۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۴۸۳۷۶۵

بررسی پروژه های شهری در جلسه شورای اسلامی شهر قم

اختصاص ۱۳۸ ميليارد ريال براي خريد تجهيزات جديد آتش‌نشاني، مجوز شورا براي احداث تقاطع غيرهمسطح بلوار آيت‌الله بروجردي و تفريغ بودجه سال ۹۴ شهرداري از مهمترين مصوبات دويست و بيست و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم بود.
جلسه شورای شهر قم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، دويست و بيست و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم به رياست ولي‌الله بياتي و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهيد باكري برگزار شد.

مرتضی سقائيان‌نژاد شهردار قم، سامع معاون خدمات شهري و امور اجتماعي، رنجبر معاون برنامه ريزي و سرمايه انساني، بيطرفان معاون اداري و مالي و ديگر مديران و معاونين شهردار در اين جلسه حضور داشتند.

نخستين دستور اين جلسه بررسي تفريغ بودجه سال ۹۴ شهرداري بود كه از سوي رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر قم مطرح و در معرض رأي اعضا گذاشته شد.

وي با بيان اينكه حسابرسي سال ۹۴ شهرداري در كميسيون تلفيق تصويب شده است اظهار كرد: قبلاً بحث حسابرسي شهرداري نيازي به طرح در جلسه علني نداشته اما يكي از اعضا مطرح كرده‌اند كه حسابرسي بايد مورد تصويب شورا قرار گيرد كه البته مشخص شده كه اين بحث مربوط به بودجه سال ۹۶ است.

آتش زر در خصوص تفريغ بودجه سال ۹۴ شهرداري، گفت: در كميسيون تلفيق اين مساله بررسي و مورد تصويب قرار گرفته كه شامل وصولي قطعي حدود ۱۷ ميليارد ريال است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر قم هزينه قطعي تفريغ بودجه شهرداري را حدود هفت ميليارد و ۹۹۱ ميليون عنوان كرد و گفت: درآمد بر هزينه نيز حدود ۲۱۸ ميليارد و ۶۰۹ ميليون ريال تصويب شده است.

مناقصه حسابرسي سال ۹۵ شهرداري و سازمان‌هاي وابسته مورد ديگري بود كه از سوي كميسيون برنامه و بودجه مطرح شد و اعضا به آن رأي مثبت دادند.

اخذ مجوز دريافت بهاي خدمات بابت خوابگاه و حمام رانندگان نخستين بحثي بود كه از سوي عباس ذاكريان رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائرين شورا مطرح شد.

براساس اين مصوبه هزينه خوابگاه پايانه مسافربري كوثر براي رانندگان به ازاي هر شب ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هزينه حمام ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعيين شد.

اخذ مجوز تعميم تعرفه نرخ ورودي پارك سوار شمالي جزو ديگر مسائل مطرح شده در اين جلسه بود كه مورد بحث و بررسي بيشتر اعضا قرار گرفت و اعضا نظرات خود را در اين خصوص بيان كردند.

براساس مصوبه شوراي شهر هزينه پاركينگ خودروهاي سنگين در پاركسوارهاي شهر به ازاي هر ۲۴ ساعت ۵ هزار تومان است.

ابوالفضل مستقيمي مديرعامل سازمان پايانه‌هاي مسافربري شهرداري قم نيز با اشاره به تعرفه پارك خودروها در پاركسوارهاي شهر بيان كرد: با تعيين تعرفه كم در پارك‌سوارها براي پارك خودروهاي سنگين به دنبال ساماندهي تردد اين خودروها در محدوده شهر هستيم.

وي با تاكيد بر ضرورت فرهنگ‌سازي براي جلوگيري از ورود اين خودروها به داخل شهر گفت: يكي از موضوعات مهم در خصوص پارك تريلرها براي ساماندهي آنان است كه اگر مبلغ زيادي بگيريم آن‌ها وارد شهر شده و در معابر توقف مي‌كنند و اگر مبلغ اضافه شود مشكلاتي ايجاد مي‌شود.

عباس ذاكريان رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائرين شوراي اسلامي شهر قم نيز در خصوص اين لايحه بيان كرد: با وجود ممنوعيت تردد تريلر و كاميون در سطح شهر ، شاهد تردد آن‌ها هستيم.

وي با بيان اينكه جلوگيري از ورود خودروهاي سنگين به داخل شهر و كاهش توقف آن‌ها در معابر نيازمند فرهنگ‌سازي است گفت: مبلغ تعيين شده براي پاركينگ آن‌ها در پاركسوار براي فرهنگ سازي عدم ورود به شهر است.

محسن عابديني پور نيز در اين خصوص اظهار كرد: در خصوص پارك تريلرها و كاميون‌هايي كه وارد پاركسوار شمالي شده و استفاده از خدمات مي‌كنند با توجه به خساراتي كه دارند بايد عدد بهتري انتخاب شود و رقم را افزايش دهيم.

وي اضافه كرد: آن‌ها از امكانات شهرداري استفاده مي‌كند و بعضاً خسارت‌هاي را به پاركسوارها وارد كرده و هزينه براي شهر ايجاد مي‌كنند كه در اين مورد بايد هزينه‌ها را تأمين كرد.

عباس محمدي ديگر عضو شوراي اسلامي شهر قم نيز در مخالفت با تعرفه تعيين شده براي پارك خودروهاي سنگين در پاركسوارها خاطرنشان كرد: تريلرها خسارت‌هاي فراواني به پاركسوار وارد مي‌كنند اما هزينه كمي از آن‌ها دريافت مي‌شود.

در نهايت با وجود بحث و بررسي فراوان در خصوص هزينه‌هاي پاركسوارها اين دستور نيز به تصويب اعضا رسيد.

همچنين ذاكريان لايحه دو فوريتي شهرداري براي اخذ مجوز خريد تجهيزات و لوازم آتش‌نشاني از محل منابع داخلي شهرداري به مبلغ ۱۳۸ ميليارد ريال را مطرح كرد كه اين لايحه با استقبال اعضا مواجه شده و به تصويب رسيد.

سيدامير سامع معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم در تشريح اين لايحه اظهار كرد: در مرحله دوم خريد تجهيزات آتش نشاني سعي داريم تجهيزات ديگري را خريداري كرده و امكانات آتش‌نشاني را به مرحله استاندارد برسانيم.

وي با اشاره به نوسانات قيمت ارز بيان كرد: با توجه به تغيير قيمت ارز كمي صبر كرديم تا بتوانيم با قيمتي بهتر تجهيزات بيشتري خريداري كنيم.

سامع خاطرنشان كرد: حالا با قيمتي مناسب تجهيزات مورد نياز مشخص شده است و حدود ۱۳.۸ ميليارد تومان تجهيزات انتخاب شده كه سعي داريم آن‌ها را خريداري كنيم.

در ادامه مصطفي سعادت طلب رئيس كميسيون امور زيربنايي شورا دستورات مربوط به اين كميسيون را مطرح كرد.

اخذ مجوز واگذاري يكي از بلوك‌هاي محور بلوار پيامبر اعظم بابت تهاتر با مطالبات پيمانكار پروژه مترو نخستين بحث مطرح شده بود كه با نظر اعضا به تصويب رسيد.

همچنين بحث اخذ مجوز واگذاري املاك و اراضي تا سقف ۱۰۰ ميليارد ريال به پيمانكار پروژه مترو به دليل برخي تناقض‌ها با مصوبات شورا به شهرداري برگشت داده شد.

اخذ مجوز مساعدت در اعمال ماده ۱۰۱ اصلاحي بر روي قسمتي از پلاك ثبتي ۲۵۷۵/۱۵/۱۵ اصلي شركت تعاوني تاكسيراني نيز مورد تصويب اعضاي شوراي شهر قم قرار گرفت.

محمدي در دفاع از اين لايحه، ضرورت تقويت خدمات به تاكسيرانان را مورد توجه قرار داد و تاكيد كرد: با اعمال مساعدت و اختصاص زميني براي احداث مجتمع رفاهي براي تاكسيرانان امكاني مناسب براي آن‌ها فراهم خواهد شد.

همچنين سعادت طلب لايحه دو فوريتي شهرداري براي اخذ مجوز پيگيري احداث پروژه تقاطع غيرهمسطح بلوار آيت‌الله بروجردي و شهرك قدس را مطرح كرد.

براي اين پروژه برآورد اعتباري اوليه ۱۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان صورت گرفته كه قرار است از طريق مناقصه عمومي به پيمانكار واجد شرايط واگذار شود.

شهرداري پيش از اين لايحه بودجه سال ۹۶ را ارائه كرده بود كه در اين بودجه رقم مورد نياز براي اين پروژه پيش‌بيني شده است.

شهردار قم با اشاره به لايحه دو فوريتي شهرداري براي اخذ مجوز از شوراي شهر براي پيگيري اجراي تقاطع غيرهمسطح شهرك قدس و بلوار آيت‌الله بروجردي اظهار كرد: فاز اول و دوم اين پروژه اجرايي شده و بايد بلافاصله براي جلوگيري از تداخل دو محور به دنبال اجراي تقاطع غيرهمسطح باشيم.

وي با تاكيد بر ظرفيت ويژه تكميل بلوار آيت‌الله بروجردي براي تكميل رينگ سوم ترافيكي شهر خاطرنشان كرد: با اخذ اين مصوبه به دنبال اين هستيم كه بلافاصله جذب پيمانكار كرده و از ابتداي سال ۹۶ كلنگ احداث تقاطع غير همسطح را به زمين بزنيم.

شهردار قم با تاكيد بر اينكه افق يك ساله براي اجراي تقاطع غيرهمسطح شهرك قدس و بلوار آيت‌الله بروجردي پيش‌بيني خواهد شد گفت: همراه با اتمام پروژه آيت‌الله بروجردي سعي داريم به سرعت پروژه تقاطع غيرهمسطح را نيز تكميل كرده و تسهيل در عبور و مرور مردم داشته باشيم.

رئيس كميسيون امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم هم با تاكيد بر اهميت اين پروژه گفت: اول سال كه پروژه تقاطع سه سطحه شهداي مدافع حرم كلنگ زني مي‌شد اعتراضات زيادي شد اما امروز اهميت اين پروژه را متوجه مي‌شويم.

وي تصريح كرد: قبل از اينكه بار اصلي وارد بلوار بروجردي شود پروژه تقاطع غيرهمسطح بايد كليد بخورد كه اگر ترافيك سنگين وارد آن شود اقدامات بسيار سخت خواهد شد.

اصلاحيه بودجه سال ۹۵ شورا از ديگر مواردي بود كه در اين جلسه مطرح شد و به تصويب رسيد./872/د102/ی

ارسال نظرات