۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۵۷۷۲۲۱
آیت الله خاتمی:

بصیرت افزایی وظیفه مهم روحانیان است

آیت الله خاتمی با بیان این که روحانیت باید بصیرت داشته و بصیرت افزایی کند، گفت: محور حرکت ما باید ولایت باشد.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش طلاب و روحانیان آذربایجان شرقی که در مسجد جامع تبریز برگزار شد، اظهار داشت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند فرهنگ عاشورا و تبیین اهداف نهضت حسینی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستیم.

وی با بیان این‌که دهه اول محرم فرصتی برای تبیین ارزش‌های الهی مکتب عاشورا است، خاطرنشان کرد: دهه محرم دهه مقاومت و تسلیم نشدن در برابر دشمن و تسلیم ناپذیری است، به عبارت دیگر دهه محرم؛ دهه تبیین فرهنگ شهادت است، 72 یار باوفای حضرت سیدالشهدا(ع) تنها متعلق به سال 61 هجری نیست.

آیت الله خاتمی با اشاره به این‌که همین فرهنگ شهادت موجب شده دشمنان انقلاب 40 سال پشت مرزها نگه بمانند و جرأت تجاوز به خاک ایران را نداشته باشند، افزود: ترس در قاموس شیعه حضرت سیدالشهدا(ع) نیست؛ چراکه فرهنگ شجاعت و شهامت در میان عاشوراییان غوغا می‌کند.

نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح رسالت روحانیت و علمای دین در شرایط امروز جامعه پرداخت و اظهار داشت: اگر امروز آثاری از اسلام و مکتب تشیع مانده است، مرهون مجاهدت عالمان دینی است و امروز با افتخار می گوییم که دین توان اداره حکومت را دارد.

وی با بیان این‌که علمای دین در ادوار مختلف تاریخی نسبت به شرایط روز جامعه احساس تکلیف کرده و نقش‌آفرین بوده‌اند، گفت: ‌ای کاش روزی کتابی در مورد خدمات اجتماعی علما نوشته شود، در برخی از شهرها روحانیت و علمای دین در تأسیس بیمارستان‌ها نقش زیادی داشتند و در عرصه خدمات اجتماعی وارد میدان شه‌اند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که فتوای میرزای شیرازی، اقدامات آیت الله مدرس و نهضت امام راحل در برابر استکبار و استبداد، از جمله ماندگارترین تلاش‌های علمای دین در عرصه های سیاسی بوده است، خاطرنشان کرد: روحانیت سرمایه عزت و استقلال کشور است؛ دشمن می‌خواهد این سرمایه را بسوزاند.

وی با بیان این‌که روحانت اصیل همواره با توجه به زی‌طلبگی محبوب مردم بوده است، افزود: دشمن با القای جنگ روانی به دنبال تخریب چهره روحانیت اصیل بوده تا شاید بتواند علمای دین را از چشم بیاندازد؛ باید دانست که روحانیت ساده زیست و مردمی همیشه محبوب بوده و هست.

آیت الله خاتمی ادامه داد: وقتی مردم ببینند منِ روحانی کاخ نشین شدم، باید هم از چشم بیفتم، روحیه تجمل گرایی در روحانیت یا فرزندان و منصوبین آنان، سمی برای دین است. دشمن این‌گونه القا می‌کند که همه امکانات کشور به سمت روحانیت سرازیر است، در حالی که مطلقاً چنین چیزی وجود ندارد.

وی جنگ رسانه‌ای دشمنان علیه روحانیت انقلابی را با هدف دروغ پردازی‌ها و شایعات دانست و گفت: مسؤولان نظام آمار دادند، پولی که به کل حوزه‌های علمیه تصویب شده و اختصاص می‌دهند، کمتر از سه یا چهار دانشگاه بزرگ کشور است. میانگین شهریه یک طلبه 500 تا 600 هزار تومان است در حالی که خط فقر فلان مقدار است.

امام جمعه موقت تهران افزود: با گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه آیا طلبه‌ای با 600 هزار تومان می تواند گذران زندگی داشته باشد؟ اما دشمن ناجوانمردانه در فضای مجازی دروغ پراکنی می‌کند و جوری القا می‌کند که روحانیت حق مردم را خورده‌ و همه مشکلات زیر سر روحانیت است؛ چند درصد روحانیت در اقتصاد نقش دارند؟

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تبعیت از ولایت فقه را رمز ناکامی‌ها دشمنان دانست و افزود: سال‌هاست که رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند و گفتند که اقتصاد را طوری بسازید که لرزه‌های بیرونی بر اقتصاد اثر نگذارد؛ ولی کار شایسته‌ای صورت نگرفت. حال مشکلات فعلی را به پای ولایت نوشتن، خطا است.

آیت الله خاتمی افزود: بازسازی تز رضا خانی «جدایی دین از سیاست» محکوم به شکست است، در زمان رضا خان، آخوند سیاسی لکه ننگ بود، ولی امام این تز رضاخانی را شکست تا توانست انقلاب را به پیروزی برساند در حالی که نسل جدید علما هم نسل بالنده است و ترفند دشمنان را برای جدایی دین از سیاست می‌دانند.

وی در پایان امیدآفرینی در جامعه را از جمله رسالت‌های خطیر روحانیان و مبلغان اعزامی در ماه محرم دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت باید بصیرت داشته و بصیرت افزایی کند، محور حرکت ما باید ولایت باشد و لاغیر، نباید نظام را تخریب کرد، امسال فرصتی برای تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی است./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات