۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۴۹۶۴۰۰
آیت الله اعرافی:

به حركت برنامه‌محور مديران شهر در قم افتخار مي‌كنيم

امام جمعه قم با تاكيد بر اينكه شهر قم بايد الگوي يگانه شهر آباد، مترقي، معنوي، عدالت مدار و مشاركت خيز باشد گفت: اين وظيفه مسوولان، حوزه و تمام دست‌اندركاران شهر قم است.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آيت‌الله عليرضا اعرافي در مراسم افتتاح و بهره برداري از تقاطع سه سطحه شهداي ۱۵ خرداد و لوپ غربي تونل غدير كه پيش از ظهر امروز با حضور دكتر سقائيان نژاد شهردار قم، اميرآبادي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، صادقي استاندار قم، امير عباس‌زاده مديرعامل بنياد تعاون ارتش، رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر قم و ديگر مديران و مسوولان شهري در سالن همايش‌هاي شهرداري قم برگزار شد، ضمن تقدير از فعاليت‌هاي شهري در قم گفت: من به نمايندگي از حوزه كه خاستگاه انقلاب و فعاليت‌هاي علمي و معنوي در شهر قم است از تمام خادمان شهر تقدير مي‌كنم.

وي با اشاره به اقدامات مديريت شهري گفت: ما امروز شاهد حركت درست، نظام مند و با اهداف درست و ترسيم‌شده در مديريت شهري قم هستيم و حوزه و مردم قدردان اين نعمت هستند.

مدير حوزه‌هاي علميه با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم اظهار كرد: پيام اين آيه قرآن اين است كه ارزش همه شهرها و فيزيك شهرها به انسان‌هايي است كه در آنها زندگي مي‌كنند؛ مكه سرزمين مهمي است اما قوام اين شهر به وجود پيامبر خدا است و مردمي كه در يك شهر هستند جان و روح آن هستند.

وي با تاكيد بر اينكه منابع انساني به شهرها روح مي‌بخشند تصريح كرد: با اين معنا بدون ترديد قم امروز از بزرگترين شهرهاي عالم و بزرگترين پايگاه‌هاي دين و اخلاق و معنويت به شمار مي‌آيد و شهري كه خدا هم به آن سوگند ياد مي‌كند چرا كه در اين شهر جايگاه انسان‌هاي بزرگ، عالم و فرهيخته است.

آیت الله اعرافي با تاكيد بر اينكه قم امروز از روح و جانمايه ارزشمندي برخوردار است گفت: زماني شهري داراي انسان‌هاي بزرگ خواهد بود كه نظام برنامه‌ريزي، طراحي، مهندسي، شهرسازي آن نيز با اين نگاه بلند ايماني و اخلاقي هماهنگ باشد.

وي تصريح كرد: اين طور نيست كه ما نظام شهرسازي و فيزيكال شهر را جداي از روح و معنا بدانيم؛ از هنرهاي اسلام اين است كه عبادت محصور در يك معناي خاص نيست و در فلسفه اجتماعي اسلام تمام خدمات مي تواند با دو شرط به عبادت ختم شود.

امام جمعه قم تاكيد كرد: اول بايد خلوص در يك كار بوده و موجب گشايش در جامعه باشد تا آن عبادت محسوب شود و با اين معنا هر نوع كاري مي‌تواند عبادت باشد و اين سفره بسيار خوبي است كه خداوند پهن كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه كار بايد در راستاي مصالح مردم باشد بيان كرد: روايات شگرفي در اين زمينه داريم و حتي برداشتن يك سنگ از ميان كوچه كه كسي آسيب نبيند در حد حج عمره ارزشمند است.

آیت الله اعرافي خاطرنشان كرد: دين مي‌گويد كه يك كار كوچك براي مردم در حد بزرگترين فرايض و عبادات الهي قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به شاخص‌هاي شهر اسلامي تصريح كرد: شهر اسلامي حدود ۲۰ شاخص دارد و شهرداري اقدام خوبي كرد كه سند بلندمدت و راهبردي شهر قم را تدوين كرده است.

مدير حوزه‌هاي علميه با تاكيد بر اينكه امروز به حركت برنامه‌محور مديران شهر در قم افتخار مي كنيم گفت: حتما براي پياده سازي اين سند بايد پروژه‌هاي متناسب اجرايي شود و حوزه هم در اين زمينه وظيفه دارد.

وي آباداني ، نشاط و شادابي، عبادت و عدالت، آرامش را از شاخص‌هاي مهم شهر اسلامي عنوان كرد و گفت: بايد تلاش كنيم در قم الگويي از شهر اسلامي را به دنيا عرضه كنيم؛ شهري كه در آن عدالت، آباداني، آرامش، عبادت و مشاركت مردمي وجود دارد.

آیت الله اعرافي با تاكيد بر اينكه قم بايد الگوي يگانه شهر آباد، مترقي، معنوي، عدالت مدار و مشاركت خيز باشد گفت: اين وظيفه مسوولان، حوزه و تمام دست‌اندركاران شهر قم است.

وي با تاكيد بر اينكه تمام دنيا ايران اسلامي و قم را دنبال مي‌كند تصريح كرد: انسان‌هاي بسياري در عالم مشتاق هستند كه قم را ببينند و بسياري به دنبال زندگي در اين فضاي معنوي هستند؛ مشهد با تمام قداست و عظمتش برخي از اين ويژگي‌هاي قم را دارا نيست.

مدير حوزه‌هاي علميه تصريح كرد: خدمت به قم خدمت به ايران و جهان اسلام است و همه وظيفه دارند اين مهم را محقق كنند و امروز شاهد روح نشاط و كار و تلاش در شهر قم هستيم اما قمي كه بايد به عنوان اسوه و الگو در جهان معرفي شود بايد مملو از آباداني، عدالت، همبستگي، تعامل، مشاركت و آرامش باشد.

وي گفت: خوشبختانه امروز شهرداري به اين مساله واقف است كه روح فعاليت شهري در قم فرهنگي است و در اين زمينه اقدامات فراواني انجام داده است./۸۷۲/د۱۰۲/ی

ارسال نظرات