۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۸۱۳۶۵

افشای اسنادی از تلاش دیرینه آمریکا برای سرنگونی نظام سوریه

یک موسسه آمریکایی سند سازمان جاسوسی سیا درباره سناریوهای آمریکا برای سرنگون کردن نظام سوریه در زمان ریاست جمهوری « حافظ اسد» را منتشر کرد.
حافظ اسد

به گزارش خبرگزاری رسا، موسسه آمریکایی« لیبرتاریان» سند سازمان جاسوسی آمریکا، سیا را  در خصوص سناریوهای این کشور برای سرنگون کردن نظام سوریه در زمان  « حافظ اسد» را منتشر کرد. این اسناد به تازگی از وضعیت محرمانه بودن خارج شده است.

روزنامه لبنانی الاخبار روز پنجشنبه به نقل از موسسه آمریکایی «لیبرتاریان» نوشت که « تاریخ این سند به سال 1986 بازمی گردد زمانی که دمشق وارد یک جنگ سری با اسرائیل و غرب شده و همچنین به خاطر یک بحران دیپلماتیک، در جهان شبه منزوی شده بود».

لیبرتاریان با بیان اینکه عنوان این سند 24 صفحه ای « سوریه، سناریوها برای تحول دراماتیک سیاسی» است، می افزاید: براساس گفته های مدیر سیا، تعدادی سناریوی احتمالی را که می توانست به سرنگونی حافظ اسد رییس جمهوری سوریه منجر شود، آماده کرده بودیم از جمله شروع جنگ داخلی شبیه آنچه که سوریه از سال 2011 شاهد بود.

در صفحه دوم این سند آمده است: یک انقلاب سنی می تواند به بحران و هرج و مرج وسیع منجر شود تا جایی که نظام دمشق با پیوستن افسران ارشد سنی ارتش سوریه به آن، نتواند آن را از بین ببرد و البته این موضوع مقدمه شروع جنگ داخلی را هم فراهم می کند.

براساس این سند، « سیا ترجیح می دهد که گروه اخوان المسلمین با وجود شکستش در دهه هشتاد قرن گذشته، سردمدار این اقدام باشد به ویژه اینکه بحران های عمیق می تواند به ایجاد موجی از خشونت های طایفه ای منجر شود».

در این سند در باره روند اجرای این سناریو آمده است: اگر نظام سوریه توان زیادی را برای مقابله با اخوان بکار گیرد، می توان از آن استفاده و شایعه کرد که نظام سوریه تمایل دارد از همه مسلمانان سنی انتقام بگیرد و به این ترتیب دیگر گروه های سنی هم وادار خواهند شد، به خیابان بیایند.

«در این زمان دولت سوریه از توان بیشتری علیه تظاهرکنندگان که گمان می کند همه آنها عضو اخوان هستند، استفاده خواهد کرد و در نتیجه به انفجار اوضاع بین دو طایفه علوی و سنی جامعه سوریه منجر می شود».

در این سند آمده است که سیا برای تضمین شروع جنگ داخلی در سوریه به عنوان مرحله آخر، تاکید کرده است: باید از کشورهای همسایه به ویژه عراق، جنگجو و سلاح به خاک سوریه سرازیر شود و در این زمان افزایش تعداد افسران سنی جدا شده از ارتش سوریه و حجم زیاد سلاح برای شروع جنگ خانگی کافی است.

لیبرتاریان خاطرنشان کرده است که این سناریوی سیا با مفاد گزارش سری دیگر آن که در سال 1983 منتشر شد و براساس آن عراق باید به « پایگاه هجوم علیه سوریه» تبدیل می شد، همسو است و همخوانی دارد.

به نوشته ایرنا، سند جدید در ادامه به « نتایج مورد انتظار این سناریو» که انتظار می رود منافع واشنگتن را تامین کند، اشاره کرده است.

«به باور دولت آمریکا وجود یک نظام سنی در سوریه که بازرگانان معتدل بر آن سیطره داشته باشند، می تواند برعکس نظام بعث، همپیمان و طرفدار غرب باشد».

«سران نظام جدید سوریه تلاش می کنند کمک ها و سرمایه گذاری های غربی را برای تقویت بخش خصوصی اقتصاد سوریه جذب کنند تا زمینه برای تحکیم روابط سوریه با دولت های غربی فراهم شود».

سیا در چارچوب این سناریو به مساله درگیری با رژیم صهیونیستی هم پرداخته و آورده است: بازرگانان حاکم بر سوریه از قضایای عربی حمایت می کنند اما حفاظت از منافع ویژه خود و توسعه فعالیت تجاریشان را ترجیح خواهند داد وعلاوه بر این تمایل خواهند داشت تا برای دوری از درگیری با رژیم صهیونیستی توان و نفوذ ارتش سوریه را از بین ببرند.

در این سند البته نسبت به پیامدهای سرنگونی نظام سوریه از جمله « به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی و تبدیل سوریه به پناهگاهی امن برای گروه های تروریستی» هشدار داده شده است./847/ب102/د

ارسال نظرات