۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶
کد خبر: ۵۰۴۸۱۱
مدیر شبکه یک:

دعا بدون تلاش برای رسیدن به هدف بی فایده است

کارشناس ارشد قرآن و حدیث با بیان اینکه دعا کردن بدون تلاش برای رسیدن به هدف فایده ای ندارد، گفت: اگر مسلمانان تعجیل فرج را می خواهند باید با اعمال خود زمینه ظهور را فراهم کنند.
علیرضا برازش

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا برازش مدیر شبکه یک سیما سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام گفت: حضرت انواع اجابت را توضیح می دهند و می فرمایند امکان ندارد بنده مسلمانی دعا کند و خدا جواب ندهد اما به سه صورت عطا می کند.

وی افزود: خداوند گاهی همان خواسته انسان را می دهد، گاهی با تأخیر عنایت می کند، خدا خیر انسان را می داند و اگر صلاح می داند که خواسته انسان را به گونه ای دیگر اجابت کند به خیرو صلاح انسان است، گاهی هم به دلیل دعا بلاهای بزرگ از انسان رفع می شود، ممکن است گاهی پاسخ دعاها در دنیا در آخرت داده شود.

مدیر عامل مؤسسه انتشارات امیر‌کبیر با بیان این که بهترین نعمت برای انسان آمرزیده شدن گناهان است، اظهار داشت: انسان عجول است و تصور می کند که اجابت او باید با سرعت صورت گیرد اما اجابت دعاها در شکل اول خلاصه نمی شود.

وی ادامه داد: فهم انسان در اجابت باید ارتقا پیدا کند و بداند که هیچ دعایی نیست که از سوی خداوند متعال مستجاب نشود، برخی از خواسته های انسان با یکدیگر تزاحم دارند، برخی دعاها همانند استغفار و مغرفت تزاحمی ندارد اما گاهی خدا این خواسته را هم تأخیر می اندازد چون می خواهد اصرار بنده را ببیند.

برازش با بیان این که توحید تنها در اعتقاد به آفرینش نیست، ابراز داشت: توحید در ربوبیت و جنبه های دیگر باید تقویت شود چون معمولا در این توحید گیر دارند، دعا پرورش دهنده روح توحید است، انسان باید با حالت بیچارگی و فقر در خانه خدا را بزند و خواسته های خود را از او طلب کند.

وی عنوان کرد: انسان در دعا و درخواست خود باید به اضطرار برسد و الا با توحید سازگار نیست، انسان باید استمرار در دعا و ارتباط با خالق متعال داشته باشد؛ انسان در لحظات باقی مانده باید دعا کنند که خداوند متعال شب قدر خوبی برای آن ها رقم بزند.

کارشناس ارشد قرآن و حدیث  و پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: انسان نباید به گونه ای باشد که تنها در زمان سختی ها خدا را صدا کند و در زمان های دیگر این ارتباط را نداشته باشد، البته دعا به تنهایی کافی نیست بلکه این دعا باید همراه با عمل باشد؛ امیرمؤمنان(ع) می فرماید دعا کننده بی عمل همانند تیراندازی است که کمان او زه ندارد.

وی اضافه کرد: اگر کسی توفیق چیزی را بخواهد و برای رسیدن به آن تلاش لازم را انجام ندهد فایده ای ندارد، دعا همراه عمل است، اگر مسلمانان تجعیل فرج را می خواهند باید با اعمال خود زمینه ظهور را فراهم کنند نه این که فقط در زبان دعای تعجیل داشته باشند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات