۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۶۳۴۴۸
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

تمام اتکای شیعه در زمان غیبت به عمود ولایت فقیه و مراجع است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تبعیت از علمای دین سفارش امام زمان(عج) در زمان غیبت است، گفت: تمام اتکای شیعه در زمان غیبت به عمود ولایت فقیه و مراجع تقلید است.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه شهرستان هشتگرد با اشاره به آیه «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيرا»ً، اظهار داشت: از امام صادق(ع) سوال شد این خیر کثیر و حکمت چیست فرمودند: اطاعت خدا و معرفت امام معصوم.

وی با بیان این که مال فراوان و پست و مقام خیر کثیر نیست، ابراز کرد: کسی که اطاعت خدا می کند خیر کثیر دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به آیات و روایات رأس اطاعت خدا را عبادت و رأس عبادت را نماز دانست و افزود: در رأس اطاعت خدا گناه نکردن می باشد و گناه نکردن یکی از شرایط مهم شیعیان امیر مؤمنان(ع) است.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: امام زمان(عج) حاضر بر اعمال ما هستند از این رو انسان گناه کار نمی تواند بگوید منتظر امام هستم و این شخص قطعا امام زمان را قبول ندارد و به زبان می گوید امام و اسلام را قبول دارم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیرات مخرب گناه به ویژه گناهان پنهانی، خاطرنشان کرد: در زمان امام باقر(ع) ابی بصیر می گوید من معلم قرآن خصوصی برای زنی بودم در حین تعلیم قرآن یک مزاح زبانی بین ما رد و بدل شد و فردا که خدمت امام رسیدم حضرت فرمود تو نمی دانی که اگر کسی در خلوت گناهی کند دیگر خدا به او نگاه نمی کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که باید اطاعت خدا را سرمشق خود قرار دهیم، افزود: امام معصوم به خاطر قدرتی که خداوند به ایشان داده حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند از این رو باید همیشه مراقب اعمال و رفتار خود باشیم.

وی ادامه داد: تمام هویت مذهب ما به امامت است و امامت یک عنوان تشریفاتی نیست و ایشان همیشه حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به اشاره به هجمه ها و توطئه هایی که در فضای مجازی علیه روحانیت صورت می گیرد، گفت: هجمه و تخریب دشمن به خاطر این است که روحانیت در پی هدایت مردم است و این مسأله برای کسانی که می خواهند مردم را گمراه کنند خوشایند نیست و به خاطر رسیدن به خواسته های خود کسانی را که به علم مردم می افزایند تا فریب دشمنان را نخورند، تخریب می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرآن، سنت و عقل سلیم را پاسخگوی شبهات برشمرد و افزود: مخالفت با روحانیت برای این است که بشر به فکر معاد نباشد چون تنها متخصصان مسأله معاد روحانیت است و دشمن می خواهد مردم از معاد فاصله بگیرند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنان خود تحصیل علوم دینی را اقدامی مهم و ارزشمند دانست و گفت: کسانی که فرزندان خود را در مسیر علم دینی قرار می دهند نزد خدا اجر و ثواب بالایی دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به خانواده ها توصیه کرد فرزندان با استعداد خود را تشویق و ترغیب کنند تا در مسیر علم و دانش گام برداشته و به تحصیل علوم دینی مشغول شوند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این که در طلب علم سرعت بگیرد زیرا یادگیری و بیان یک حدیث درباره حلال و حرام از تمام دنیا و طلا و نقره آن با ارزش تر است، ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) به ابوذر فرمودند یک ساعت مذاکره علم نزد خدا از تشییع جنازه هزار شهید، هزار شب نماز شب، هزار جهاد در راه خدا و از دوازده هزار قرائت قرآن بالاتر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که روحانیت استمرار حرکت انبیا و ائمه اطهار(ع) است، گفت: در گذشته و زمان حاضر برخی خود را مهدوی می دانند اما می گویند چه نیازی به مرجع تقلید داریم و قرآن را می خوانیم و ترجمه می کنیم در حالی امام عسکری(ع) در زمان غیبت فرمودند به سراغ علمای واجد شرایط بروید و سفارش امام زمان(عج) نیز تبعیت از علما است.

آیت الله فاضل لنکرانی بر ضرورت اطاعت از امام زمان(عج) تأکید کرد و با بیان این که اطاعت از امام زمان به پیروی از دستورات ایشان است، اظهار داشت: باید ببنیم امام زمان از ما چه می خواهند؛ آیا فقط به یک چراغانی بسنده کنیم یا امام زمان می فرماید سراغ نواب و مراجع تقلید و رهبری برویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: تمام اتکای شیعه در زمان غیبت به عمود ولایت فقیه و مراجع تقلید است.

وی در ادامه با تبریک به طلاب تازه معمم شده و وظیفه خطیر آنها در جامعه، بیان کرد: عمامه یعنی این که طلبه با خدا عهد می بندد که خود را وقف خدا و دین خود را نسبت به دین الهی ادا کند و همانطور که امام راحل فرمودند عمامه های بزرگان ما آغشته به خون آنها خواهد شد؛ هرجا نیاز به خون است آماده جهاد باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ریشه تاریخی عمامه، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند وقتی ملائکه در جنگ ها برای تأیید من می آمدند عمامه در دست داشتند و ایشان در روز غدیر زمانی که حضرت علی(ع) را جانشین خود اعلام کردند بر سر حضرت عمامه گذاشتند.

آیت الله فاضل لنکرانی عمامه را نشانه بندگی و اطاعت خدا دانست و تأکید کرد: کسی که عمامه بر سر دارد با پول و مقام تطمیع نمی شود و بنده جناح های سیاسی قرار نمی گیرد.

وی در پایان سخنان خود طلاب را به خوب درس خواندن و تهذیب نفس توصیه کرد و راه اندازی سطح 3 در حوزه علمیه این شهرستان را اقدامی مهم و ارزشمند برای رشد و تعالی علمی طلاب دانست.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام ناطقی مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) هشتگرد به ارائه گزارشی از روند علمی و پژوهشی طلاب این مدرسه پرداخت./927/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات