزود: نگاه توحیدی مسأله مهمی است که در تمام شئون فردی و اجتماعی زندگی ما تأثیر دگرگون‌کننده دارد. اگر نگاه ما توحیدی باشد، تأثیر خود را بر دیپلماسی، اقتصاد، فرهنگ و سبک زندگی ما می‌گذارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر اصل بودن نگاه توحیدی در نظام، نگرش‌های غیر توحیدی را در تضاد با قانون اساسی کشور قلمداد کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در دوره اصلاحات آمدند و از سکولاریسم دفاع می‌کردند، این اصل قانون اساسی را قبول نداشتند و در نتیجه قانون اساسی کشور را قبول نداشتند.

وی ادامه داد: سکولارها دین را امری فردی بین انسان و خدا می‌دانند و شیوه‌های قانون‌گذاری در حکومت‌‌های مبتنی بر لیبرال دموکراسی نیز همین است که تشریع را مختص خداوند نمی‌دانند. نگاه توحیدی واقعیتی است که اگر برای انسان پدید آید، همه زندگی فردی و اجتماعی او را متحول می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس به تبیین نگاه توحیدی مورد نیاز برای تحقق اقتصاد اسلامی پرداخت و اظهار کرد: به اجمال می‌توان گفت نگاه توحیدی یعنی یک حقیقت بنیادی وجود دارد که همه خلق‌ها، رزق‌ها و قدرت‌ها معطوف به او بوده و هر کمالی از آن مبدأ می‌آید. این مبدأ قاهر و سلطان در همه عوالم است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در تبیین نتیجه تجسم یافتن نگاه توحیدی در تفکر کارگزاران نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر انسانی موحد شد، با چنین نگاهی از قدرت‌های دنیوی نمی‌ترسد چرا که مبدأ تمام قدرت‌ها را حق‌تعالی می‌داند. آیا انسانی با این نگاه از قدرت‌های استکباری و آمریکا می‌هراسد؟ هرگز این‌طور نیست.

وی با یادآوری جمله تاریخی امام راحل که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، افزود: این سخن امام یک حرف مجاز نیست؛ حقیقت امر است. انسان موحدی که پشت‌گرم به نیروی الهی است، سر تسلیم برابر قدرت‌های دنیوی فرود نمی‌آورد. در ساحت اقتصادی نیز انسان موجد که مبدأ همه رزق را خداوند می‌داند، دستش به سوی آمریکا و اروپا نخواهد بود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب پیرامون تکیه به توان داخلی کشور، تصریح کرد: ما معتقد به این نیستیم که انسان موحد فقط در یک گوشه بنشیند و با هیچ‌کسی تعامل نداشته باشد. می‌گوییم طرح و برنامه داشته باشیم و تعامل با دیگر کشورهای جهان هم بخشی از این برنامه است. ما می گوییم «با توکل زانوی اشتر ببند.» این را قرآن به ما آموخته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مردود دانستن تفکر فلسفی جدایی علم از ارزش‌ها، اظهار کرد: در دوره اصلاحات گروهی می‌خواستند توصیه‌هایی برای توسعه اقتصادی کشور ترسیم کنند. در بخشی از این توصیه‌ها آورده بودند که اگر ما می‌خواهیم توسعه اقتصادی در کشور رخ دهد، باید ارزش‌ها را کنار بگذاریم. آیا این هدفی است که یک انسان موحد داشته باشد؟ ما اقتصاد و سیاست را برای کمال می‌خواهیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به محرومان و مستضعفان در اقتصاد اسلامی، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب از همان ابتدا تأکید داشتند که اقتصاد مقاومتی بدون عدالت قابل پیگیری نیست. این همان نگاه توحیدی است که انسان با مردم محروم زندگی کرده و به آن‌ها علاقمند باشد.

رییس قوه قضاییه افزود: برخی می‌گویند برای توسعه اقتصادی کشور اگر لازم باشد، محرومان له شوند و در عوض کشور به رشد اقتصادی مثلا 8 درصد برسد اما خداوند ما را به توجه نسبت به محرومان سفارش فرموده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان تصریح کرد: کسانی که می‌گویند ما سکولار هستیم اما قانون اساسی را قبول داریم، دروغ می‌گویند. قانون اساسی جمهوری اسلامی را به نگاه توحیدی متصل می‌کند، نه آن‌چه عقلای غرب می‌گویند. نگاه توحیدی باید در همه عوالم فردی و اجتماعی ما حضور داشته باشد./820/پ201/ج

 

ارسال نظرات