۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۱۷۶۵۴
به بهانه گرامیداشت روز مشارکت های اجتماعی؛

تحقق جامعه ایده‌آل در گرو احیای «مشارکت‌های اجتماعی»

حجت الاسلام جوشقانیان گفت:‌ هرچه در جامعه دینی پیوند ها محکم‌تر باشد از یک سو دشمنان اسلام دچار یأس و ناامیدی می شوند و از سوی دیگر اتحاد مردم جامعه تقویت خواهد شد.
حجت الاسلام جوشقانیان

حجت الاسلام حسین جوشقانیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه در یک نگاه کلان نوع خطاب هایی که عمدتاً متوجه جامعه مدینه نبوی می شد، «یا أیها الذین امنوا» بود، گفت: این یعنی مخاطب اصلی در نگاه خداوند جامعه ایمانی و دینی است که به برکت ایمان گرد هم جمع آمده اند.

کار جمعی در نگاه دین پسندیده است

رییس مجمع عالی بسیج استان قم با اشاره به آیه شریفه «ایّاکَ نَعبُدُ و ایّاکَ نَستَعین» اظهار داشت:‌ به معارف دین که می نگریم همه ضمایر به صورت جمع است و این مهم یعنی کار جمعی در نگاه دین بسیار پسندیده است و مطلوب است.

مشارکت های اجتماعی یأس دشمنان و تقویت اتحاد مردم را در پی دارد

وی ادامه داد: هرچه در جامعه دینی پیوند ها محکم‌تر باشد از یک سو دشمنان اسلام دچار یأس و ناامیدی می شوند و از سوی دیگر اتحاد مردم جامعه تقویت خواهد شد؛ در آموزه هایی که انسان مخیّر بین ادای فردی و جمعی است، جنبه جمعی بیشتر تأکید و سفارش شده که از آن میان می توان به نماز اشاره کرد، چراکه یکی از ابعاد روشن اقامه نماز به صورت جماعت است.

مردم عنصر اصلی اثرگذاری بر سرنوشت جامعه

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه رقم زدن سرنوشت سیاسی و فرهنگی جامعه تنها وظیفه حاکمیت نیست، عنوان کرد: به یقین مردم در سرنوشت آینده جامعه دخیل هستند؛ باید بدانیم که مسؤولیت رقم زدن سرنوشت سیاسی و فرهنگی جامعه از طرف خداوند بر عهده حاکمیت نهاده شده است، اما تحقق این موضوع بسیار مهم بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست، چون مردم عنصر اصلی تأثیرگذاری در سرنوشت خودشان هستند.

مشارکت های اجتماعی سبب هم افزایی و همگرایی می شود

رییس مجمع عالی بسیج استان قم خاطرنشان کرد: عملی شدن اراده و تصمیم های حاکمان جامعه اسلامی مبتنی بر اراده مردم در آن راستا است؛ مردم باید اراده داشته و مطالبه گر باشند تا جامعه به سوی سعادت رهسپار شود؛ بنابراین مشارکت هی اجتماعی سبب هم افزایی و همگرایی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چناچه مردم جامعه وحدت داشته باشند، این وحدت و مشارکت سبب برکت، قوت، اتقان شده و از طرفی هم دشمنان مأیوس خواهند شد؛ همانطور که اگر تشعشعات مختلف نور را رو یک نقطه متمرکز کنیم سبب سوزانندگی می شود، مردم هم اگر در امور مختلف با یکدیگر مشارکت داشته باشند به یقین پشت دشمنان را به خاک خواهند زد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات