۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۳۳۰۴۴
آیت الله علم الهدی تأکید کرد؛

ضرورت تبیین نتیجه قیام سیدالشهدا در کنار عزاداری برای اهل بیت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر ما در کنار تبیین مظلومیت های سیدالشهدا که عواطف را تحریک می کند، نتوانیم برون داد قیام آن حضرت را تبیین کنیم، حسین دوستیِ ما نتیجه عکس خواهد داد.
 آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه شنبه در اجتماع بزرگ «منشور عزت» که همزمان با آغاز ماه صفر و با هدف تبیین قیام امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در محل سالن برادران نامی خیابان سیدی مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «العزّه لله و لِرَسوله و لِلمؤمنین»، اظهار کرد: ضمن مقدس دانستن تمام سینه زنی ها و زنجیرزنی ها و شعائر ویژه حسینی در نسل ما و پدران ما جریان داشته، مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) باید همراه با رشد سیاسی جامعه و شیعیان اهل بیت(ع) تناسب پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، برگزاری اجتماعات بصیرتی پیرامون بررسی اهداف قیام سیدالشهدا(ع) را مصداقی از این ضرورت دانست و افزود: طبق سفارش امام بزرگوار ما باید آن برنامه های عزاداری را ادامه دهیم اما باید به این نکته توجه کنیم که احیای عزاداری سیدالشهدا(ع) باید متناسب با رشد سیاسی جامعه ما که امروز در قطعه ای از کره زمین، حاکمیت ولایی مستقر شده، این ابراز عواطف و احساسات در شکل برنامه های متحول کننده و بیدارساز اجتماعی درآید.

ضرورت تبیین نتیجه قیام سیدالشهدا(ع) در کنار عزاداری برای آن حضرت

وی خاطرنشان کرد: در لفافه آن مصائب جانکاه و سختی ها و شدایدی که دشمن در چنین روزهایی بر اهل بیت امم حسین(ع) وارد کرده بود، برون داد این رنج ها، نمایشگاه اقتدار سیدالشهدا(ع) و عزیزان ایشان بود که در تاریخ ثبت شد. ارضای احساسات و عشق شیعیان به سیدالشهدا(ع) نباید در شعائر تبیین مظلومیت آن حضرت خلاصه شود و در کنار آن باید نتیجه این مظلومیت تبیین شود.

آیت الله علم الهدی گفت: مقصود سیدالشهدا(ع) که فرمودند «أنا قتیل العبرات» این بود که مسأله اشک ریختن برای مظلومیت سیدالشهدا(ع) نردبانی شود و ما با توان فکر و استعداد خودمان از این نردبان به آن نتیحه مثبتی که این مظلومیت در توسعه دین داشته است برسیم؛ نه این که در مرور همین مظلومیت متوقف شویم و به مقام بالاتر سلوک نکنیم. توقف در مرور مظلومیت سیدالشهدا(ع) ایجاد یک رکود می کند.

دشمنان از جهل مردم نسبت به هدف نهضت حسینی در راستای منافع خود استفاده کرده اند

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: کسانی که با اشک ریختن و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) موافق نیستند، معنای عشق و عاطفه را نمی فهمند و از توان و قدرت اجرایی عشق و عاطفه غافل هستتند اما ما باید بدانیم که عشق و عاطفه نسبت به سیدالشهدا(ع) ابزار است؛ هدف نیست. خواه ناخواه این سؤال در اذهان نسل جوان به وجود می آید که «اگر گفته می شود امام حسین(ع) دین را زنده کرد، چگونه با آن رنج ها و مصائب دین زنده شد؟» پس اگر ما در کنار تبیین مظلومیت های سیدالشهدا(ع) که عواطف را تحریک می کند، نتوانیم برون داد قیام آن حضرت را تبیین کنیم، حسین دوستیِ ما نتیجه عکس خواهد داد.

وی تصریح کرد: همان عاشورایی که باید مردم را به حرکت درآورد و این حالتی که تنها در یک سال 57، انقلاب اسلامی ما را به پیروزی رساند و ریشه استعمار، استکبار و نظام شاهنشاهی را از ایران ریشه کن کرد، دشمنان در طول تاریخ از آن استفاده می کردند تا مردم را متوقف کنند.

آیت الله علم الهدی افزود: در جریان حمله انگلیسی ها به جنوب ایران که رییس علی دلواری در برابر آن ها قیام کرد، می گویند در دهه اول محرم، کنسول انگلیس مخارج تمام هیئات مذهبی بوشهر را بر عهده گرفت تا جوانان جذب هیئات شوند و از اطراف رییسعلی دلواری پراکنده شوند. علت استفاده دشمن از این اشک و عشق، عدم تبیین نتیجه و برون داد مظلومیت اهلبیت(ع) بود.

روشنگری حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مردم شام را علیه یزید شوراند

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: روزی که اهلبیت(ع) پس از حدود 10 روز از شام خارج شدند، وضعیت متفاوتی با اول صفر که وارد شام شدند، داشتند. آن یزیدی که در نهایت گفت «خدا عبیدالله بن زیاد را لعنت کند که حسین را کُشت»، نشان از پشیمانی او نداشت چون او همان یزید مستی بود که عربده می کشید «بنی هاشم با سلطنت بازی کردند و خبری از وحی نبوده است.»

وی یادآور شد: در طی چند روز حضور اهل بیت(ع) در شام، مردم عوض شدند و در شهری که معاویه 40 سال حکومت کرده بود و تمام جنگ ها علیه امیرمؤمنان(ع) با کمک مردم شام انجام شده بود، مردم علیه یزید شوریدند که چرا فرزندان پیامبر(ص) را به شهادت رسانده و به اسارت برده است؟ از همین رو یزید تنها راه را در خارج کردن محترمانه اهل بیت(ع) از شام دید. در نتیجه روز اول ماه صفر، در کنار تمام مصائبی که برای اهل بیت(ع) وجود داشت، سالروز عزت اهل بیت(ع) است. این نتیجه و برون داد باید در کنار مظلومیت سیدالشهدا(ع) تبیین شود.

اهل بیت مظلومیتشان را نیز خرج اسلام کردند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، گفت: هنر اهل بیت(ع) این بود که مظلومیتشان را خرج اسلام می کردند و از دل این مظلومیت ها، عزت و اقتدار را خارج می کردند. یعنی با وجود تمام مصائبی که در شام بر اهل بیت(ع) گذشت و امام سجاد(ع) آن را سخت تر از کربلا می دانستند، نتیجه قیام اهل بیت(ع) این شد که مردم شام زیر و رو شدند.

آیت الله علم الهدی ضمن مرور فرازهایی از خطبه حضرت زینب(س) در شام، ایراد این خطبه توسط آن حضرت را نشان از استقامت بی نظیر حضرت زینب در برابر مصائب جان فرسای کربلا و شام دانست و خاطرنشان کرد: وقتی انسان به عمق مصیبت حضرت زینب(س) نگاه می کند، می بیند این مصیبت قوی ترین انسان ها را از پای در می آورد و قهرمان ترین افراد را به خاک می اندازد و مردم مدینه با شنیدن این مصائب از زبان امام سجاد(ع)، ضجه می زدند./820/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات