۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۶۰۹۷۷
اسماعیلی:

بصیرت دینی لازمه اتحاد و انسجام جامعه اسلامی است

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه بصیرت دینی لازمه اتحاد و انسجام جامعه اسلامی است، گفت: تفرقه مسلمانان ناشی از ضعف اخلاقی و عدم دشمن شناسی است.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، شب گذشته در نخستین جلسه تفسیر نهج البلاغه سال جدید که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: دین خاصیت انسجام بخشی دارد بر همین اساس در جامعه متدینان اجتماع و الفت حاکم می‌شود.

وی افزود: این سوال مطرح می‌شود چرا در حال حاضر بین مسلمانان این همه اختلاف و تفرقه حاکم است و کینه و جدایی بین آنان وجود دارد، پاسخ این پرسش بر اساس کلام امیر دو عامل دارد که یکی از آن دلایل درونی و ناشی از ضعف اخلاقی متدینان است؛ اگر متدین بنیه اخلاقی خود را تقویت نکرده باشند در معرض خطر عجب و خودشیفتگی قرار می‌گیرند بر همین اساس اگر خودشیفته شوند خود را از دیگران برتر دیده و برای اثبات خود به دنبال نفی دیگران می‌روند که اگر این بیماری تقویت شود موجب خارجی گری می‌شود.

عضو شورای نگهبان درباره عامل دیگر که بیرونی است و دشمنان از آن بسیار بهره می‌برند، ابراز کرد: اگر متدینان در شناخت دشمنان ضعیف باشند به طور قطع دشمنان از این موقعیت استفاده کرده و بین آنان تفرقه و جدایی ایجاد می‌کنند. امیرمومنان علی(ع) در دوران عمر مبارکشان با چنین مردمی رو به رو بودند و دشمنان حضرت نیز در استفاده از این ابزار بسیار قوی بودند برای همین توانستند بین مومنان تفرقه و عداوت ایجاد کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه گرایش دینی، انسان را نسبت به دینش حساس و متعصب می‌کند، گفت: در همه ادیان، طرفدارانشان نسبت به مبانی دینی خودشان حساسیت، خشیت و همیت دارند. دین و گرایشات دینی به انسان شور و حرارت می‌دهد و این انگیزه را در وجود انسان ایجاد می‌کند تا برای حفظ دینش فداکاری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بی حرمتی و اهانت به مقدسات در قوانین بین المللی غیر قانونی و جرم شناخته می‌شود، تصریح کرد: انسان دیندار هرگز به مقدسات دیگران اهانت نمی‌کند که به مقدساتش اهانت کنند و اگر بخواهد کسی را درباره دینش هوشیار کند در نهایت ادب این کار را انجام می‌دهد و این دستور الهی است.

عضو شواری نگهبان با بیان اینکه دین احساسات درونی انسان را تحریک می‌کند، اظهار داشت: کسانی که نسبت به مبانی دینی خود بی غیرت و بی احساس هستند بیانگر نفاق و غیرت داشتن نسبت به دین نشان از ایمان اشخاص است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه خداوند مومنی را که به دینش غیرت نداشته باشد ذلیل می‌کند، گفت: امام علی(ع) در خطبه 39 خطاب به مردم عصر خود می‌فرمایند: چرا شما این همه سست هستید چرا زمانی که دشمن به خانواده و افکار شما هجوم می‌آورد تعلل کرده و نگاه می‌کنید آیا شما دین ندارید که وحدت بین شما ایجاد کند و شما را به حرکت وادار کند؛ بنابراین همیت و اجتماع خاصیت دین است.

وی با بیان اینکه انسان به هر میزان وابستگی درونی‌اش اصلاح شود به همان مقدار امور ظاهری‌اش اصلاح می‌شود، گفت: ارزش هر کسی به اندازه میزان اراده و همت اوست و پاکدامنی انسان به میزان غیرتی است که انسان دارد اما اگر غیرت و همیت نابجا به کار گرفته شود نتیجه عکس به همراه خواهد داشت برهمین اساس غیرت در مبانی دینی ما به دو نوع ممدوح و مذموم تقسیم می‌شود.

عضو شورای نگهبان بصیرت و دین شناسی را تنها راه درمان غیرت و تعصب بیجا دانست و عنوان کرد: کلید بصیرت در شور نیست در شعور است انسان اگر دین شناس نباشد عبادتش ناقص می‌شود. انسان اگر دین شناس نشود خداوند از هیچ عمل او رضایت پیدا نمی‌کند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات