۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۴۹۵۵۵۲
جانقربان خبرداد؛

نخستين جشنواره نماهاي برتر در قم برگزار مي‌شود

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم از برگزاري نخستين جشنواره نماهاي برتر استان همزمان با بيستم ارديبهشت‌ماه سال جاري در سالن همايش‌هاي شهرداري قم خبر داد.
جانقربان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، غلامرضا جانقربان با بيان اينكه سيما و منظر شهري در شهرها و كلانشهرها به صورت ويژه مورد توجه شهرداري‌هاست، اظهار كرد: بر اساس مكان، جمعيت و جاذبه‌هاي مذهبي، فرهنگي و اقتصادي نوع نگاه و اقدام در حوزه سيما و منظر شهري متفاوت است.

وي با اشاره به اينكه شهر قم ظرفيت‌هاي بسياري را به ويژه در بعد مذهبي به خود اختصاص داده است، اضافه كرد: معاونت شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم كه رسالت‌هاي سنگيني را بر عهده دارد تا بر اساس مطالعات مشخصي با شاخص‌هايي همانند وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، بافت‌هاي تاريخي، بازار و عناصر مهم ديگر در تهيه طرح‌هاي توسعه شهري در مقياس شهري، منطقه‌اي و محله‌اي اقدام كند.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم از تشكيل كميته سيما و منظر شهري با مشاركت دستگاه‌هاي مختلف از جمله استانداري، راه و شهرسازي، ميراث فرهنگي و نظام مهندسي در سال ۹۲ ياد كرد و گفت: اين كميته با تدوين ضوابط سيما و منظر شهري پا به عرصه حضور گذاشت كه اين ضوابط توسط شهرداري به نظام مهندسي به منظور ابلاغ به كليه طراحان، معماران و سازندگان ابلاغ شده است.

جانقربان خاطرنشان كرد: در سال ۹۴ بر اساس چارت سازماني حوزه معاونت شهرسازي و امورزيربنايي شهرداري قم، اداره سيما و منظر شهري به عنوان يكي از زير مجموعه‌هاي اين معاونت آغاز به كار كرد و موضوع سيما و منظر را در دستور كار خود قرار داد.

وي با تاكيد بر اينكه تا كنون جلسات مختلف با حضور اعضاي كميته سيما و منظر شهري قم تشكيل شده است، اضافه كرد: در جلسات مختلف با استفاده از صاحب نظرات و متخصصان اقدام به واكاوي زواياي مختلف سيما و منظر شهري نموده‌ايم و به اين نتيجه رسيده كه الگوي مصرف در ساخت و ساز به سمت رويكردهاي تجاري و سودجويانه تغيير كرده و سيما و منظر شهري در تجاري‌سازي و مسكوني‌سازي با نگاه‌هاي اقتصادي دنبال شده است.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم با اشاره به اينكه بداخلاقي‌هاي برخي از طراحان و معماران و همراهي سودجويان در ساخت و سازها زشتي و بدمنظري در نماهاي مختلف را به دنبال داشته است، تصريح كرد: اكنون شاهد نماهاي غير متعارف در سيما و منظر شهري هستيم كه اين ساخت و سازها زيست انساني را در ابعاد مختلف مورد ترديد قرار داده است هر چند شهرداري‌ها نيز در اين رخ داد بي‌تقصير نيستند اما اكنون با تصميمي جهادي بر اساس مطالبات صاحب‌نظران و انديشمندان، طرح موضوع در كميسيون ماده پنج و اخذ مجوزهاي لازم از از طراحي و احداث نماهاي رومي جلوگيري مي‌شود.

جانقربان با بيان اينكه مصوبه مذكور از سال گذشته به شهرداري‌هاي مناطق به منظور كنترل و توقف نماهاي غربي ابلاغ شده است، گفت: در كميته سيما و منظر شهري رسيدن به الگوهاي جايگزين نماهاي غير متعارف در دستور قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: در مرحله نخست طراحي نماهاي رومي در سازمان نظام مهندسي متوقف شد و در مرحله ديگر جلوگيري از احداث ساختمان‌هاي بلند مرتبه در دستور كار قرار گرفت.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم با تاكيد بر اينكه اعضاي كميته سيما و منظر شهري استان قم برگزاري جشنواره نماهاي برتر را به عنوان ابتكاري جديد دنبال كرده‌اند، عنوان كرد:‌ در مورد اين جشنواره به شيوه مطلوب از نظرات متخصصان استفاده شده است تا بتوانيم در راستاي ترويج نماهاي متعارف و مطابق با معماري ايراني اسلامي به نتايج مورد نظر برسيم.

جانقربان با اشاره به اينكه جشنواره نماهاي برتر استان با محوريت شهرداري قم دنبال مي‌شود، مطرح كرد:‌ اكنون با كسب نظر شهردار و اخذ اعتبار مورد نياز برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي برگزاري اين جشنواره با مشاركت دستگاه‌هاي مختلف در روز چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت‌ماه سال جاري انجام شده است.

وي از ۱۵ فرودين‌ماه به عنوان زمان اعلام فراخوان عمومي اين جشنواره نام برد و ادامه داد: افرادي كه داراي طرح‌هاي مطابق به معيارهاي مورد نظر هستند مي‌توانند از تاريخ ۱۱ الي ۱۴ ارديبهشت‌ماه مدارك خود را به دبيرخانه جشنواره نماهاي برتر استان تحويل دهند.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم با دعوت از عموم مردم به ويژه علاقمندان براي حضور در مراسم اختتاميه اين جشنواره، اظهار كرد:‌ طرح‌ها براي شركت در اين جشنواره بايد طي سال‌هاي ۸۵ تا ۹۵ ساخته شده باشند تا توسط داوران استاني و كشوري مورد بررسي قرار داده شود.

جانقربان با بيان اينكه اطلاعات جامع مورد نياز علاقمندان در سايت شهرداري قم قابل مشاهده است، مطرح كرد: ارائه نماهاي برتر آشتي صاحبان شهر با كالبد آن است؛ چرا كه نماهاي شهري به عنوان پوسته در نگاه مخاطبان مورد توجه بوده و نظر متخصصان شهري، طراحان و دست‌اندركاران شهر مي‌توانند اين پوسته را به سليقه خود تزيين كنند.

وي با تاكيد بر اينكه اهميت نماهاي شهري در شكل دادن به هويت زيست، ارتقاي محيط شهري  و ارتقاي نشاط شهروندان مشخص مي‌شود، گفت: بايد الگوهاي اصيل و سازگار استخراج شود و از ترويج الگوهايي كه بي‌هويتي شهري را دامن مي‌زند جلوگيري شود.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم در ادامه سخنان خود شناسايي نماهاي مطلوب و ايجاد الگوي مناسب براي نماهاي شهري، ارتقا دانش عمومي در حوزه سيما و منظر شهري، افزايش تعاملات شهري در راستاي بازآفريني فضاهاي شهري، شناساندن ارزش‌هاي بومي و معماري اسلامي ايراني به عموم مردم، دست‌يابي به معيارهاي نماهاي شهري ايراني اسلامي و تقدير از خدمات معماران، مجريان و كارفرمايان برتر استان قم را از اهداف برگزاري نخستين جشنواره نماهاي برتر برشمرد.

جانقربان با اشاره به اينكه مراحل پاياني داوري ميان آثار، صبح روز برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره در سالن همايش‌هاي شهرداري مركز قم انجام مي‌شود، اظهار كرد: مراسم اختتاميه نيز با حضور جمعي از صاحب‌نظران، انديشمندان و مديران شهري عصر بيستم ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: طرح‌هاي ارائه شده به دبيرخانه جشنواره در سه قالب نماهاي خانه‌هاي مسكوني و ويلايي، مجتمع‌هاي مسكوني و ساختمان‌هاي غير‌مسكوني دولتي و غير‌دولتي مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در مراسم اختتاميه از ۹ طرح برتر با اهداف لوح تقدير و تنديس تقدير مي‌شود.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم از رعايت ايمني، توجه به معماري ايراني اسلامي، مقررات و هنجار‌هاي شهري به عنوان معيارهاي مورد نظر هيأت داوري اين جشنواره ياد كرد و افزود: اكنون نياز به سكونت به سودآوري تبديل شده به همين علت از الگوهاي معماري ايراني اسلامي فاصله گرفته‌ايم و هويت‌هاي جديدي با محوريت اختلات هويت غربي جايگزين هويت‌هاي ديني و ملي در ساختمان‌ها شده است.

جانقربان با تاكيد بر اينكه با وجود نماهاي غير متعارف افت و خيزهاي مختلفي را در كلان شهرها مشاهده مي‌كنيم، اظهر كرد: شهرداري‌ها به علت درآمدهاي حاصل از ساخت و ساز نه تنها وظيفه قانوني خود را در مقابله با پديده نماهاي غير متعارف انجام نداده بلكه با اين پديده همراه كرده اما اكنون با وجود ديدگاه‌هاي جديد در مجموعه شهرداري قم نسبت به هويت‌هاي ديني اسلامي و معماري اصيل ايراني رويكردهاي جديدي دنبال مي‌شود.

وي با بيان اينكه وضعيت كنوني سيما و منظر شهري قم مطلوب نيست، تصريح كرد: بايد در اين حوزه عملكرد بيشتري داشته باشيم؛ چرا كه با برگزاري يك جشنواره مشكل نماهاي غربي رفع نمي‌شود بيش از يك دهه در حوزه اتفاقات و حوادث نامطلوبي افتاده به همين علت اكنون نيازمند گام‌هاي بلند هستيم.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم بر استمرار جشنواره‌هاي مختلف در حوزه نماهاي شهري تاكيد كرد و گفت: انديشمندان و صاحب‌نظران بايد به موضوع معماري ايراني اسلامي ورود كنند هر چند تاكنون تعريف‌هاي مطلوبي در اين حوزه به دست آمده كه بايد از آنها در سطح شهر قم استفاده شود.

جانقربان از رفع مشكل نماهاي غير متعارف به عنوان يكي از دغدغه‌هاي شهرداري و استانداري قم نام برد و افزود: در اين حوزه نبايد عقب‌نشيني كنيم بلكه بايد انديشه‌هايي كه مورد خدشه قرار گرفته است را بيشتر از گذشته حفظ كنيم تا زيست شهري حفظ شود و نگاه شهروندان به سازها و نماهاي شهري تغيير كند؛ هر چند در اين نگاه هم اقتصاد سازندگان مورد توجه است اما رويكردهاي اقتصادي تنها هدف شهر نخواهد بود.

وي يادآور شد: نظام مهندسي و شهرداري كنترل‌هاي مطلوبي داشته به همين علت از نظر فني كم‌ترين مشكل را شاهد هستيم هر چند در مورد طراحي هاي داخلي نمي‌توانيم ورودي داشته باشيم اما به نوعي مسير خود را بر اساس آيين‌نامه‌هاي ساخت و ساز دنبال مي‌كنيم.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم از نماها به عنوان اجزاي تشكيل دهنده كالبد شهري نام برد و ادامه داد: سال ۹۴ همزمان با توقف نماهاي غير متعارف و رومي براي طراحي ۶ معبر شهري كه بيشترين تردد را به خود اختصاص داده‌اند، مشاوراني را انتخاب كرديم تا نماهاي اين معابر بر اساس شاخص‌هاي معماري اسلامي ايراني دنبال شود.

جانقربان اضافه كرد: تغيير وضعيت سيما و منظر شهري قم نيازمند مشاركت شهروندان،‌ طراحان و سازندگان است و بدون مشاركت اجتماعي نمي‌توانيم به نتيجه برسيم.

وي با تاكيد بر اينكه مهندسان بخش صنعت ساخت و ساز نقش مهمي در تغيير سيما و منظر شهري قم دارند؛ اين افراد بايد به عنوان يك نياز شهري اين اولويت را دنبال كنند تا دور از نگاه‌هاي سودجويانه در صنعت ساخت و ساز نفش‌آفرين باشند.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم با بيان اينكه سيما و منظر شهري نبايد فداي سود و زيان اشخاص و شهرداري‌ها شود، گفت: كنترل سيما و منظر شهري عملكردي فراسازماني بوده و نيازمند مشاركت استانداري، راه و شهرسازي و ميراث فرهنگي است؛ حوزه علميه و انديشمندان حوزوي نيز مي‌توانند در اين راستا مشاركت داشته باشند./872/د102/ی

ارسال نظرات