۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵۴۴۹۹۶
آیت الله صدیقی:

حرص، عامل بازدارنده انسان از یاد خدا است

امام جمعه موقت تهران گفت: خداوند با کفار کاری ندارد زیرا به حال خود رها شده‌اند اما از مؤمنان می‌خواهد او را همواره یاد کنند و در انجام امور، خدا را در نظر داشته باشند.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در مراسم هفتگی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از عوارض و گرفتاری‌های حرص برای شخص حریص این است که انسان گرفتار حجاب می‌شود زیرا دل آدمی به هر آنچه اقبال داشته باشد رنگ آن را می‌گیرد.

وی افزود: انسان حریص به تمام مادیات تعلق خاطر دارد. در حدیث قدسی خداوند به ما هشدار و وعده داده کسی که به دنیا تعلق خاطر داشته باشد زندگی او را پراکنده می‌کند.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: انسان‌هایی که گرفتار جهنم می‌شوند از نعمت‌های الهی برای نجات خود استفاده نکرده‌اند. اگر دل انسان خاصیت عبرت گرفتن را از دست دهد، چشم او فقط زرق و برق و ظواهر دنیوی را می‌بیند، تنها با سرگرمی‌های عالم خوش است و حاضر نیست موعظه بشنود یا به دنبال خیرخواهی باشد؛ اینها همگی منشأ غفلت هستند.

وی اظهار داشت: حرص، انسان را از یاد خداوند متعال بازمی‌دارد. انسان همواره باید به یاد خدا باشد و با ذکر و یاد معبودش مأنوس باشد. خداوند با کفار کاری ندارد زیرا به حال خود رها شده‌اند اما از مؤمنان می‌خواهد او را همواره یاد کنند و در انجام امور، خدا را در نظر داشته باشند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: خدا نیازی به یاد کردن ما ندارد بلکه می‌فرماید وقتی مرا از یاد می‌برید از حقیقت خود غافل می‌شوید. انسان، بارقه خداوند است. خدافراموشی و خودفراموشی از پی هم می‌آیند.

وی بیان داشت: وقتی خدا را فراموش کنیم، فطرت‌مان کم‌سو شده و نور فطرت آرام آرام غروب می‌کند، طبع حیوانی بر انسان حاکم می‌شود، هویت انسانی که یاد خداوند است از بین می‌رود و آدمی تنها به حیوانی در حد خوردن و خوابیدن تبدیل می‌شود.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: امور سیاسی، حالت جنگلی انسان است به این علت که عوامل آن به هیچ کس رحم نمی‌کنند و با جنگ بر سر قدرت، یکدیگر را تا سر حد مرگ می‌برند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: حرص، مرگ را تلخ می‌کند؛ وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) درباره شرح صدر می‌فرماید، وقتی قلب نور بگیرد، وسعت پیدا می‌کند، ظرفیت انسان بالا می‌رود، دریادل می‌شود و از علامت‌های آن شیرین شدن مرگ و یاد آن است. عرفا و بزرگان مرگ را وصال و دیدار معبود و معشوق خود می‌دانند. اگر از مرگ می‌ترسیم به خاطر حرص و علاقه وافر به دنیاست. مرگ، رسیدن و بلوغ و وصل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت عیسی(ع) که از پیامبران اولوالعزم است و در هنگام ولادت اعلام نبوت کرده، آیتی از آیات الهی است و از وجود نازنین خود با عنوان مبارک یاد کرده است. ما نیز سعی کنیم برای جامعه مبارک بوده و مایه برکت باشیم./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات