۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۲۴۱۶۹

اخبار کوتاه از دنیای نشر

رونمایی از ترجمه سیدمهدی شجاعی از نامه امام علی به مالک اشتر و برگزاری مراسم نقد رمان «باغ خرمالو» از مهمترین عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رونمایی از ترجمه سیدمهدی شجاعی از نامه امام علی به مالک اشتر، برگزاری نمایشگاه کتاب در تمام  استان‌ها تا پایان، آگاهی  از فرصت‌های شغلی در سایت نیازمندی‌های بازار نشر ایران، نقد و بررسی رمان «باغ خرمالو» از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

رونمایی از ترجمه سیدمهدی شجاعی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر

آیین رونمایی از کتاب «آن است شیوه حکومت» تازه‌ترین اثر سید مهدی شجاعی، ساعت 15 روز سه‌شنبه 21 شهریورماه با حضور احمد مسجدجامعی، علی درستکار و سید مهدی شجاعی در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.

این کتاب، ترجمه نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در نهج‌البلاغه به انضمام مقدمه‌ای از سیدمهدی شجاعی است که برخی از مهمترین رویکردها و دیدگاه‌ها به حکومت و حکمرانی در فلسفه اسلامی را تشریح می‌کند.

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

«از آغاز نوبت پیامبر خاتم سرنوشت مطلوب دین اسلام و تکلیف مردم جهان پس از ارتحال پیامبر تا آخرالزمان توسط خداوند متعال، قرآن کریم و خود پیامبر اکرم تعیین و تبیین شده بود. آن مسیری که خداوند متعال و به تبع او رسولش، برای امت پس از پیامبر و مردم جهان مقرر فرموده و مطلوب شمره بودند، حفظ و تداوم هویت و ماهیت رسالت در بستر وصایت و امامت بود و بیان این تکلیف از این شفاف‌تر  و صریح‌تر ممکن نبود که خداوند در روزهای پایانی حیات زمینی پیامبر، مؤکدا به او فرمان دهد که: «برسان به مردم آن فرمان را که ما به تو وحی کرده‌ایم و اگر نکنی و نرسانی، رسالتت را به انجام نرسانده‌ای.»

 علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند در زمان یاد شده به فرهنگسرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان ناطق نوری مراجعه کنند.

در کارنامه ادبی سید مهدی شجاعی، تألیف و ترجمه ده‌ها عنوان کتاب و فیلمنامه در حوزه‌های کودک و بزرگسال دیده می‌شود که از آن‌جمله می‌توان به «دست دعا، چشم امید»، «خدا کند تو بیایی»، «مناجات»، «آسمانی‌ترین مهربانی»، «ضریح چشم‌های تو»، «تنها راه رستگاری» و «سقای آب و ادب» اشاره کرد.

همه استان‌ها تا پایان سال میزبان نمایشگاه کتاب خواهند بود

 مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه استانی کتاب البرز با حضور محمد سلگی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدحمید طهائی، استاندار البرز، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، خیلدار، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و اعضای شورای اسلامی شهر کرج در محل سالن نمایشگاه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد.

 سلگی در این مراسم درباره تولید کتاب در ایران اظهار کرد: در میان کشورهای منطقه و جهان در این زمینه در جایگاه مطلوب و مناسبی قرار گرفته‌ایم. در سال گذشته 88 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است، در پنج سال گذشته میانگین چاپ نخست کتاب‌های منتشر شده درکشور 60 درصد و کتاب‌های چاپ مجدد 40 درصد و به‌طور میانگین حدود 75 درصد تولید کتاب کشور در تهران و 25 درصد در استان‌ها است.

 وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا مانند ده استان دیگر صدور مجوز کتاب در استان البرز را به این استان واگذار کند و البرز یازدهمین استانی باشد که صدور مجوز کتاب در آن صادر می‌شود.

 سلگی با اشاره به رشد تولید کتاب در کشور گفت: در زمینه تألیف و ترجمه کتاب شاهد رشد 15 درصدی هستیم اما در عرضه کتاب دارای مشکلاتی به‌ویژه در تیراژ کتاب در سال‌های اخیر هستیم که برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب می‌تواند در این خصوص یاری‌گر ما باشد و با برگزاری این نمایشگاه‌ها کتاب به‌راحتی می‌تواند به دست علاقه‌مندان و مخاطبان برسد.

 سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعطای تسهیلات برای گسترش کتاب‌خوانی در سراسر کشور، گفت: در گام نخست اعطای تسهیلات برای تأسیس و یا نوسازی کتاب‌فروشی‌ها در سراسر کشور، استان‌ها در اولویت قرار دارند و تا به حال 80 پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

 سلگی با اشاره به قدمت نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: در سال گذشته 29 نمایشگاه استانی کتاب برگزار شد و امسال هم در تمام استان‌های کشور نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود. در نمایشگاه‌های استانی کتاب سال گذشته حدود 7 میلیون بازدیدکننده از این نمایشگاه‌ها بازدید داشتند و 483 برنامه جنبی از قبیل جشن امضاء، جلسه‌های نقد و رونمایی کتاب، نشست‌های تخصصی و برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان اجرا شد. امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه‌ها به توسعه امر کتاب و فرهنگ در کشور کمک شود.

 هشتمین نمایشگاه استانی کتاب البرز از 19 تا 25 شهریورماه از ساعت 15 تا 22 در محل سالن نمایشگاه‌های فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دایر است.

پایان شهریورماه آخرین مهلت ارسال اثر به جایزه کتاب سال

آخرین مهلت ارسال آثار به سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تا پایان شهریورماه سال جاری اعلام شد.

دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از پدیدآورندگان، مترجمان، مصححان و ناشران دعوت می‌کند با ثبت‌نام در سایت کتاب سال یا کتاب‌‌های پیشنهادی خود را تا پایان شهریورماه به دبیرخانه این جایزه معرفی کنند.

بر اساس فراخوان، آثار ارسالی باید برای نخستین‌بار در سال 1395 منتشر شده باشند و جزء کتاب‌های کمک‌درسی و افست نباشند. علاوه بر این، کتاب‌ها باید دارای برگه اعلام وصول باشند.

تنها آثاری در این جایزه مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای جایزه تکمیل و به همراه دو نسخه از کتاب ارسال کند. همچنین، ارسال لوح فشرده متن اصلی آثار ترجمه شده الزامی است و آثار دریافت شده بازگردانده نخواهد شد.

کتاب‌های داستان بزرگسال، تاریخ و نقد ادبی (تألیف)، مستند‌نگاری، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان، به دلیل هم‌پوشانی با جایزه جلال آل احمد و جایزه شعر فجر در کتاب سال بررسی نمی‌شوند.

جایزه کتاب سال با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران و حفظ استقلال و هویت فرهنگی هر ساله در بهمن‌ماه برگزار می­‌شود.

علاقه‌مندان برای كسب اطلاعات بيشتر می‌توانند به سايت www.ketabsal.ir مراجعه يا با شماره تلفن 66966219 تماس بگيرند.

 آگاهی  از فرصت‌های شغلی در سایت نیازمندی‌های بازار نشر ایران

 سایت بازار نشر با هدف برقراري ارتباط بي‌واسطه ميان جویندگان کار و صاحبان کار در صنعت نشر کتاب در ایران، راه افتاد.

 سایت بازار نشر تلاشی برای فراهم کردن بستر مناسب تبادل نیازمندی‌های حوزه نشر  کتاب در ایران  است.  موسسه خانه کتاب، موسس این وب‌سایت از ارائه رایگان خدمات این سایت خبر داده است.

 ناشرها، كتاب‌فروش‌ها، مترجم‌ها، تصويرگرها، ويراستارها، شاعرها، مصحح‌ها، سازمان‌ها و نهادها مي‌توانند با مراجعه به سايت بازار نشر شغل مورد نظرشان را پيدا يا نیاز‌شان به  نيروي كار را آگهی کنند.

در این سایت قوانین ثبت آگهی تببین شده است. آگهی‌دهندگان با ثبت آگهی در سایت تأیید می‌کنند، آگهی آن‌ها مغایرت با قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران و عرف جامعه نیست. هم‌چنین آگهی‌ها نباید ناقض حریم شخصی افراد باشد. پرهیز از خبرپراکنی سیاسی و اجتماعی و مذهبی از دیگور قوانین تصریح شده برای انتشار آگهی در سایت بازار نشر است.

هم‌چنین در سایت بازار نشر عنوان شده است، تلاش سایت اهل قلم، نشر آگهی‌ها با اطلاعات صحیح و درست است اما نمی‌تواند صحت آگهی‌ها را تضمین نماید و هیچ‌گونه تعهد یا مسئولیتی در قبال آگهی‌ها برعهده ندارد. مسئولیت استفاده از آگهی‌های این سایت بر عهده استفاده کننده است و سایت بازار نشر هیچ تعهدى در قبال خسارات مستقیم، اتفاقى، تبعى، غیرمستقیم و کیفرى، ناشى از دسترسى و استفاده از این سایت ندارد.

سایت اهل قلم هیچ قرارداد، تعهدنامه یا سندی را با آگهی‌دهندگان حقیقی یا حقوقی منعقد نمی‌کند. کاربرانِ بازار نشر در هر لحظه قادر به ویرایش آگهی خود هستند، بنابراین سایت، هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال هر نوع آگهی درج شده در سایت نمی‌پذیرد و صرفاً مطالب درج شده توسط کاربران را نمایش می‌دهد.

 مسؤولیت استفاده از هرگونه متن، پیام، توضیح، اطلاعات، عکس، مشخصات تماس و موارد مشابه که به سایت بازار نشر ارسال می‌شود یا در آن قرار می‌گیرد، شامل درخواست به کار، همکاری، نشر و پخش آن بر عهده آگهی دهنده است.

رمان نویسنده تقدیر شده جایزه شهید غنی‌پور نقد می‌شود

رمان «باغ خرمالو» اثر هادی حکیمیان که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده رونمایی و نقد خواهد شد.

بنیاد فرهنگی صبح قریب با مشارکت فرهنگسرای انقلاب اسلامی، دومین نشست ادبی «رصد صبح» را به بهانه رونمایی و نقد رمان تازه نویسنده جوان و موفق کشور، هادی حکیمیان برگزار خواهد کرد.

در این نشست علاوه بر حضور نویسنده، کارشناسانی از جمله علی اصغر عزتی پاک، محمدرضاشرفی خبوشان و محمدمهدی سیار حضور خواهند داشت.

علاقه مندان می توانند سه شنبه ۲۱ شهریور ساعت ۱۷ در فرهنگسرای انقلاب اسلامی از این برنامه استفاده کنند./998/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات