۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۶۰۰۲۲۱
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی:

انقلاب اسلامی، اسلام را در کنار مردم سالاری دینی تعریف کرد

انقلاب اسلامی، اسلام را در کنار مردم سالاری دینی تعریف کرد
قبادی با بیان اینکه توجه به جمهوریت و اسلامیت پایداری انقلاب را تضمین می کند، گفت: انقلاب، اسلام را در کنار جمهوریت و مردم سالاری دینی تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینعلی قنادی رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، امروز در نشست تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب که در پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: ما نباید ارزش نشستهای علمی و هم اندیشی ها را کمتر از پژوهش بدانیم زیرا ما وقتی نشست علمی می گذاریم در واقع به تولید علم و اقدام کردیم تا مردم از این کالای پژوهشی و اندیشه‌ای بهره ببرند.

وی با بیان اینکه آمار نخبگان علوم انسانی نزدیک به 3 هزار نفر است، عنوان کرد: ظرفیت بررسی شورای علوم و متون هم وجود دارد. پژوهشکده می تواند در طرح اعتلا برای غیر اعضای خود هم پروژه تعریف کند. صرف نظر از ارزش و اهمیت فرمایشات رهبری در این برهه از انقلاب ما به عنوان یک امر عقلانی و نهاد پژوهشی اگر هم این فرمایش نبود باید دنبال یک چنین اتفاقی می رفتیم. ما باید دنبال رصد انقلاب باشیم و راههای تثبیت و ارتقا انقلاب را بشناسیم و در این ارتباط گام برداریم و این امر لازم، عقلانی و علمی است. اهل علم بیشتر وظیفه دارند به این مقوله بپردازند.

قبادی بیان داشت: انقلاب اسلامی در عین اینکه اسلامی و ایرانی بود یک وجه اجتناب ناپذیر جهانی هم داشت. قبل از انقلاب در مشهد قرار بود سرکوبی صورت گیرد که رهبری در آن زمان اطلاعیه ای دادند و در آن به انقلاب فرانسه و عبرت نگرفتن های نظام حاکم بر فرانسه اشاره کردند و هشدار دادند.

رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: هر انقلابی با دنیای جهانی ارتباط دارد چه انقلاب اسلامی یا انقلابهای دیگر بنابراین صیانت از انقلاب یک امر عقلانی و علمی است و هرچه اهل علم بیشتر وارد این عرصه شوند بهتر می توانند پیش بینی و آینده پژوهی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از کارویژه های علوم انسانی توجه به قدرت آینده نگری و آینده پژوهی است بنابراین پژوهشگاه علوم انسانی چه به لحاظ سازمانی و به لحاظ عقلانی و چه از لحاظ انقلابی و دینی و ملی باید در این عرصه حضور داشته باشد و به حقیقت کار ذاتیش را انجام دهد.

قبادی عنوان کرد: هر قدر نهادهای دانشگاهی بیشتر وارد شوند پایه های انقلاب محکمتر می شود و آفتهای کمتری خواهد داشت و انقلاب را به یک عقلانیت و تعادل و توازن و در نتیجه به پایبندی بیشتری خواهد رساند. ۹۰ درصد مخاطبان بیانیه گام دوم اصحاب علوم انسانی است. به این معنا که دانشمندان علوم انسانی می توانند این بیانیه را محقق کنند. یکی از خدمات انقلاب اسلامی به حوزه های انسانی این است که علوم انسانی را به یک گفتمان تبدیل کرده و از طرفی ظرفیت و میدان برای علوم انسانی باز شده است.

رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: نکته دیگر، کلی بینی و جامع نگری است که در این بیانیه وجود دارد. تاکید رهبر معظم انقلاب بر صیانت از جمهوریت و اسلامیت انقلاب است. در جهان شرق و غرب و در منطقه ما تا به حال این ابتکار را نداشت که بگوید اسلام کنار جمهوریت و مردم سالاری دینی باشد.

وی افزود: دانش ضمنی همیشه مهمتر و کارآمدتر از دانش آشکار است. میراثهای ضمنی هم همینطور هستند. اگر آمریکایی ها و دیگران در تحلیلشان عاجزان هستند به خاطر این سرمایه های ضمنی و اجتماعی و پیوندهای اجتماعی ایرانیان است.  همین ها جمهوری اسلامی و انقلاب را پایدار نگه داشته است. این عامل مقوم که پنهان است باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و این میراث بزرگ تمدنی ماست. انقلاب اسلامی بر مبنای یک هم ذات پنداری با میراثهای ایرانی اسلامی شکل گرفته و این هم ذات پنداری نمود خارجی پیداکرد و انقلاب اسلامی صورت گرفت./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات