۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۵۰۳۴۵۰
نگاهی به خدمات شهرداری؛

از تمركز خدمات در پاركسوار شمالي تا تقويت حمل و نقل عمومي

شهرداري قم در تعطيلات ۱۴ و ۱۵ خرداد امسال برنامه‌ريزي منسجم براي ارائه خدمات به مردم داشت و به همين خاطر با تمركز فعاليت‌ها در پاركسوار شمالي كمترين مشكل ترافيكي در هسته مركزي شهر شكل گرفت
از تمركز خدمات در پاركسوار شمالي تا تقويت حمل و نقل عمومي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، ماه خرداد، ايامي مهم و كليدي در تاريخ انقلاب اسلامي است. ايامي كه در خلال آن رخدادهاي عظيمي را در تاريخ قريب به ۴۰ ساله انقلاب اسلامي و در زمينه‌سازي تحقق آن شكل گرفته و به همين خاطر اين ماه نيز به ايامي تاريخ ساز در تاريخ ايران اسلامي تبديل شده است.

فتح خرمشهر، روز مقاومت و پايداري، افتتاح نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي، رحلت امام خميني(ره)، زنداني شدن امام خيمين به دست ماموران ستم شاهي، قيام خونين مردم قم، ورامين و پيشوا در ۱۵ خرداد، شهادت آيت‌الله سعيدي به دست ماموران ستم شاهي، شهادت سربازان اسلام بخارايي، اماني، صفار هرندي و نيك‌نژاد، شهادت زائرين حرم امام رضا(ع) و شهادت چندين تن از بزرگان و انديشمندان كشور از جمله مناسبت‌ها و رخدادهاي ويژه خرداد در تاريخ كشور است.

خرداد كه مي‌شود فضاي كشور بيش از پيش به حال و هواي روزهاي ابتدايي انقلاب اسلامي نزديك شده و در طول اين ايام فضاي معنوي سال‌هاي پيروزي و دوران دفاع مقدس در كشور پراكنده مي‌شود و در نيمه ماه است كه تجديد بيعتي دوباره با امام خوبي‌ها، دل‌ها را دوباره آماده همراهي با آرمان‌هاي آن پير سفر كرده مي‌كند.

نيمه‌هاي خرداد اما يادآور خاطراتي تلخ است. خاطره تلخ پر كشيدن روح خدا از ميان ملت و در خون غلطيدن هزاران نفر از مردم در پي اعتراض به دستگيري امام‌خميني(ره) نيمه‌هاي خرداد براي همگان يادآوري مي‌شود و به همين مناسبت هر ساله در بزرگداشت سالروز ارتحال بنيان‌گذار انقلاب اسلامي مراسمي با حضور خيل عظيم مردم در مرقد امام راحل(ره) برگزار مي‌شود.

شهر مقدس قم به سبب نزديكي با تهران و مرقد امام در اين ايام هر سال ميزبان خيل عظيم دوست‌داران و مشتاقان انقلاب اسلامي و زائرين مرقد بنيان‌گذار انقلاب است. مراسم سالروز رحلت امام خميني هر ساله نزديك به ظهر ۱۴ خرداد برگزار مي‌شد و كاروان‌هاي متعددي از سرتاسر كشور در اين مراسم شركت مي‌كردند و پس از اين مراسم بخش زيادي از زائرين، خصوصا زائريني كه از جنوب كشور براي حضور در مراسم اين روز حضور يافته بودند در مسير برگشت به قم مي‌آيند تا از اين فرصت براي زيارت بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران استفاده كنند؛ به همين خاطر مجموعه مديران شهر قم در اين ايام برنامه‌ريزي ويژه‌اي براي ميزباني از زائرين و همشهريان دارند.

امسال به دليل همزمان ايام ۱۴ و ۱۵ خرداد با ماه مبارك رمضان و محدوديت‌هايي كه براي حضور روزه داران در مراسم سالگرد امام خميني(ره) وجود داشت، مراسم ويژه در عصر روز ۱۴ خرداد با حضور گسترده مردم با محوريت شهرهاي مجاور استان تهران برگزار شد. به همين منظور در استان‌هاي منتهي به تهران و مرقد امام خميني(ره) تدابير ويژه‌اي براي خدمات رساني به زائرين و همچنين اعزام علاقمندان به حضور در مراسم ۱۴ خرداد اتخاذ شد.

شهر مقدس قم نيز يكي از شهرهاي نزديك به مرقد امام خميني بود كه جمع زيادي از زائرين مرقد امام راحل از اين شهر براي شركت در مراسم ويژه به تهران رفتند. به اين منظور شهرداري قم امكانات گسترده‌اي از جمله ناوگان حمل و نقل عمومي و بخش خصوصي را براي انتقال زائرين به مرقد امام اختصاص داده بود كه امسال تعداد ناوگان با افزايش چشم‌گيري روبه رو شد.

مديرعامل سازمان پايانه‌هاي مسافربري شهرداري قم از اعزام ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ميني‌بوس براي انتقال زائرين به مرقد امام راحل(ره) و شركت در مراسم ۱۴ خرداد خبر داد.

ابوالفضل مستقيمي ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه ميني بوس از اين ناوگان اعزامي را از امكانات سازمان اتوبوسراني شهرداري قم عنوان كرد و گفت: باقي ناوگان اعزامي به تهران توسط انجمن صنفي رانندگان تامين شد و زائرين به سلامت به تهران رفته و به قم بازگشتند.

مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم نيز در اين خصوص، گفت: سال گذشته ۸۵ دستگاه اتوبوس و ۱۳ دستگاه ميني بوس براي انتقال زائرين به مرقد امام خميني(ره) اعزام شده بود اما امسال براساس تصميمي كه اتخاذ شده براي اعزام زائرين از هفت استان مجاور تهران، پيش‌بيني اعزام ناوگان بيشتري داشتيم.

حسين مومني موحد با بيان اينكه امسال ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه ميني بوس به سمت مرقد امام راحل(ره) اعزام شد، خاطرنشان كرد: اين ناوگان ظهر روز ۱۴ خرداد زائرين را به سمت تهران منتقل كرده و پس از اذان مغرب و عشاء به قم بازگشتند.

وي همچنين از اعزام دو دستگاه تعميرگاه سيار به تهران براي تامين ايمني لازم و رفع مشكلات احتمالي اتوبوس‌هاي اعزامي به مرقد امام راحل(ره) خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال مشكلي در روند انتقال زائرين به سمت تهران نداشتيم.

بخش ديگر روند خدمات رساني ايام ۱۴ و ۱۵ خرداد مرتبط با زمان بازگشت زائرين بود. معمولا پس از پايان مراسم ۱۴ خرداد عمده زائرين براي زيارت بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران به سمت قم حركت مي‌كنند و به همين خاطر اين تراكم و حجم اتوبوس نيازمند برنامه‌ريزي براي استقرار و حمل و نقل زائرين به سمت هسته مركزي شهر است.

به همين خاطر امسال از سوي شهرداري قم همچون روال سال‌هاي گذشته پاركسوار شمالي به عنوان مركز تبادل زائرين تجهيز شد تا اتوبوس‌ها در اين پاركسوار توقف كرده و زائرين توسط ناوگان حمل و نقل عمومي شهر به سمت مركز شهر و حرم مطهر حضرت معصومه(س) منتقل شوند.

سازمان اتوبوسراني و سازمان پايانه‌هاي شهرداري نيز تدابير لازم براي تجهيز اين پاركسوار و همچنين استقرار ناوگان لازم در آن براي انتقال زائرين به هسته مركزي شهر انديشيده بودند.

مومني موحد با بيان اينكه هر ساله همزمان با ۱۴ و ۱۵ خرداد و خصوصا پس از اتمام مراسم سالروز رحلت بنيان‌گذار انقلاب اسلامي امام خميني(ره) خيل عظيم زائرين و مسافران به سمت شهر قم مي‌آيند، گفت: با توجه به اينكه پاركسوار شمالي مركز تبادل زائرين بوده است ۳۰ دستگاه اتوبوس براي اين پاركسوار پيش‌بيني كرده‌ بوديم.

مرتضي عزتي مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري نيز از استقرار ۵۰ دستگاه تاكسي در پاركسوار شمالي براي انتقال زائرين خبر داد و افزود: در هسته مركزي شهر نيز در ۱۴ و ۱۵ خرداد بيش از ۲ هزار دستگاه تاكسي وسيله حمل و نقل زائرين و همشهريان را بر عهده داشتند.

وي خاطرنشان كرد: نظارت بر روند عملكرد اين ناوگان خصوصا بر رعايت نرخ مصوب توسط نيروهاي سازمان در اين ايام صورت گرفت.

مديرعامل سازمان پايانه‌هاي مسافربري شهرداري قم نيز با بيان اينكه نظافت و شست‌وشوي پاركسوار شمالي با استفاده از نيروهاي خدمات شهري قبل از تعطيلات صورت گرفته بود، گفت: امكانات لازم در اين مكان براي ميزباني از زائرين فراهم شده بود.

مستقيمي آماده باش ۶۰ نفر از نيروهاي سازمان پايانه‌ها براي ارائه خدمات به زائرين را مورد توجه قرار داد و نمازخانه، سرويس بهداشتي، ستاد گمشدگان، ايستگاه شارژ موبايل، ايستگاه صلواتي و تانكر توزيع آب شيرين را از جمله امكانات مستقر شده در اين پاركسوار عنوان كرد.

وي تصريح كرد: جايگاه توقف حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پاركسوار شمالي خط‌كشي شده بود تا اتوبوس‌هايي كه پس از مراسم به سمت قم حركت مي‌كنند بتوانند در اين فضاها مستقر شده و توقف داشته باشند.

سيدمحسن ميرهادي مديركل نظارت و هماهنگي خدمات شهري شهرداري قم هم با بيان اينكه در ايام ۱۴ و ۱۵ خرداد كليه پرسنل عملياتي و خودروهاي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري در پاركسوارها و اتوبان قم- تهران به صورت آماده باش بودند، خاطرنشان كرد: اين اقدام در راستاي تأمين و افزايش ضريب ايمني پاركسوارهاي ويژه تردد زائرين صورت گرفت.

وي با بيان اينكه در اين ايام برنامه ريزي لازم در راستاي كنترل ناهنجاري‌هاي اجتماعي با همكاري نيروي انتظامي، بهزيستي با محوريت ستاد پيشگيري تخلفات شهري شهرداري صورت گرفت، افزود: با اين اقدام جمع آوري متكديان و دستفروشان از محوطه پيرامون هسته مركزي، مسجد مقدس جمكران و پاركسوارها انجام شد.

شهرداري امسال با افزايش تجربيات در زمينه ارائه خدمات در ايام ويژه سال، برنامه‌ريزي بهتري براي ميزباني از زائرين داشت و اميد است اين اقدامات با ايجاد بسترهاي خدمات پايدار در سال‌هاي آينده بهبود يابد./۸۷۲/د۱۰۲/ی

ارسال نظرات