۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۸۴۸۸
آیت الله اراکی:

امت واحده تنها یک آرمان اسلامی نیست/ خودبینی و خودگرایی جامعه بشری را متفرق می کند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که خودبینی و خودگرایی جامعه بشری را متفرق می کند، گفت: اگر هر کس تنها خود را ببیند جامعه دچار جنگ و اختلاف می شود و شیطان دعوت کننده انسان به خود گرایی است.
آیت الله اراکی آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دوشنبه شب در مراسم عزاداری شب ششم ماه محرم که در هیأت خادم الرضای قم برگزار شد، گفت: آنچه که جامعه بشر را اصلاح می کند محبت و عشق به خدا است.

عشق و محبت به خدا و اهل بیت جامعه بشر را اصلاح می کند

وی افزود: این عشق و محبت به خدا وقتی می تواند جامعه را به حرکت در آورد که عشق به رهبران و الگوهایی وجود داشته باشد تا صفات و آرمان های الهی را تجسم ببخشند، کار دین اصلاح جامعه بشری است، قرآن می فرماید خداوند جامعه بشر را جامعه ای صالح ایجاد کرده است.

عضو هیأت رییه جامعه مدرسین با بیان این که آغاز بشر خوب و پاک بوده است، اظهار داشت: جامعه بشر در ایتدا با هم متحد بودند، اختلاف حالت عارضی و ثانوی است، متأسفانه امروز گاهی برخی به عنوان جامعه شناسی و روانشناسی مطالبی را مطرح می کنند که مبنای علمی و تجربی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از سخنان این دسته افراد این است که جامعه بشر همیشه اختلاف داشته و باید هم اختلاف داشته باشد و اصل در جامعه بشر اختلاف است، در حالی که اصل در جامعه بشر این است که یکدست باشد و اختلاف امری است که عارض بر جامعه بشری می شود.

جامعه بشر تا به وحدت و یگانگی نرسد به سعادت نخواهد رسید

آیت الله اراکی با بیان این که اگر خداوند می خواست می توانست جامعه را به اجبار یک دست کند، ابراز داشت: بنا نیست که جامعه این گونه اداره شود که همه به اجبار یکی باشند اما اگر عوامل متفرق کننده انسان ها و جامعه بشر را از هم جدا نکنند مردم با هم یکی خواهند شد و یکی بودن اصل به شمار می رود، سرانجام جامعه بشر تا به یگانگی نرسد به سعادت نخواهد رسید.

وی عنوان کرد: این که می گوییم امت واحده تنها یک آرمان اسلامی نیست بلکه آرمان انسانی به شمار می رود، اگر جامعه بشر دچار جنگ خونریزی و مشکلات جدی است به دلیل جنگ و دعوای موجود است، بشر امروز به جای این که مکمل یکدیگر باشند و کمک به هم داشته باشند تا به سمت کمال بروند مانع تکامل و کمال یکدیگر می شوند.

امت واحده تنها یک آرمان اسلامی نیست بلکه آرمان انسانی به شمار می رود

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خطرنشان کرد: بد بختی، عقب ماندگی، جنگ، فقر و بیماری مولود مانع شدن برای تکامل یکدیگر است، انبیا آمدند تا جامعه بشر را یکی کنند، وقتی خدا جهان را آفرید آن را به وحدت فراخواند، بازگشت به سوی خدا به معنای فراخوان به وحدت است.

وی اضافه کرد: اگر جامعه بشر به گونه ای باشد که مردم به یکدیگر کمک کند و اگر کسی که برخوردار است به کسی ندارد ببخشد وضعیت به گونه ای دیگر خواهد شد، عدالت، فرهنگ و همه عرصه ها جامعه بشر اینگونه کامل می شود، اگر کسی ثروت، علم و قدرت نظامی دارد باید به کسی که این موارد را دارا نیست اما نیاز به حمایت دارد کمک کند.

آیت الله اراکی با بیان این که عدالت، وحدت گرایی و صلح با همین پدیده اتفاق می افتد، گفت: همه آرمان های انسانی، الهی و دینی از راه توجه به نیاز دیگران اتفاق می افتد، وحدت نیز به همین صورت شکل پیدا می کند،اگر این اصل رعایت شود جامعه با محبت، همدل و یک جهت خواهد بود.

خودبینی جامعه بشری را پراکنده و متفرق می کند

وی افزود: چیزی که جامعه بشر را پراکنده و متفرق می کند خودبینی است، وقتی هرکس خود را بخواهد جامعه بشر دچار جنگ، اختلاف و دعوا می شود و همان چیزی است که شیطان می خواهد، شیطان دعوت کننده انسان به خود گرایی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که نخسین حادثه بشر در زمینه خودبرتر بینی سبب قتل هابیل توسط قابیل شد، اظهار داشت: مردم و جوانان برای مطالعه باید به منابع و مراجع درست رجوع کنند چون گاهی سخنان اشتباه و نادرستی مطرح می شود.

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه درباره قتل هابیل توسط قابیل ادامه داد: یک دیدگاه می گوید که آن زمان شریعت حرمت ازدواج با خواهران نبود و درباره ازدواج با آن ها دعوا شد، این حرف در برخی تفاسیر غیر از اهل بیت(ع) آمده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: دیدگاه اهل بیت(ع) می فرماید خداوند همانگونه که آدم و حوا را خلق کرد برای هابیل و قابیل هم زن آفرید و مشکل زن نبود بلکه مسأله این بود که هابیل با تقوا، عالم و مطیع خدا بود و اهل نفاق به شمار نمی رفت، خداوند متعال بعد از آدم مقرر کرد که هابیل فرمانروا شود چرا که اهل تقوا، عادل و عالم بود.

رهبر جامعه افزون بر علم به شیوه مدیریت جامعه باید تقوا داشته باشد تا بر اساس مصالح شخصی و حزبی عمل نکند

وی عنوان کرد: ولایت فقیه از اینجا برخاسته که فرمانروای جامعه بشری باید عادل، با تقوا و عالم باشد، عالم باشد یعنی این که بداند چگونه در هر شرایطی باید مردم را مدیریت کرد، افزون بر علم به شیوه مدیریت جامعه، تقوا نیز نیاز است چرا که ممکن است کسی علم داشته باشد که باید چگونه عمل شود اما به دلیل مصالح شخصی و حزبی خود بر خلاف آنچه که می داند عمل کند، این اساس فلسفه ولایت فقیه است.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هابیل یک فقیه عادل بود و خداوند فرمود برای این که معلوم شود هابیل شایستگی مدیریت و رهبری دارد باید قربانی داده شود تا مشخص باشد چه کسی لیاقت این کار را دارد، هابیل از بهترین دستاورد خود به عنوان قربانی استفاده کرد اما قابیل دستاورد نامفید و نا مطلوب خود را آورد، قرآن نیز می فرماید انفاق کردن از بهترین ها علامت اخلاص و تقوا است؛ در این جریان قربانی هابیل قبول شد و بنا شد که رهبر جامعه باشد؛ نخستین جنگ و قتلی که صورت گرفته به دلیل مسأله رهبری جامعه بوده است.

عزاداری برای سیدالشهدا مسأله ای جهانی است

وی با اشاره به فراگیری مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) در سراسر جهان و در بین غیر شیعیان اضافه کرد: چندی پیش به هند رفتم که حتی یک هندو روضه خوان سیدالشهدا بود و اعلام کردند که 400 میلیون هندو در این کشور وجود دارند که عاشورا روضه برپا می کنند.

آیت الله اراکی با بیان این که در کشورهای دیگر نیز غیر مسلمانان روضه و مراسم عزاداری برگزار می کنند، گفت: مسأله سیدالشهدا موضوعی جهانی است، چرا دین اسلام این اندازه به عاشورا و امام حسین(ع) اهتمام دارد؟ در روایات شیعه و سنی آمده که وقتی نوزاد امام حسین(ع) را خدمت پیامبر بردند گریه کردند و فرمودند جبرئیل نازل شد و به من خبر داد که فرزند من را کنار شط فرات به شهادت می رسانند.

وی افزود: همچنین در روایات آمده وقتی امیرمؤمنان به جنگ صفین می رفتند جریان کربلا را بیان کردند و فرمودند که فرزند من در این سرزمین کشته خواهد شد، صفین منطقه ای است که جنگ و درگیری های امروز با داعش در آن محل صورت می گیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که نخستین کسی که در دوران اسلام برای شهادت امام حسین(ع) گریستند پیامبر اسلام بودند، اظهار داشت: نخستین روضه خوان سیدالشهدا هم جبرئیل بوده است، حتی از دوران حضرت آدم و انبیای دیگر این عزاداری و گریه صورت گرفته است، وقتی خداوند می خواست نحوه توبه را به آدم بیاموزد فرمود که نام 5 تن باید برده شود، وقتی نام سیدالشهدا را آورد گریست و انبیای دیگر نیز این گونه بودند.

شهادت سیدالشهدا موتور محرکی است که تا بشر را به مقصد نهایی نرساند از حرکت باز نخواهد ایستاد

وی جریان عاشورا را بسیار مهم وراهبردی دانست و ادامه داد: کربلا تنها این نیست که به فرزند پیامبر اسلام ظلم شده و او را به شهادت رساندند و ما هزار و 300 سال می گوییم که چرا شهید شده است، بحث تنها این نیست که چرا عده ای را مظلومانه شهادت کردند که البته این موضوع هم اهمیت دارد.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: موضوع مهم این است که شهادت سیدالشهدا موتور محرکی در جامعه بشر ایجاد می کند که تا آن را به مقصد نهایی نرساند این موتور محرک از حرکت باز نخواهد ایستاد.

وی عنوان کرد: در روایات آمده شهادت سیدالشهدا حرارت و آتشی در دل ها بر افروخته که تا روز قیامت خاموش نخواهد شد یعنی تا حکومت محمدی به رهبری امام از اهل بیت(ع) و عدل جهانی بر پا نشود این حرارت ادامه دارد و امام زمان(عج) انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این انتقام یعنی نیروهایی که مانع برقراری عدالت در بشر هستند کنار گذاشته می شود و جامعه بشر به جامعه ای صلح خواه، عدالت خواه و یک دست و یک رنگ تبدیل می شود و وحدت حقیقی الهی به وسیله امام زمان(عج) در تمام کره زمین ایجاد می شود.

حسین بن علی بهای برقراری عدل در جامعه بشر را پرداخته است

وی اضافه کرد: دستاورد بزرگ در زمان ظهور بها دارد، چقدر بشریت برای برقراری عدل جنگیده و چه خون ها درتمام طول تاریخ ریخته شده است اما آن کس که بهای برقراری عدل را در جامعه بشر پرداخته حسین بن علی(ع) است، خون امام حسین(ع) خونی است که تا عدالت برقرار نشود از جوشش نخواهد ایستاد.

آیت الله اراکی با بیان این که مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) جوشش خون سیدالشهدا است، گفت: این مجالس همان شعله آتشی است که از سوی سیدالشهدا ایجاد شده است، گریه ها و اشک هایی که در سراسر جهان برای امام حسین(ع) وجود دارد بسیار ارزشمند است.

وی افزود: زمانی با یکی از علمای وهابی بحثی داشتم، آن وهابی به بنده گفت«ما نمی توانیم گریه کنیم و تعجب می کنیم که ایرانی ها چگونه در زیارت قبر پیامبر اسلام گریه می کنند، ما نمی فهمیم که ایرانی ها چرا گریه می کنند» این درک نکردن به این دلیل است که وهابیت معنای عشق را نمی فهمد.

عشق امروز به امام حسین و اهل بیت اجر رسالت پیامبر اسلام است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که عشق امروز به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) اجر رسالت پیامبر اسلام است، اظهار داشت: معجزه است که قرآن کریم اعلام می کند که مزد رسالت پیامبر اسلام محبت اهل بیت(ع) است، گاهی مزد قراردادی است و گاهی نیز مزد حقیقی به شمار می رود.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم وفادار به پیامبر اسلام باشیم باید مزد رسالت را بدهیم یعنی کاری کنیم که رسالت ایشان به نتیجه برسد، نتیجه کار پیامبر قیام جامعه عدل، پاک، با فضیلت و با تقوا است، این کار مهم با محبت ذی القربی اتفاق می افتد که همان عشق محمد و آل محمد است، اشک ها، مجلس ها، سینه زنی ها و روضه ها نتیجه آن عشق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عشق به اهل بیت(ع) همانند موتوری محرک سرانجام جامعه بشر را به اهداف پیامبر اسلام می رساند، ابراز داشت: صحنه عاشورا نشان می دهد که محبت اهل بیت(ع) چگونه انسان ها را آماده می کند، همه صحنه های صحرای کربلا عشق ورزی است، کربلا عرصه عشق بازی با خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) است، انرژی عشقی که کربلا در جامعه بشر ایجاد کرد سرانجام آن را به اهداف رسول اکرم(ص) خواهد رساند، اقامه عزا و اشک ها برای این است که شعله وجود داشته باشد تا این راه بماند و به مقصد برسیم./1323/

ارسال نظرات