۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۴۹۳۴۷
آیت الله فقیهی در گفت وگو با رسا:

جامعه مدرسین مکررا درباره مشکلات فرهنگی به دولت و رییس جمهور تذکر داده است/ برخی به گونه ای سخن می گویند که رأی همه گروه ها را داشته باشند

عضو جامعه مدرسین با اشاره به نامه جامعه مدرسین به رییس جمهور و بیان تذکراتی در عرصه فرهنگی گفت: جامعه مدرسین یک نامه محرمانه را برای آقای رییس جمهور محترم تنظیم و اشکالات فرهنگی را که به ذهنشان می آمد را منتقل کردند، البته این دفعه اول نیست و این کار مکررا انجام شده است.
آیت الله فقیهی

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارزیابی عملکرد فرهنگی دولت یازدهم پرداخت و گفت: حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی که در هم آمیخته شده سبب می شود که دنیا از آن انتظاراتی داشته باشد.

وی افزود: همچنین مردمی که به جمهوری اسلامی رأی دادند و این همه مشکلاتی که مملکت تحمل کرده از هر کسی که سؤال شود این نکته را متذکر می شوند که برای جمهوری اسلامی شهید دادیم و مشکلات را تحمل کردیم.

توجه توأمان به اسلامیت و جمهوریت نظام کشور را تقویت می کند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که جمهوری اسلامی با خون، ایثار و فداکاری مردم به وجود آمده که باید حفظ شود، اظهار داشت: هرچه که جمهوریت و اسلامیت نظام قوی باشد مملکت حفظ می شود، اگر بخواهیم اسلام را قوی و جمهوریت را نابوده کرده و به آرای مردم توجه نکنیم کشور از بین می رود و اختناق و استبداد در مملکت حاکم می شود که سبب تنفر شده و ثبات کشور را از بین می برد.

وی ادامه داد: اگر اسلامیت نظام حفظ نشود نیز همین مشکل به وجود می آید از این رو این دو مسأله باید در کنار یکدیگر باشند، اقتضای مملکت این است که برای بقای نظام باید به هر دوی جمهوریت و اسلامیت به عنوان استوانه به قوت باقی باشند.

آیت الله فقیهی با بیان این که جمهوریت و اسلامیت نباید یکدیگر را از بین ببرند، ابراز داشت: این دو باید در کنار هم باشند تا بقای نظام که خواسته همه مردم است محقق شود، چشم همه مستضعفان جهان هم به نظام جمهوری اسلامی است.

وی عنوان کرد: این که شرق و غرب عالم نمی توانند در نظام دخالت کنند به دلیل وجود توأمان جمهوریت و اسلامیت است، غرب می داند که دموکراسی و آزادی ما از خود آن ها بالاتر است، انتخاباتی با شکوهی که در کشور بزگرار می شود شاید در کشورهای دیگر وجود نداشته باشند.

گاهی برای توجه به جمهوریت، اسلامیت را تضعیف می کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در زمینه حفظ این دو مسأله که خیلی مهم است برخی افراط و تفریط می کنند یعنی برخی به جمهوریت بیشتر توجه کرده و به اسلامیت کم توجه هستند، این افراد می گویند درست است که خیلی متدین داریم اما جمعیتی هم هستند که توجه به دین نداشته، حجاب ندارند و دستورات دینی را انجام نمی دهند که آن ها نیاز دارند مسائلی در کشور وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی صداوسیما را می بینیم مشاهده می شود که می خواهد جمهوریت را حفظ کند یعنی خندوانه می گذارد تا گروهی را جذب کند، یعنی با این برنامه و فیلم هایی که می گذارند می خواهد جوانانی را که می خواهند خوش باشند را جذب خود کند یعنی جمهوریت را حفظ کند؛ در نظرش این است که کارش سبب می شود تا مردم از هر گروهی نسبت به نظام خوشبین باشند.

آیت الله فقیهی با بیان این که این ها به خاطر جمهوریت کارهایی را انجام می دهند که مقداری اسلامیت آن ضعیف می شود، گفت: بحث خنداونه نیست شاید خلاف شرع بینی در این برنامه نباشد، بالاخره خوشی برای افراد خوب است و خندان بودن و شادی هیچ مشکلی ندارد اما نگاه برخی این است که اگر جمهوریت تقویت شود مردم به نظام علاقه مند می شوند و این سبب حفظ نظام خواهد شد.

مشکل کشور این است که قانون به درستی اجرا نمی شود

وی افزود: در مقابل توجه برخی بیشتر به اسلامیت است، این افراد می گویند که اسلامیت نظام باشد حفظ شود چون اسلام نظام را حفظ کرده و اسلام است که تا آخر پای کار می ایستد، اسلام سبب بر قراری امنیت شده چون جوانان بسیجی و سپاهی در مساجد آموزه های اسلام را فراگرفته اند؛ هر دوی این گروه ها دیدگاه خوبی دارند و می خواهند به نظام خدمت کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بهترین راه برای این که جمهوریت و اسلامیت محفوظ باشد این است که افراط و تفریط را کنار بگذاریم، اظهار داشت: نه بیش از انداره باید به سمت جمهوریت برویم که اسلامیت ضعیف شود و نه بیش از اندازه به سمت اسلامیت برویم که جمهوریت ضعیف شود.

وی ادامه داد: مملکت را باید به صورت معتدل حفظ کنیم، راه این است که هرچه قانون دستور داده را به درستی اجرا کنیم، یکی از مشکلات مملکت این است که قانون درست اجرا نمی شود، به عنوان مثال این حقوق های نجومی که این اندازه سروصدا کرده برای چیست آیا خلاف قانون مرتکب شدند یا این که قانون به آن ها اجازه داده بود که هیأت مدیره حقوق خود را تنظیم کند، قانون این اجازه را داده بود اما برخی برای خود حقوق 58 میلیونی قرار دادند که به این سوءاستفاده از قانون گفته می شود.

دریافت کنندگان حقوق های نجومی از قانون سوء استفاده کرده و عدالت را زیر پا گذاشتند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این افراد عدالت را زیر پا گذاشته و از قانون سوء استفاده کردند، ابراز داشت: درست که قانون کار را به آن ها واگذار کرده اما عدالت شان کجا رفته است، آیا امیرمؤمنان که بیت المال را در دست دارد برای خود یا بردارش عقیل حقوق نجومی قرار می دهد، عدالت چه اقتضایی دارد.

وی عنوان کرد: در مملکت قانون وجود دارد اما متأسفانه از آن سوء استفاده می شود، قانون می گوید کنسرت قانونی است و وزارت ارشاد مجوز دهد تا برگزار شود، آیا این کنسرت باید اسلامی باشد یا نباید اسلامی باشد، این کنسرت اسلامی را چه کسی تشخیص می دهد؛ کسانی باید بروند و دقت کنند که کجای این کنسرت ها اشکال دارد.

آیت الله فقیهی با تأکید بر این که مسائل حرام در کنسرت ها باید کنار گذاشته شود، خاطرنشان کرد: مسلم است که در مملکت جمهوری اسلامی خلاف شرع نباید انجام شود، خلاف شرع ها باید کنار گذاشته شود، اگر مخلوط حرام و حلال است باید حرام جدا شود، اگر کلا حرام است باید جلوی آن گرفته شود و اگر حلال است بگذارند که انجام شود.

وی اضافه کرد: مشکل ما سوء استفاده از قانون است، اگر احکام اسلامی اجرایی نشود مملکت به سویی دیگر سوق داده می شود و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می کند.

نامه و ملاقات های مکرر برای بیان تذکرات فرهنگی به دولت

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نامه جامعه مدرسین به رییس جمهور و بیان تذکراتی در عرصه فرهنگی گفت: جامعه مدرسین یک نامه محرمانه را برای آقای رییس جمهور محترم تنظیم و اشکالات فرهنگی را که به ذهن شان می آمد را منتقل کردند.

وی افزود: این دفعه اول نیست و این کار مکررا انجام شده و نامه و ملاقات های گوناگونی صورت گرفته است، بزرگان جامعه مدرسین ملاقات هایی با آقای رییس جمهور داشتند و آقای رییس جمهور نیز به جامعه مدرسین تشریف آوردند و صحبت هایی کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دولتمردان هم مشکلاتی برای انجام کار ذکر می کنند، اظهار داشت: مشکلات از دو طرف وجود دارد و سبب می شود که مقداری اصطکاک به وجود بیاید، مجموعا ارتباط جامعه مدرسین با این دولت ارتباطی خوب است.

برخی به گونه ای سخن می گویند که رأی همه گروه ها را داشته باشند

وی ادامه داد: جامعه مدرسین حرف ها و مطالبی را که دارد منتقل می کند و آن ها نیز توجه داشته و برای توضیحات حضور پیدا می کنند و گاهی مشکلات خود را می گویند، نماینده های دولت و وزار می آیند و توضیحاتی می دهند که مشکل کجا است.

آیت الله فقهی با بیان این که مقداری از مشکلات و فسادهای کشور مربوط به فقر است، ابرازداشت: برخی از کسانی که فقیر شدند به سمت فساد روی می آورند و حلال و حرام را به دلیل نیازی که دارند مخلوط می کنند، اگر دولت بتواند نیاز مردم را برطرف کند مقداری از مشکلات برطرف می شود.

وی عنوان کرد: نامه جامعه محترم مدرسین به رییس جمهور ارسال شد و ایشان نیز افرادی را فرستاده و توضیحاتی را ارائه کرده است، توافق ها و تفاهم هایی هم فی الجمله انجام می شود؛ باید بدانیم که برخی دنبال هستند که جمهوریت را تقویت کنند و بگویند افراد لاابالی زیاد داریم و افرادی داریم که خیلی توجه به دین ندارند؛ می گویند وسائل آزادی آن ها باید فراهم باشد یعنی می گویند همه را باید داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: معمولا افرادی که می خواهند از مردم رأی بگیرند اینگونه صحبت می کنند، یعنی از همه گروه ها به ویژه گروه هایی که خیلی توجه به اسلامی ندارند طرفداری می کنند، این ها به دلیل نیازمندی به رأی چنین برخوردی می کنند، به جمهوریت بیشتر توجه می کنند چون به رأی نیاز دارند از این رو به گونه ای سخن می گویند که همه گروه ها به آن ها رأی دهند.

نظر روحانیت و علما مثبت بوده اما انتقادهایی هم دارند

وی اضافه کرد: توجه بیشتر حوزه، جامعه مدرسین، علما و بزرگان به اسلامیت نظام است، اسلامیت نظام باید حفظ شود چون مهم است؛ ما آرای مردم را قبول داریم و باید باشد اما اسلامیت اصل است، فداکاری ها، ایثارها و شهادت ها برای اسلامیت نظام است که باید آن را حفظ کنیم.

آیت الله فقیهی با بیان این که اگر می خواهیم خود را حفظ کنیم اسلام باید حفظ شود، گفت: اسلام امنیت کشور را حفظ و مشکلات مملکت را حل کرده است، فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که همه حاضر هستند برایش جان بدهند و فداکاری کنند؛ روی اسلامیت نظام باید تکیه و سرمایه گذاری شود.

وی افزود: مردم مسلمان هستند ممکن است که در برخی احکام کاهل باشند اما اسلام خود را از دست نمی دهند، اگر اسلامیت حفظ شود مشکلی به وجود نمی آید و کارها پیش می رود، مجموعا نظر روحانیت نسبت به رییس جمهور و دولت محترم مثبت است اما انتقادهایی نیز دارند و دلشان می خواهد که بیش از این توجه به اسلامیت شود؛ ارتباط کاملا برقرار است و انتقادها بیان می شود و آن ها نیز مقداری انجام داده و مقداری نیز توجیه می کنند بالاخره همین ارتباطی که بین مراجع و اعضای دولت وجود دارد باید برای رفع مشکلات و دغدغه ها استفاده شود./1323/ت300/ج

ارسال نظرات