۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۳۷۹۱۳
آیت الله صدیقی:

شهدا راه صدساله عرفان را چند روزه پیمودند

امام جمعه موقت تهران گفت: شهدا در پی مقام نبودند بلکه به دنبال فدا کردن جان خود در راه رضای خداوند بودند؛ شهدا عارفانِ دوره عرفان ندیده بودند که به طور جهشی ره صد ساله یک عارف را چند روزه طی کردند.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در مراسمی که شامگاه گذشته در مؤسسه فرهنگی شهدای موتلفه اسلامی برگزار شد، گفت: حضرات معصومین(ع) برنامه‌های جامعی را به واسطه الهامات و وحی در اختیار ما قرار داده‌اند.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: مراجعه به فرمایشات پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه(س) و دوازده امام(ع) انسان را در بعد معرفتی، اخلاقی، شرعی و رفتاری در راه درست قرار می‌دهد تا بتواند عالمانه زندگی کرده و سعادت دنیا و آخرت را از طریق مراجعه به روایات اهل بیت عصمت و طهارت به دست آورد.

وی افزود: دعاهای ائمه از منابعی است که به عنوان اقیانوس علم و معرفت، کسی به عمق آن نمی‌رسد. به فرمایش امام خمینی(ره) دعا قرآن صاعد است و حضرات معصومین(ع) بلندگوی خدا هستند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نطق پیامبر اکرم(ص) همه از جانب خداوند است و کلام ایشان نور است، ابراز داشت: رفتار و کردار و سکوت پیامبر(ص) همگی وحی است. حضرات معصومین(ع) بدون استثنا محدث هستند و ملک بر ایشان نازل می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش قرآن و اسلام که نباید محبت دیگران را بی پاسخ بگذارد، گفت: برخی افراد به دلیل نداشتن تربیت اسلامی، در برابر محبت دیگران هیچ عکس العملی ندارند اما در برابر کوچکترین کوتاهی  دیگران چندین برابر جسارت می‌کنند.

آیت الله صدیقی افزود: همه ائمه(ع) و امام حسین(ع) محبت بسیار زیادی به مخلوقات خداوند داشتند و سفارش آنها این بوده که هر کسی که به شما احترام و سلام کرد یا گرهی از کار شما باز کرد، کار بهتری برای او انجام دهید. انسان باید جایگاه رفیع اخلاقی خود را حفظ کند و خوبی‌ها را با چندین برابر جواب دهد و از بدی‌ها گذشت کند.

امروز صحیفه سجادیه از گنجینه‌های مهجور و متروک است

وی با اشاره به صحیفه سجادیه گفت: امروز صحیفه سجادیه از گنجینه‌های مهجور و متروک است. زیارتنامه، مرام‌نامه و شعائر و معرفی شخصیت امام و انسان شناسی است. جامع‌ترین زیارتنامه، زیارت جامعه کبیره است.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: حرکت امام حسین(ع)، حرکتی الهی، عاشقانه و عارفانه بوده است. بیعت نکردن با مستکبر مبارزه با فساد اصلاح امور تامین امنیت همه در کلام امام حسین(ع) به عنوان اهداف قیام عاشورا آمده اما آنچه فتح الفتوح است حرکت عاشقانه است برای لقاءالله. عاشق هیچ وقت دنبال به دست آوردن نیست، او همواره در پی از دست دادن است.

عزت و اقتدار و استقلال انقلاب اسلامی، جلوه‌های عشق شهداست

آیت الله صدیقی اظهار داشت: همه کسانی که با امام حسین(ع) به میدان رفتند در پی فدا کردن جان و مال خود در راه خدا و جلب رضای خداوند بودند. اگر انقلاب ما عزت و اقتدار و استقلال دارد، همه جلوه‌های عشق شهداست.

وی افزود: شهدا در پی مقام نبودند بلکه به دنبال فدا کردن خود در راه رضای خداوند بودند. خداوند در آیات بسیاری تجارتِ با هوی و هوس را مایه پشیمانی می‌داند و انسان را برای رسیدن به موقعیت قدرت و رأی جمع کردن مذمت می‌کند، دروغ و استفاده از تاکتیک‌های غربی برای چند روز زندگی دنیا، سبب شقاوت و بدبختی انسان در حیات ابدی خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران خطاب به برخی مسؤولان، گفت: تجارت باید صادقانه باشد، دروغ و قسم بیخودی و غش در معامله نیاورید. خداوند متعال خود ما را به تجارت دعوت کرده ولی تجارتی که آن طرفش خداوند باشد؛ مانند امام علی(ع) که برای حفظ اسلام و جان پیامبر در بستر ایشان خوابید. این تجارت با تجارت های دیگر متفاوت است زیرا برای رضای خدا صورت گرفته است.

شهدا عارفانِ دوره‌ عرفان ندیده هستند

آیت الله صدیقی افزود: شهدا عارفانِ دوره عرفان ندیده هستند که جهشی ره صد ساله یک عارف را در چند روز طی کردند. ما نیز تلاش کنیم حداقل روزی یک کار برای رضای خدا انجام دهیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: فلسفه قیام امام حسین(ع) عشق به خدا و قدم گذاشتن در مسیر عشق بود. برخی افراد تحصیل کرده، به اصطلاح خارج رفته و رنگ گرفته‌ها و جاهلین، نه اینکه بی سواد باشند، اینها بدبخت هایی هستند که دل به دنیا داده، در برابر دین برای رأی جمع کردن، می‌ایستند، به ارزش ها پشت پا می‌زنند و از هر راهی ثروت جمع می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با این جهالت ها مبارزه کرد و با خون خود به جامعه بیداری بخشید. نجات بشر از بیراهه ها و از دست لجوج های جاهل، هدف امام از قیام عاشورا بود. خون امام به فرمایش مقام معظم رهبری برای تزریق بصیرت در جامعه دینی بود./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات