۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۴۷۸۴۶۹
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه:

شرق کشور نخستین خاکریز جبهه فرهنگی محسوب می شود

حجت الاسلام اماندادی با بیان اینکه شرق کشور نخستین خاکریز جبهه فرهنگی محسوب می شود، وجود مدارس علمیه را سبب رشد فرهنگی دانست و نسبت به هجمه گروه های وهابی و دیگر جماعت های تبلیغی معاند در این منطقه هشدار داد.
حجت الاسلام اماندادی نماینده طلاب شهرستان بم در مجمع نمایندگان طلاب

حجت الاسلام حسین اماندادی نماینده طلاب و فضلا شرق استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح ظرفیت های فرهنگی شرق استان کرمان پرداخت و ابراز کرد: شهرستان بم، فهرج، ریگان و نرماشیر متشکل از چهار شهر است، تقریبا جمع طلاب این چهار شهر در قم حدود 150 طلبه است که در سطوح مختلف مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

وی ادامه داد: طلبه های ساکن در شهر قم در سطوح یک، دو و سه حتی در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند و عده‌ای از دوستان هم فارغ التحصیل شده اند و در خود قم مشغول به فعالیت های مدیریتی، فرهنگی، علمی و پژوهشی هستند.

 حجت الاسلام اماندادی اظهار داشت: در شهرستان های شرق استان کرمان شش حوزه علمیه، سه حوزه علمیه برای خواهران و سه حوزه برای برادران وجود دارد و بیش از پانصد طلبه در این چهار استان در سطح یک، سفیران هدایت، حوزه علمیه خواهران و برادران مشغول به تحصیل هستند.

عضو مجمع نمایندگان عنوان کرد: حوزه علمیه شهرستان بم بعد از حادثه دلخراش زلزله 82 تا سال 88 به مدت شش سال تعطیل شد و با توجه به دغدغه ای که داشتیم و نیازی که در منطقه احساس می شد از همان سال های اول بعد از زلزله تلاش کردیم و از سال 86 تا 88 دوباره آن را احیا کردیم.

وی ادامه داد: نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی و دو معاون آیت الله بوشهری مدیر پیشین حوزه علمیه از طلبه های این مدرسه بودند و همچنین اساتید و ارکان مؤسسه آموزشی عالی از طلبه های این حوزه هستند؛ طلاب ما در جامعه مدرسین و مرکز خدمات حوزه های علمیه مشغول کارهای مدیریتی و اداری هستند، در واقع این حوزه، حوزه با ظرفیتی بود و همزمان با شکل گیری انقلاب اسلامی تأسیس شد و خدا را شکر ثمره های خوبی هم داشت.

حجت الاسلام اماندادی با بیان اینکه بر اثر بی تدبیری بعضی از مسؤولان فرهنگی و حوزوی این حوزه به مدت شش سال تعطیل شد و خسارت سنگینی را در این مدت از نبود حوزه در این منطقه متحمل شدیم، اظهار داشت: تقریبا پانزده درصد از جمعیت شرق استان را اهل سنت تشکیل می دهند و مورد هجمه گروه های وهابی و دیگر جماعت های تبلیغی معاند هستند که از شرق کشور وارد این مناطق می شوند.

وی با بیان اینکه خاکریز اول جبهه فرهنگی، شرق محسوب می شود، اظهار داشت: در گذشته ما خسارت های زیادی از عدم فقدان حضور حوزه داشتیم در این سال ها با تلاش و پیگیری هایی که انجام شد حوزه علمیه در سال 89 شکل گرفت و تلاش خیلی خوبی هم انجام شد.

حجت الاسلام اماندادی با اشاره به اینکه در حوزه های این شهرستان فقط سطح یک وجود دارد، گفت: سیاست های مرکز مدیریت حوزه های علمیه بر این اساس قرار داده شده است که مراکز استان تقویت و استاد درس خارج برای تدریس به این مناطق اعزام شود که شرق استان کرمان حدود 600 نفر طلبه برادر و خواهر دارد؛ بنابراین سطح دو یکی از ضرورت ها برای این منطقه محسوب می شود.

نماینده طلاب شهرستان بم اظهار داشت: با این همه مشکلاتی که برای مهاجرت طلاب وجود دارد اگر آنها بخواهند این همه راه را طی کنند و برای ادامه تحصیل سطح دو به قم منتقل شوند با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد؛ بنابراین باید امکانات و بستر برای آنها فراهم  شود و سطح دو در شرق استان ایجاد شود./875/ت302/ی

ارسال نظرات