۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۷۰۵۳۰
اسماعیلی:

اطاعت و تبعیت از رهبری رمز پیروزی بر دشمنان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری اطاعت و تبعیت از رهبری را رمز پیروزی بر دشمنان دانست و گفت: اتحاد و همبستگی مسلمانان قدرت پوشالی دشمنان را شکست می‌دهد.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) که فرمودند: به خدا سوگند دشمنان به سبب اتحادی که دارند بر شما مدعیان حق پیروز می‌شوند؛ گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: هرگونه باطل از بین رفتنی است و پیروزی با حق است؛ کلام امیرمومنان علی(ع) نیز در راستای همین آیه الهی است.

وی افزود: سنت و قوانین الهی در عالم هستی متفاوت است، یکی از آن سنت‌ها آن است که پیروزی نهایی از آن حق و شکست پایانی برای جبهه باطل خواهد بود اما این به معنای پیروزی مقطعی و یا شکست دائمی دشمن نیست بنابراین حق همیشه پیروز نیست بلکه در نهایت پیروز است.

اسماعیلی شکست مدعیان حق را از دیگر سنت‌های الهی دانست و ابراز کرد: همانگونه که پیروزی جبهه حق سنت الهی است شکست مدعیان حق هم یکی از سنت‌های الهی به شمار می‌رود و این دو هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند مقصود امیرمومنان علی(ع) نیز همین دسته افراد است که ادعای حق بودن را دارند ولی از هم متفرق هستند.

عضو شورای نگهبان با استناد به آیات الهی، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: به جان یکدیگر نیفتید شما که ادعای دفاع از حق را دارید نباید دچار اختلاف و سستی شوید؛ این کلام خطاب به اهل ایمان است بنابراین اگر اهل ایمان دچار اختلاف و سستی شوند شکست آنان قطعی خواهد بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خاصیت طبیعی اتحاد بالا رفتن قدرت و مقاوم شدن و خاصیت جدایی ضعف و نابودی قدرت است، گفت: مرحوم سید رضی در شان صدور خطبه 25 امیر حکمت و بلاغت می‌فرمایند: این خطبه زمانی ایراد شد که پشت سر هم خبرهای ناامید کننده و حاکی از شکست مدعیان حق به دست جبهه باطل به امیرمومنان(ع) می‌رسید در چنین وضعیتی حضرت مردم را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: هیچ تعجبی نسبت به این شکست‌ها وجود ندارد من به پیروزی باطل و شکست مدعیان حق یقین داشتم.

وی براساس کلام امیر چهار دلیل را برای شکست جبهه مدعیان حق برشمرد و عنوان کرد: نخستین دلیل شکست جبهه حق در دوران امیرمومنان این بود که دشمنان نسبت به هدف نادرست خود اجتماع داشتند درحالی که مدعیان حق دچار پراکندگی بودند و این قانون الهی است که پیروزی از آن اجتماع باشد.

اسماعیلی با اشاره به دومین دلیل، گفت: حضرت می‌فرمایند: اهل باطل گوش به فرمان پیشوای خودشان هستند در حالی که مدعیان حق از پیشوای به حق خود سرپیچی می‌کنند؛ زمانی که جامعه‌ای مطیع فرامین رهبرشان باشند هم افزایی در آن جامعه ایجاد می‌شود و دچار اختلاف نمی‌شوند.

عضو شورای نگهبان سومین دلیل را وجدان کاری دانست و اظهار داشت: حضرت فرمودند: دلیل این شکست‌های پی در پی این است که کارگزاران معاویه وجدان کاری دارند و قصدشان خدمت کردن است در حالی که مدعیان حق در هر پست و مقامی که قرار می‌گیرند در حال خیانت هستند؛ طرفداران معاویه به او وفادار بودند در حالی که امیرمومنان(ع) از طرفداران خود نگرانی داشتند چون آنها به جیب و دنیایی خودشان بیشتر از خدمت کردن توجه می‌کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام چهارمین دلیل شکست مدعیان حق را غفلت آنان از اصلاح وضع معیشتی مردم و عمرانی شهرها بیان فرمودند؛ اگر نیازهای اولیه یک جامعه تامین نشود مردم آن جامعه دلبستگی و وفاداری خود را به حکومت از دست می‌دهند و در مواجهه با حملات دشمن از حکومت دفاع نمی‌کنند. بنابراین پیروزی حق در گرو داشتن اتحاد و همبستگی، داشتن وجدان کاری، اطاعت از رهبری و خدمت رسانی به مردم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این یک اشتباه محاسباتی است که انسان محور پیروزی و شکست را کثرت عده و عده بداند و کمیت و میزان قدرت را ملاک و محور پیروزی قلمداد کند؛ قرآن کریم می‌فرماید: نه کثرت عده و نه قلت امکانات دلیل شکست و پیروزی نیست اگر می‌خواهید شکست نخورید اتحاد داشته باشید. محور پیروزی بر دشمن اتحاد داشتن است همچنین پس از پیروزی اهل حق نباید به خود مغرور شوند. بنابراین با اتحاد و همبستگی می‌توان سخره‌های بزرگ را شکست داد اما تفرقه باعث امیدواری دشمن و شکست حق می‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات