۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۲۲۸۷۹

رسالت نخبگان و راهبردهاي نجات‌بخش جهان اسلام

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام خود به حجاج بيت‌الله الحرام، مانند سال‌هاي گذشته، مسائل و ابتلائات مهم، راهبردي و حائز اولويت جهان اسلام را تبيين فرمودند.
بیت الله الحرام مسجدالحرام مکه حج حجاج
به گزارش خبرگزای رسا به نقل از روزنامه جوان، رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) در پيام خود به حجاج بيت‌الله الحرام، مانند سال‌هاي گذشته، مسائل و ابتلائات مهم، راهبردي و حائز اولويت جهان اسلام را تبيين فرمودند. با توجه به جايگاه پيام حج ولي امر مسلمين و تأثير آن در فضاي جهان اسلام، مخاطب توجه به سه مسئله يادشده، نه‌فقط، حجاج، كه در حقيقت كل امت اسلامي هستند، در ادامه به محورهاي راهبردي پیام يادشده اشاره‌ مي‌شود:
 
1 ـ معظم‌له «اغواگري و تباه‌سازي جادوي مادي‌گرايي با بهره‌گيري از ابزارهاي پيشرفته» را نخستين ابتلاي امت اسلامي برشمردند و در ادامه «سياست‌هاي نظام سلطه در كارِ فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي ميان مسلمانان و تبديل كشورهاي اسلامي به دوزخ ناامني و اختلاف» را ديگر مسئله‌اي دانستند كه جهان اسلام گرفتار آن است. به تعبير معظم‌له «حج مي‌تواند داروي شفابخش اين هر دو ابتلاي عظيم امّت اسلامي باشد؛ هم دل‌ها را از زنگارها پاك و به نور تقوا و معرفت منوّر سازد، و هم چشم‌ها را روي واقعيت‌هاي تلخ دنياي اسلام باز كند و عزم‌ها را براي مقابله با آن راسخ و گام‌ها را استوار و دست‌ها و ذهن‌ها را آماده‌به‌كار نمايد.»
 
2 ـ گرفتاري ديگر مسلمين ناامني همه‌جانبه‌اي است كه بر سرزمين‌هاي آنان مستولي شده است. طيف وسيعي از انواع ناامني، از ناامني اخلاقي و معنوي گرفته تا ناامني سياسي، ابتلاي امروز جهان اسلام است. معظم‌له ريشه بروز اين ناامني‌ها را عمل نكردن به وظيفه ديني و عقلي در برابر هجوم دشمن نابه كار معرفي مي‌كنند. اينجاست كه اولويت‌هاي واقعي جهان اسلام دگرگون‌شده و مسائل فرعي جاي مسائل اصلي را مي‌گيرد. زخم كهنه‌اي همچون فلسطين كه پاره تن اسلام بوده و در چنگال خبيث‌ترين اشرار گرفتارشده به فراموشي و محاق رفته و جنگ طايفي و تعصبي در ديگر نقاط جهان اسلام توان مسلمين را مشغول خود مي‌كند.
 
3 ـ در ادامه معظم‌له رسالت سنگيني را كه بر عهده نخبگان جهان اسلام و سران كشورهاي اسلامي است، چنين برشمردند:
 
الف ـ ايجاد وحدت و بر حذر داشتن همگان از ستيزه‌گري‌هاي قومي و مذهبي؛ ناگفته پيداست كه خود حج مظهر تام و تمامي از اتحاد مسلمين در رفتار عبادي است و اين بهانه خوبي براي كنار نهادن اختلافات عميق و البته بيهوده‌اي است كه مي‌تواند آتش نزاع را در جهان اسلام شعله‌ور سازد. در واقع برنده اصلي اين منازعات دروني جهان اسلام، نه‌تنها هيچ‌يك از طرفين منازعه نيستند، بلكه حاصل جمع چنين منازعه‌اي صفر بوده و در مقابل طرفي كه خارج از اين صحنه بازيگردان منازعه و اختلافات مسلمين است، برنده اصلي است.
 
ب ـ آگاه‌سازي ملت‌ها از شيوه‌هاي دشمني و خيانت استكبار و صهيونيسم؛ اگر مسلمانان از شيوه‌هاي پيچيده و خباثت‌آلود سلطه‌گران بين‌المللي در ضربه زدن به منافع مستضعفان و به تاراج بردن ثروت و دارايي ملت‌ها مطلع شوند، بي‌شك به‌جاي صرف كردن قوت در منازعات داخلي بيهوده، توان خود را در مبارزه بي‌امان با نظام سلطه به كار مي‌برند.
 
ج ـ تجهيز همگان براي مقابله با دشمن در ميدان‌هاي گوناگون جنگ نرم و سخت؛ ايستادگي در برابر زياده‌طلبي مستكبران و شكست دادن آنها در ميادين گوناگون منازعه مستلزم تجهيز تمام‌عيار نخبگان و آحاد جوامع اسلامي است تا همه ظرفيت‌هاي اين امت به ميدان عمل و آوردگاه مجاهدت آيد.
 
د ـ متوقف‌سازي فوري وقايع فاجعه‌بار در ميان كشورهاي اسلامي همچون حوادث يمن؛ جنگ‌هاي داخلي و پديده تلخ و نفرت بار تروريسم، امروز پهنه بزرگي از جغرافياي اسلامي را دربرگرفته و در اين ميان مردم بي‌گناه و غيرنظاميان تحت‌فشار سختي‌ها و مصائب اين جنگ‌ها گرفتارشده‌اند. اكنون در برخي از كشورهاي اسلامي همچون يمن يك فاجعه بزرگ انساني در حال وقوع است كه بايد پيش از وخيم‌تر شدن براي علاج آن اقدام عاجلي نمود.
 
ه ـ دفاع قاطع از اقلّيت‌هاي تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان ميانمار؛ در همين حال كه مسلمانان در منطقه اسلامي درگير منازعات داخلي هستند، اقليت‌هاي مسلمان در برخي كشورها تحت ستم نژادپرستان موردحمايت غرب گرفتار هستند. آنچه امروز در ميانمار رخ مي‌دهد يادآور فجايع تلخ اندلس در قرون‌وسطي و بوسني هرزگوين در دوره اخير است.
 
و ـ دفاع از فلسطين و همكاري و همراهي بي‌چندوچون با ملّتي كه نزديك به هفتادسال است براي كشور غصب‌شده خود مبارزه مي‌كند. در اين 70 سال اشغال سرزمين مقدس و قبله اول مسلمين، قساوت، سبعيت بي‌حدومرز صهيونيست‌ها بر همگان اثبات‌شده و با تأسف برخي سران مرتجع عربي به دنبال عادي‌سازي و تجديد روابط با رژيم اشغالگر قدس هستند. حوادث تلخ شام و عراق، بيش از همه براي صهيونيست‌هاي خونخوار امنيت‌آفرين بوده و بي‌دليل نيست كه بسياري از صاحب‌نظران گرداننده اصلي پشت‌صحنه گروه‌هاي تكفيري تروريستي را، اسرائيل اشغالگر مي‌دانند.

اين سرفصل‌ها كه در پيام امام خامنه‌اي بدان‌ها اشاره رفته است، بر عهده نخبگان و مسئولان كشورهاي اسلامي است و بي‌شك براي تحقق آن لازم است كه ملت‌ها از سران خود اين مشي و ممشاي را مطالبه كرده و نظام‌هاي بي‌تفاوت و رژيم‌هاي مرتجع را وادار به نقش‌آفريني مثبت به سود امت اسلامي كنند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

 
ارسال نظرات