۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۲۸۷۷۴
چند خبر اسلامی؛

برگزاری تجمع سالانه عاشورای حسینی در استکهلم سوئد

تجمع سالانه عاشورای حسینی با حضور مؤمنان و شیعیان اهل بیت (ع) در مرکز شهر استکهلم، پایتخت سوئد برگزار می‌شود.
تجمع سالانه عاشورای حسینی در استکهلم سوئد

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت ایام شهادت و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، تجمع سالانه عاشورای حسینی روز شنبه، هشتم مهرماه، با حضور مؤمنان و شیعیان اهل بیت (ع) در مرکز شهر استکهلم برگزار می‌شود.

هدف از این تجمع که به همت مرکز اسلامی امام علی(ع) در سوئد برگزار می‌شود، معرفی آرمان‌های عاشورا و قیام امام حسین (ع) به جامعه سوئد و تأکید بر آموزه‌های اصیل دینی از جمله صلح و آزادی عنوان شده است.

این مراسم از ساعت ۱۴:۳۰ در میدان سرگلز تُوری« Sergels torg» واقع در مرکز شهر آغاز و ساعت ۱۶:۳۰ به پایان می‌رسد.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محل برگزاری مراسم، ایستگاه قطار شهری T- Centralen (Stockholm City) است.

عزاداری به سبک «نزار قطری» در تانزانیا

شیعیان تانزانیا در مراسم سوگواری به مناسبت محرم در مسجد «الغدیر» دارالسلام به نوحه‌خوانی و عزاداری پرداختند. آنان در این مراسم به نوحه‌خوانی به سبک نزار قطری به دو زبان فارسی و عربی پرداختند.

بنابه گزارش رایزنی جوان تانزانیایی نوحه‌خوان در عزاداری مسجد الغدیر برای نخستین بار این نوحه فارسی عربی را حفظ کرده و اجرا کرد؛ زبان شهروندان تانزانیایی سواحیلی است و عزاداری‌ها در این کشور هم به سواحیلی مرسوم است.

مرد هلندی با شنیدن صدای اذان مسلمان شد

یکی از شهروندان هلندی به نام «رنوآنجلو جیان‌مارکو» طی سفری که به ترکیه داشت، در شهر «قیصریه» این کشور با شنیدن صدای اذان مسلمان شد.

وی که پس از تشرف به دین اسلام نام «محمد مصطفی» را برای خود انتخاب کرده است، طی سخنانی در این باره گفت: اولین باری که صدای اذان را شنیدم، هر وسیله‌ای که در دستم بود را رها کردم. یک خوشحالی وصف ناپذیری وجودم را فرا گرفت. تاکنون این احساس خرسندی را تجربه نکرده بودم.

این شهروند هلندی با بیان این که در یک خانواده مسیحی به دنیا آمده‌ است، تصریح کرد: پس از مسلمان شدن خانواده‌ام با من برخورد بدی نداشت و حتی به این تصمیم من احترام گذاشتند. در واقع می‌توان گفت این رویکرد مثبت خانواده‌ام خوشحالی من را دو چندان کرد.

وی همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به گسترش اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی گفت: اکنون مسلمانان ساکن اروپا را بهتر درک می‌کنم. امیدوارم که به عنوان یک مسلمان بتوانم نقش بیشتری را برای جلوگیری از رواج اسلام‌هراسی در غرب ایفا کنم.

دستور پلیس چین برای جمع آوری نسخه‌های قرآن

پلیس چین به مسلمانان منطقه سین کیانگ دستور داد تا تمامی محصولات دینی از جمله جانمازها و نسخه‌های قرآنی را تحویل مأموران دهند. در صورتی که مسلمانان از این دستور سرپیچی کنند با خاطیان برخورد خواهد شد.

مقامات سین کیانگ به همه مناطق و مساجد هشدار داده‌اند که اقلیت‌های مسلمان اویغور، قزاق و قرقیز در صورت تحویل ندادن نسخه‌های قرآنی مجازات سختی خواهند شد.

مأموران کار جمع آوری نسخه‌های قرآنی و جانمازها را در روستاها و شهرها آغاز کرده‌اند.

دیلکسات راکسیت،سخنگوی کنگره جهانی اویغور اعلام کرد: ما ابلاغی دریافت کردیم مبنی بر اینکه هر مسلمان اویغور باید همه محصولات اسلامی موجود در خانه خود از جمله نسخه‌های قرآنی، جانمازها و هرچیزی که نماد اسلامی دارد را تحویل دهد.

وی افزود: این محصولات باید به صورت داوطلبانه تحویل داده شود در غیر اینصورت دارندگان آن‌ها با مجازات سختی روبه رو خواهند شد.

مسلمانان چین به ویژه مسلمانان ایغور سال‌ها است که از سوی مقامات چینی مورد هدف تبعیض‌های شدیدی قرار گرفته‌اند؛ دولت چین به بهانه مقابله با افراط‌گری، اقلیت مسلمان این کشور را با اعمال محدودیت‌های مختلف از جمله ممنوعیت داشتن ظاهر اسلامی و حجاب، ممنوعیت روزه داری و آموزش قرآن تحت فشار قرار داده است.

ممنوعیت حجاب در یکی از مدارس گرجستان

ممانعت از ورود یک دانش‌آموز محجبه به مدرسه‌ای در گرجستان اعتراضات زیادی را در پی داشته‌ است.

جلوگیری از ورود دانش‌آموز محجبه به مدرسه‌‌ای واقع در روستای «قاراجالا» از توابع شهر «تلاوی» گرجستان با واکنش‌های فراوانی همراه شد.

بر اساس اخبار منتشر شده؛ «الزا اشیراف» مدیر این مدرسه به خاطر محجبه بودن یک دانش‌آموز به وی اجازه حضور در کلاس‌های درس را نداده است.

«طاهر آستان‌اف»، پدر این دانش‌آموز نیز در اعتراض به رفتار تبعیض‌آمیز مدیر مدرسه با فرزندش به وزارت آموزش و علوم گرجستان شکایت کرده است.

برخی از شهروندان مسلمان گرجستان نیز با انتشار مطالبی در فضای مجازی این اقدام مدیر مدرسه را مغایر با آزادی دین و عقیده دانسته‌اند.

«رامین‌ ایگید‌اف» رییس اداره مسلمانان گرجستان، روز گذشته طی سخنانی در این باره گفت: گاهی اوقات برخی اتفاقات مشابه این موضوع گزارش می‌شود. اما محدودیتی از طرف دولت برای حجاب وجود ندارد. این مسئله ممکن است از تصمیم مدیریت آن مدرسه نشأت گرفته باشد. اما به هر حال این موضوع را از سازمان‌های مربوطه پیگیری خواهیم کرد.

برپایی ماه میراث اسلامی در تورنتو

شورای آموزش و پرورش منطقه تورنتو، برنامه‌های ماه میراث اسلامی در مدارس این منطقه را اعلام کرد.

ماه اکتبر که از روز نهم مهرماه آغاز می‌شود، ماه میراث اسلامی نامیده شده و به این مناسبت برنامه‌های متعددی در مدارس تورنتو برگزار خواهد شد.

شورای آموزش و پرورش منطقه تورنتو مدت‌ها است که در راستای ترویج برابری و پذیرش همه دانش‌آموزان صرف‌نظر از دین و نژاد آنان فعالیت می‌کند؛ این شورا با فراهم آوردن فرصت برای دانش‌آموزان، مدرسان و کارکنان حوزه آموزش، آنان را با فرهنگ‌ها و ادیان مختلف آشنا می‌کند.

برنامه‌های ماه میراث اسلامی در مدارس تورنتو، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف با هدف آشنایی بیشتر با میراث اسلامی همراه خواهد بود؛ مطالب آموزشی برای آشنایی بیشتر با اسلام و جامعه مسلمانان کانادا نیز در این برنامه‌ها ارائه خواهد شد.

همچنین مسلمانان موفق و تأثیرگذار در جامعه کانادا معرفی و از خدمات آنان قدردانی می‌شود.

گفتنی است، دولت کانادا در سال 2007، ماه اکتبر را به عنوان ماه میراث اسلامی انتخاب کرد.

مسجد «جعلانیه»؛ یادگاری در بین شیعیان عربستان

مسجد «جعلانیه» یکی از قدیمی‌ترین مساجد و آثار تاریخی منطقه شیعه‌نشین «احساء» در شرق عربستان است که تاریخ ساخت آن به زمان حکومت خاندان عیونی‌ها (۴۶۹-۶۳۶ه‍. ق) بر می‌گردد.

«خالد فریده»، مدیرکل گردشگری و میراث ملی «احساء» در خصوص این مسجد گفت: خاندان مسلمان «عیونی‌ها» پس از به حکومت رسیدن در این منطقه و سیطره بر «قرمطیان»(از گروه‌های وابسته به فرقه شیعیان اسماعیلیه)، بنای این مسجد را آغاز کردند.

وی افزود: این مسجد منتسب به یکی از دختران «عبدالله عیونی»، فرمانروای وقت «احساء» بوده است. این طایفه که در فاصله میان قرن پنجم تا هفتم قمری، فرمانروایی این منطقه را برعهده داشته‌اند، پس از غلبه بر قرمطی‌ها، اقدام به اجرای دستورات و احکام اسلامی، ساخت مساجد و تأسیس دادگاه‌های شرعی کردند.

خالد فریده در خصوص سبک معماری مسجد جعلانیه گفت: دیوارها به عنوان نمای بیرونی مسجد از گل ساخته شده است و  یک متر و 50 سانتی‌متر تا 2 متر است. یک ورودی در ضلع شرقی مسجد نیز با عرض 4.5 متر و ورودی دیگر در ضلع شمال غربی مسجد با عرض 1.88 سانتی متر واقع شده است.

مدیرکل گردشگری و میراث ملی «احساء» افزود: محراب اول این مسجد با نقاشی‌های حکاکی شده، تزئین شده است و در بالای محراب دوم، دو پنجره مستطیلی قرار دارد.

عملیات ترمیم و توسعه در چارچوب برنامه‌ ویژه اهتمام به مساجد تاریخی در مسجد جعلانیه اجرا شده و این مکان در حال حاضر پذیرای نمازگزاران است.

عُیونی‌ها یا عیونیان خاندانی از حکام محلی بودند که از سال  ۴۶۹ ق. / ۱۰۷۶ م. در منطقه بحرین بر سر کار آمدند و به دلیل نام مؤسس خود، امیر عبدالله بن علی بن ابراهیم عیونی، به حکام عیونی مشهور شدند. حکام عیونی حدود ۱۶۳ سال (۴۶۹ ـ ۶۳۶ه‍. ق) بر بخشی از کرانه جنوبی خلیج فارس در نقاطی چون احسا، قطیف و اوال (کشور بحرین امروزی) حاکمیت داشتند.

برخی منابع عیونی‌ها را شیعه و برخی منابع دیگر سنی دانسته‌اند. عیونی‌ها بازمانده‌های عشیره بنی عبدالقیس بودند که منطقه بحرین را با کمک نظامی ملک‌شاه سلجوقی از کنترل قرمطی‌ها درآوردند.

تازه‌مسلمان آمریکایی مسجد تمام وقت افتتاح می‌کند

یک تازه‌مسلمان آمریکایی در حال آماده‌سازی مسجد جدیدی برای افتتاح در شهر «کین» در ایالت نیوهمپشایر آمریکا است که به صورت تمام وقت به روی نمازگزاران باز خواهد بود.

«امام ویل کولی»، از اهالی ایالت «تنسی» آمریکا پس از آن‌که مدت‌ها به مطالعه ادیان مختلف پرداخت، ده سال پیش به دین اسلام مشرف شد.

وی زمانی که مطلع شد کلیسای محلی شهر کین ساختمانی را برای افتتاح یک مسجد اهدا کرده است برای مدیریت کارهای افتتاح این مسجد به ایالت نیوهمپشایر نقل مکان کرد.

کولی در این باره گفت: فرصتی بود تا بتوانم با کمک به افتتاح این مسجد، پیروان ادیان مختلف را به هم نزدیک کنم.

وی با بیان اینکه امیدوار است مسجد تا اوایل ماه نوامبر میلادی (آبان‌ماه سال جاری) برای افتتاح آماده شود، افزود: درهای مسجد جدید به روی همه مردم از نژادها و ادیان مختلف باز خواهد بود.

در آماده‌سازی ساختمان مسجد و کارهای نوسازی از قبیل رنگ‌آمیزی داوطلبانی از ادیان مختلف با هم همکاری دارند.

بخشی از ساختمان مسجد نیز در روزهای سرد زمستان، به عنوان پناهگاه، مکان گرمی برای بی‌خانمان‌ها خواهد بود.

فراخوان دومین مسابقه بین‌المللی تلویزیونی قرآن در قطر

مؤسسه فرهنگی «کتارا»ی قطر، طی فراخوانی زمان نام‌نویسی برای شرکت در دومین دوره مسابقه بین‌المللی تلویزیونی تلاوت قرآن جایزه «کتارا» را اعلام کرد.

خالد بن‌ ابراهیم سلیطی، مدیرکل مؤسسه فرهنگی «کتارا» در این باره گفت: نام‌نویسی برای شرکت در این مسابقات از نهم مهرماه آغاز می‌شود و تا 10 دی‌ماه سال جاری سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: این مسابقات با شعار «صوت‌های خود را با قرآن کریم زینت دهید» برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان در این رقابت‌ها، در قالب یک ویژه‌برنامه که ماه مبارک رمضان از تلویزیون قطر پخش می‌شود، در رشته تلاوت قرآن کریم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

سلیطی گفت: دومین دوره این رقابت‌ها ماه رمضان سال آینده در سالن «اپرا»ی مؤسسه فرهنگی کتارا برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله مقدماتی این مسابقات یکصد متسابق در قالب 20 گروه حضور دارند که نفر برتر هر گروه به مرحله نیمه نهایی راه‌ پیدا می‌کند و در نهایت، 5 نفر برتر این مرحله به فینال راه یافته و در پایان این مرحله نفرات اول تا پنجم به ترتیب مشخص می‌شوند.

مدیرکل مؤسسه فرهنگی کتارا یادآور شد: نخستین دوره مسابقه بین‌المللی تلاوت قرآن جایزه کتارا با مشارکت یکصد متسابق که از میان 2هزار و 219 شرکت‌کننده از 70 ملیت جهان پذیرفته شده بود، برگزار شد و این رقابت‌ها در نخستین سال به هدف خود که شناسایی استعدادهای قرآنی، تشویق و حمایت از آن‌ها بود، رسید.

کمیته نهایی داوران این مسابقه، متشکل از شش نفر از کارشناسان و مشایخ قرائت است که وظیفه آنان، ارزیابی عملکرد شرکت‌کنندگان و انتخاب آیات و موضوعات خاص برای قرائت آن‌ها است.

از شرایط حضور در این مسابقات، تسلط بر احکام و قواعد تجوید و ادای دقیق مخارج حروف، برخورداری از صوت دلنشین و عدم سابقه کسب جایزه در مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن است و متسابقین این رقابت‌ها نباید از ائمه مساجد و خطیبان، معلمان شریعت اسلامی و زبان عربی باشند و همچنین نباید نوارهای صوتی ضبط‌شده در بازار، ایستگاه‌های رادیویی، شبکه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌ها داشته باشند.

کل جایزه این مسابقات بالغ بر یک میلیون و پانصد ریال قطری است که به نفرات برتر به ترتیب مبلغ ۵۰۰ هزار ریال، ۴۰۰ هزار ریال، ۳۰۰ هزار ریال، ۲۰۰ هزار ریال و ۱۰۰ هزار ریال قطری اهدا می‌شود.

همچنین، مؤسسه فرهنگی کتارا، ترتیل کل قرآن نفرات برتر را در استودیو کتارا ضبط و آن را به صورت لوح فشرده تولید می‌کند.

یادآور می‌شود، نخستین دوره مسابقات بین‌المللی تلویزیونی تلاوت قرآن «کتارا»، ماه رمضان سال جاری به مدت ۲۱ روز در سالن اپرای مؤسسه کتارا برگزار و از تلویزیون قطر پخش شد که در نهایت عصام عبدالحفیظ عمر سالم از لیبی، محمد مصطفی محمد عبدالرحمن عرب از مصر، آنس الطورانی از مراکش، احمد عمر محمد النجار از مصر و احمد شاویش از الجزائر رتبه‌های اول تا پنجم این رقابت را کسب کردند.

واکاوی منشأ اسلام‌هراسی در دانشگاه کانادا

نشست «رد افسانه‌ها: اسلام‌هراسی چیست» با هدف مقابله با تصورات نادرست و احساسات منفی علیه مسلمانان در دانشگاه «ویندزور» کانادا برگزار شد.

این نشست با تلاش ادمیرا کانجیک، دانشجوی سال چهارم جرم‌شناسی که به خاطر حجابش مورد بدرفتاری دیگر دانشجویان و اساتید دانشگاه قرار گرفته بود، برگزار شد.

در این نشست، اساتید مختلف و دانشجویان دانشگاه ویندزور گردهم آمدند و در مورد معنای اسلام‌هراسی، معنای دین اسلام، روابط پیروان ادیان مختلف و اینکه دانشجویان چگونه می‌توانند در حل این مشکلات کمک کنند، گفت‌وگو کردند.

کانجیک گفت: بزرگترین مشکل این است که مردم سؤال نمی‌پرسند بلکه تصور می‌کنند و بر اساس این تصورات اقدام می‌کنند.

وی افزود: این بزرگترین مشکل ما است و ما در تلاش هستیم که راه حلی برای آن پیدا کنیم.

بزرگداشت بیستمین سال تأسیس مسجد باشقیرستان

مراسم بزرگداشت بیستمین سال تأسیس مسجد و مؤسسه دینی اخلاص در شهر «اوفا»، پایتخت باشقیرستان برگزار شد.

در این مراسم سه روزه جمعی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و دانشگاهی روسیه به ویژه از باشقیرستان و تاتارستان حضور داشتند و ریاست بنیاد مطالعات اسلامی روسیه نیز جزء سخنرانان مراسم بود.

در این مراسم ضمن گرامیداشت 20 سالگی مسجد اخلاص، نشست‌هایی با موضوع افراط‌گرایی دینی و راههای مقابله با آن و همچنین معرفی و رونمایی ترجمه تاتاری نهج البلاغه برگزار شد. همچنین از فعالان فرهنگی و همکاران مسجد و مؤسسه اخلاص تقدیر به عمل آمد.

محمد علام مصطفی، امام جماعت مسجد اخلاص طی سخنانی در این مراسم ضمن نقل فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری به تبیین ضرورت حفظ وحدت اسلامی پرداخت و بر  نادرست‌بودن ایجاد تفرقه از سوی هر طیفی تأکید کرد.

حمید هادوی، رییس بنیاد مطالعات اسلامی روسیه نیز با اشاره به اهمیت قرآن به عنوان مهمترین منبع دینی در اسلام و جایگاه حضرت رسول(ص) در تبیین معارف اسلامی به معرفی شخصیت حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ‌ترین صحابه و جایگاه معرفتی نهج البلاغه و ارزش آن در تاریخ متون اسلامی پرداخت. سبک صحیح زندگی اسلامی و تأکید بر نیکی به دیگران از محورهای مورد بحث در موضوع نهج البلاغه بود.
 
قابل ذکر است که بنیاد همکاری‌های علمی با مؤسسه دینی اخلاص دارد که فروش و عرضه آثار و همچنین نشر ترجمه تاتاری نهج البلاغه با همکاری مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) از جمله این همکاری‌ها است. همچنین ویژه‌نامه بیستمین سالگرد تأسیس مسجد اخلاص نیز با همکاری بنیاد مطالعات اسلامی روسیه منتشر شد.
 
مسجد و مؤسسه دینی اخلاص فعالیت‌های گسترده‌ای در باشقیرستان دارد که برگزاری مراسم و جشنواره‌ها، پخش برنامه‌های تلویزیونی، انتشار نشریه «اخلاص شریف» از سال 2014 و برگزاری کلاس‌های آموزشی از آن جمله است.
 
 بخش بین‌المللی مسجد اخلاص نیز نقش فعالی در برقراری ارتباط فرهنگی با کشورهای اسلامی از جمله ایران دارد. کتابخانه مسجد اخلاص دارای 6 هزار کتاب با موضوع اسلامی به زبان‌های مختلف است و گروه سرودهای دینی «الهی‌لر» از سال 2009 در این مسجد تأسیس شده است.
 
وب‌سایت دینی مسجد نیز مخاطبان خوبی در روسیه به ویژه باشقیرستان دارد./994/
ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات