۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۸۵۵۳۹
مسؤول دفتر قرآن و عترت حوزه های علمیه کشور مطرح کرد؛

ایجاد شاکله الهی در انسان با عمل به آیات قرآن

مسؤول دفتر قرآن و عترت حوزه های علمیه کشور با بیان این که انسانی از شاکله روحی و الهی کامل برخوردار است که بتواند به همه آیات الهی عمل کند و درجات کمال انسان به اندازه تعداد آیات قرآن کریم می باشد، گفت: رسالت معاونان تهذیب در حقیقت ایجاد شاکله الهی در روح انسان است.
قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام مصطفی رضوی، مسؤول دفتر قرآن و عترت حوزه های علمیه کشور، ظهر امروز در گردهمایی معاونان تهذیب مدارس علمیه سراسر استان خوزستان با اشاره به اهمیت پرداختن حوزه های علمیه و طلاب به قرآن کریم، ابراز داشت: براساس سوره مائده آیه 54 آمده است اگر ما عرضه نداشته باشیم خداوند رسالت دین را به قوی دیگری خواهد داد.

وی با بیان این که براساس آنچه در روایات ذکر شده قرآن کریم کتاب ادب الهی و از ظرفیت حداکثری برخوردار است، گفت: قرآن کریم در همه زمینه ها سخن برای گفتن دارد و جایگاه آن در طاقچه خانه ها نیست.

مسؤول دفتر قرآن و عترت حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که اگر در آیات قرآن کریم تدبر می شد به یقین در زمینه فقه از وضعیت بالاتری برخودار بودیم، بیان داشت: قرآن نقشی تهذیبی دارد و معاونان تهذیب حوزه ها باید به این مسأله بپردازند.

این مقام مسؤول با اشاره به این که از مطالب قابل استفاده در قرآن کریم اثر متقابل عامل و عمل است، ادامه داد: براساس آیه «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» اگر کسی با اخلاص عمل خوبی را انجام دهد  باعث ایجاد شاکله الهی در روح انسان می شود؛ خدمت به قرآن کریم سبب مصون ماندن او از بلایا خواهد شد و عاقبت به خیر می شود.

حجت الاسلام رضوی با اشاره به آیه «قُل کُلّ یعمل عَلی شاکِلَتِه فَرَبُّکم أعلَمُ َبَمن هُو أهدی سَبیلا»، افزود: بعضی از مفسران شاکله را نیت تفسیر کرده اند و اما در لغت به معنای طنابی است که به شتر می بندند تا آن را مهار کنند؛ عمل انسان بستگی به شاکله او دارد و براساس آیات، عمل شاکله ای مادی یا الهی ایجاد می کند.

وی با بیان این که انسانی از شاکله الهی کامل برخوردار است که بتواند به همه آیات الهی عمل کند و درجات کمال انسان به اندازه تعداد آیات قرآن کریم می باشد، اظهار داشت: رسالت معاونان تهذیب در حقیقت ایجاد شاکله الهی در روح انسان است.

مسؤول دفتر قرآن و عترت حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که قرآن کریم معلم عجیبی برای انسان و نقش تربیتی در وجود او دارد اما چرا از این مسأله غافل هستیم، افزود: پیامبراکرم(ص) فرموده اند هرکسی سراغ غیر از قرآن کریم برود خداوند او را گمراه خواهد کرد؛ اگر این کتاب الهی نقش محوریت پیدا کرد همه فضلیت ها در وجود انسان ایجاد خواهد کرد.

این مقام مسؤول با تبیین وظایف طلاب نسبت به قرآن کریم، ادامه داد: قرائت دائمی قرآن کریم، زیبا خوانی، حفظ قرآن، تدبر و عمل به دستورات قرآن و ربای شدن پنج وظیفه اصلی نسبت به این کتاب آسمانی است.

حجت الاسلام رضوی همچنین با اشاره به وظایف انسان نسبت حدیث، افزود: حفظ حداقل 40 حدیث، بیان احادیث حفظ شده در محافل و نشر کلمات اهل بیت(ع) در سراسر دنیا از جمله این وظایف هستند.

وی با اشاره به این که معاونان تهذیب حوزه های علمیه نسبت به قرآن کریم و عترت وظایفی را برعهده دارند، بیان داشت: تمرین روخوانی قرآن کریم، روان خوانی قرآن، زیبا سازی قرآن، آشنایی با ترجمه قرآن، مطالعه روشمند تفسیر یک جلدی قرآن، حفظ چند حدیث و همچنین گزیده ای از صحیفه سجادیه از جمله وظایف معاونان است./9453/202/ب1

ارسال نظرات