۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۳۱۱۷۹
حجت الاسلام نوایی:

ساختار دینی و سیاسی تشکیلات اسلامی همواره در کنار یکدیگر بوده است

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در تاریخ دین و سیاست همواره در کنار یکدیگر بوده و اگر اسلام توانسته همچنان سرافراز بماند،‌ به خاطر حركت اندیشمندانه علمای آن است.
حجت الاسلام نوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر نوایی پیش از ظهر امروز در همایش بصیرت­ افزایی سیاسی که از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و با همکاری تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق(ع) با هدف «بررسی نقش حوزه­های علمیه در تحولات سیاسی تاریخ» در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به ایراد سخنرانی پیرامون این موضوع پرداخت.

معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان گفت: نقش حوزه های علمیه در تحولات سیاسی تاریخ در دو بحث ولایت و عدالت قابل بررسی است؛ یعنی همان موضوعاتی که باعث شده تشیع به عنوان یک پایگاه اساسی در تاریخ جهان بدرخشد. ساختار و تشکیلات اسلامی بر مبنای امامت تشکیل شده است و از همین رو باید عدالت و انتظار دو هدف اصلی آن باشد.

وی با اشاره به شرایط سیاسی پس از وقوع قیام عاشورا تا زمان غیبت امام زمان(عج)، به تبیین وضعیت وضعیت تشکیلات اسلامی در این دوره پرداخت و افزود: از عصر امام سجاد(ع) که ساختار تشکیلات اسلامی بنا شد تا زمان امام رضا(ع) که به نهایت خود رسید و پس از شهادت امام رضا(ع) که امامت بر دوش امام جواد(ع) منتقل شد تا زمان غیبت امام زمان(عج)، ائمه همواره با خشونت خلفا مواجه بوده­ اند.

حجت الاسلام نوایی با بیان این که علما بر اساس روایات مرزبانان شیعه قلمداد شده­ اند، خاطرنشان کرد: در تاریخ  اسلام شما می بینید که این علمای حوزه علمیه بودند که توانستند در مقابل حکومت­های ظالم قد علم کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در تاریخ دین و سیاست همواره در کنار یکدیگر بوده و اگر اسلام توانسته همچنان سرافراز بماند،‌ به خاطر حركت اندیشمندانه علمایی است كه توانستند برای نمونه مغول‌های پیروزمند را در برابر اسلام خاضع گردانند و دل‌های آنان را به روی اسلام بگشایند.

وی یادآور شد: به برکت این تعالیم، شیخ مفید، شیخ طوسی و علمای دیگری پدید آمدند که در زمان همه آن­ها تشکیلات اسلام دارای ساختار توأمان سیاسی و دینی بوده است و بعدها تفکر ایجاد حوزه های علمیه سیاسی و انقلابی شکل گرفت و این جریان به امروز رسید./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات