۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
کد خبر: ۵۰۳۴۵۱

خط دو مترو قم راهگشاي مشكلات ترافيكي پرديسان

رئيس مجلس شوراي اسلامي اواخر سال گذشته كلنگ آغاز عمليات اجرايي خط دو مترو قم از پرديسان به سمت فرهنگيان را به زمين زد و اين پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات و آماده سازي دستگاه حفار براي استقرار در محل حفاري است.
خط دو مترو قم راهگشاي مشكلات ترافيكي پرديسان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم،‌ حمل و نقل عمومي امروز يكي از ضروريات زندگي بشر است. شهرها مملو از خودرو شده و ترافيك يكي از درد‌هايي است كه درمان مناسبي همچنان براي آن پيدا نشده و همينطور كه روز به جلو حركت مي‌‌كند اين مشكل گسترده‌ و گسترده‌تر شده و شهرها و كشورهاي بيشتري را درگير مي‌كند.

شهرهاي توسعه يافته درمان اين مشكل را در گذشته خود و نوع رفتارهاي ترافيكي جست‌وجو مي‌كنند و با اين حال شهرهاي در حال توسعه مسير توسعه يافتگي شهرهاي توسعه يافته را دنبال مي‌كنند تا در آينده آنها نيز در گردابي شبيه به آنها گير كنند.

امروز حمل و نقل عمومي بهترين راهكار براي كاهش مشكلات ناشي از ترافيك و بهبود عبور و مرور در شهرها است. در بسياري از كشورهاي پيشرفته اين راهكار در اولويت عملكرد شهرها قرار گرفته و هر روز روشي جديد و راهكاري نو در اين زمينه پيشنهاد مي‌شود.

مسير پيشرفت و توسعه حمل و نقل عمومي در شهرهاي پيشرفته تا جايي رسيده كه در برخي از آنها با وجود وسعت پايين، ده‌ها خط مترو، صدها خط اتوبوس و مسيرهاي ويژه براي آنها ايجاد شده است تا بتوان از اين درگاه كمي از مشكلات مربوط به ترافيك را التيام بخشيد.

در كشور ما نيز امروز بسياري از كلان‌شهرها درگير معضل ترافيك و به دنبال آن آلودگي هوا و ديگر مشكلات شده‌اند. تهران، اصفهان، شيراز، مشهد و... از جمله شهرهايي هستند كه با اين مشكل دست و پنجه نرم كرده و روز به روز بر مشكلاتشان افزوده مي‌شود.

سال‌ها اين مشكل در تهران به گرهي كور تبديل شده بود تا جايي كه چند سالي است كه با توسعه چشم‌گير خطوط مترو، توجه به توسعه خطوط اتوبوس، پيش‌بيني خطوط ويژه و تقويت ناوگان تاكسيراني بستري براي كاهش مشكلات مربوط به ترافيك فراهم شده است.

شهر قم نيز يكي از كلان شهرهاي كشور است كه كم كم با وجود وسعت كم و جمعيت زياد با اين مشكلات رو به رو خواهد شد، هرچند همين امروز نيز حجم خودروهاي بسيار زيادي در حال تردد در معابر اين شهر هستند ولي با اين حال تراكم ترافيكي در آن به اندازه‌ شهرهايي همچون تهران نيست.

مترو يكي از خطوط حمل و نقل ريلي عمومي در شهر قم است كه طي‌ سال‌هاي گذشته عمليات اجرايي خط A آن در اين شهر آغاز شده است. اين خط يكي از مسيرهاي پرتردد شهر قم را شامل مي‌شود كه در حال حاضر حفاري آن به اتمام رسيده و اجراي ايستگاه‌هاي آن در دستور كار مديريت شهري است.

در همين راستا با توجه به اهميت توسعه اين شبكه مهم حمل و نقل عمومي اجراي دومين خط مترو در شهر قم در دستور كار مديران شهر قرار گرفته است. اين خط حدفاصل پرديسان تا فرهنگيان يكي ديگر از مسيرهاي پرتردد و پرترافيك شهر قم است كه اگر مترو در اين مسير اجرا شود مي‌توان گفت در زمينه ترافيكي حركت بلندي آغاز شده است. به گفته معاون شهردار قم حفاري خط B متروي قم حدفاصل پرديسان تا فرهنگيان امسال آغاز مي‌شود.

عليرضا قاري‌قرآن اين خبر را پس از اين داد كه برخي كانال‌هاي تلگرامي خبري را مبني بر خروج دستگاه حفاري متروي قم منتشر كردند. در مطلبي كه در يكي از كانال‌هاي خبري تلگرام منتشر شده بود ذكر شده دستگاه حفاري مترو به تبريز رفته و خبري از ايجاد تونل براي خط دوم متروي قم نيست. در اين مطلب تأكيد شده دستگاه حفاري مترو با زحمت‌هاي شهردار سابق به قم آمده و حالا اين طور به شهر ديگري مي‌رود.

اين در حالي است كه معاون شهردار قم اين موضوع را كذب محض دانست.

به گفته قاري‌قرآن، شهرداري در حال انجام مراحل اداري و گرفتن مجوز ماده ۶۹ با هماهنگي منابع طبيعي است تا محل دپوي خط B متروي قم روشن شود. پس از اين نوبت به دمونتاژ كردن و خارج كردن دستگاه حفاري مترو از ميدان ولي‌عصر(عج) مي‌شود و اين كار خود به ۲ تا ۳ ماه زمان نياز دارد.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: مطالعه‌هاي خط B متروي قم در حال انجام است و پس از مشخص شدن پروفيل مسير، مقدمات شفت اجرا مي‌شود. آن طور كه وي وعده داده در سال ۹۶ حفاري از خط B متروي قم آغاز مي‌شود. اين پروژه همچنين به انتخاب پيمانكار و تكميل مطالعات هم نياز دارد.

منوريل و مترو؛ مشكلي كه بايد در شوراي عالي ترافيك حل شود

خط دوم متروي قم اين روزها مشكلات كم نداشت. بزرگ‌ترين مشكلي كه مي‌توان براي اين خط متروي قم كه پرترددترين خط در مطالعات حمل‌ونقل و ترافيك شهر قم است نام برد، مسأله منوريل است. دولت در گذشته نسبت به موازي بودن اين خط و منوريل قم كه بدون مجوز در روزهاي دولت دهم ساخته شد، نظر مثبتي نداشت. از آن‌جا كه خط B متروي قم براي گرفتن فاينانس نياز به مصوبه شوراي اقتصاد و به تبع آن مصوبه شوراي ترافيك دارد، اين موضوع براي خط دوم مترو مشكل‌ساز شده بود اما اين مشكل با كار كارشناسي و توضيحاتي كه مديران استان در جلسه‌ها مطرح كردند، حل شد.

سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به اين‌كه تثبيت مصوبه خط B متروي قم و توقف منوريل تا ميدان شهيد مطهري در كميته فني شوراي عالي ترافيك كشور انجام شده است، گفت: جلسه اصلي قرار بود پيش از انتخابات برگزار شود كه به هفته جاري موكول شده است. وي افزود: مطابق اين مصوبه جديد شوراي‌عالي ترافيك خط B متروي قم كه به دليل وجود منوريل دچار خدشه شده بود، در محور قبل ادامه پيدا خواهد كرد و منوريل در ميدان مطهري متوقف مي‌شود.

فاينانس بيش از ۳ هزار ميلياردي براي مترو

نكته ديگر در مسير راه‌اندازي خط B متروي قم كه از مراكز پر جميعتي مانند پرديسان، صفاييه، خيابان ارم، چهارراه بازار، باجك و... مي‌گذرد، تأمين مالي پروژه است. براي اين موضوع شهرداري به دنبال تأمين فاينانس خط B متروي قم است.

قاري‌قرآن با اشاره به روند دريافت فاينانس، افزود: اين فاينانس قرار است از كشور چين تأمين شود. طبق قانون يك شركت داخلي هم در اين فرآيند بايد دخالت داشته باشد تا طرف خارجي بتواند در ايران سرمايه‌گذاري كند.

بنا بر صحبت‌هايي كه صورت گرفته در اين مشاركت تأسيسات را چيني‌ها تهيه مي‌كنند و مسير را شركت داخلي كه قرارگاه خاتم است، مي‌سازد.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به اين‌كه قرارداد ميان شركت چيني و قرارگاه بسته شده است، گفت: پس از گرفتن مصوبه شورا، گرفتن مصوبه شوراي اقتصاد و رفتن به بانك عامل و باز شدن ال‌سي مراحل بعدي هستند.

به گفته وي فاينانس بر اساس قرارداد تجاري مبادله‌شده بين كارفرما و پيمانكار انجام خواهد شد و تا مطالعه‌ها انجام نشود نمي‌توان رقم دقيقي براي آن ذكر كرد اما در هر صورت بيش از ۳ هزار ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده است. 

استقرار دستگاه حفار مكانيزه در دپوي پرديسان تا پايان تابستان

قاري‌قرآن افزود: نرخ متداول سود فاينانس بين ۲.۵ تا ۳ درصد با دوره بازگشت ۷ تا ۱۰ ساله است كه البته بين ۴ تا ۵ درصد هم بانك‌هاي داخلي دريافت مي‌كنند.

آن طور كه معاون شهردار قم اظهار كرد: در روزهاي آينده اتفاق جديد در زمينه مترو دمونتاژ شدن و خروج دستگاه حفاري از محل تونل ولي‌عصر(عج) است و پس از آن اورهال شدن و رفتن به سوي دپوي خط B در آن‌سوي پرديسان نياز به قدري زمان دارد. به نظر مي‌رسد در اين مرحله حمايت از جذب سرمايه‌گذار خارجي براي بهبود روند ساخت مترو بهترين راهكار باشد نه ساختن شايعات.

به نظر مي‌رسد وارد شدن چيني‌ها در قالب فاينانس در متروي قم موجب آوردن چند صد ميليارد تومان سرمايه به شهر قم شده و قدمي بسيار اساسي در توسعه زيرساخت‌هاي شهر قم خواهد بود.

ریيس مجلس شوراي اسلامي هم از كساني است كه در سال‌هاي گذشته از پروژه متروي قم حمايت‌هاي اثرگذاري داشته است. 

اختصاص ۳۰۰ ميليون يورو فاينانس چين براي خط B

ریيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت پيگيري پروژه مترو براي شهر قم، اظهار كرد: شهر قم به دليل جمعيت جالب توجه آن و همچنين حضور زائران در اين شهر مقدس به مترو نياز داشت.

علي لاريجاني با اشاره به استفاده از فاينانس چيني در خط دوم متروي قم اظهار اميدواري كرد اين تلاش‌ها موجب سرعت و رونق گرفتن اين پروژه شود.

وي افزود: با توجه به گزارش شهردار قم ۳۰۰ ميليون يورو از فاينانس چين به مترو قم اختصاص يافته كه رقم بسيار خوبي است و مي‌تواند شرايط پروژه را متحول كند.

در هر حال به نظر مي‌رسد حركت منسجم و فكرشده‌اي در راستاي بهبود وضعيت ترافيكي شهر قم شكل گرفته تا پيش‌ از كور شدن گره ترافيك در اين شهر همچون كلان‌شهرهاي تهران و مشهد، راه چاره پيدا شده و مسيري براي گذر از معضلات پيدا شود./۸۷۲/د۱۰۲/ی

ارسال نظرات