۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۶۳۲۱۷۶
حجت الاسلام بابایی:

تاکنون تفسیری که کاملاً قاعده مند و بر اساس اصول متقن باشد نوشته نشده است

تاکنون تفسیری که کاملاً قاعده مند و بر اساس اصول متقن باشد نوشته نشده است
استاد حوزه تأکید کرد که تا کنون تفسیری که کاملاً قاعده مند و بر اساس اصول متقن باشد نوشته نشده واساتید باید تلاش کنند تفسیری همچون فقه و اصول با رعایت همه نکات نوشته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر بابایی استاد حوزه علمیه قم امشب در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به ارائه گزارشی از پنل اصول، مبانی، قواعد و تفسیر قرآن کریم این همایش ملی پرداخت و گفت: 9 مقاله در این پنل ارائه شد که از این میان 8 نفر مقالات خود را ارائه دادند.

وی ادامه داد: بخشی از این مقالات به مبانی و قواعد تفسیر مربوط می شد که با المدخل مرتبط بود و بخشی دیگر مربوط به تفسیر آیه تطهیر بود.

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: برای اصول، مبانی و قواعد معنای واحدی مورد اتفاق قرار نگرفته است؛ گاه برخی هر سه را یک چیز واحد می پندارند و گاهی نیز میان این سه تفکیک صورت می گیرد؛ قواعد دستورالعمل های کلی برای تفسیر قرآن کریم مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی و عقلایی است.

مسؤول پنل اصول، مبانی، قواعد و تفسیر این همایش ملی عنوان کرد: اصول یعنی  آن مطالب و مسلم و اثبات شده ای که مستند گزاره های تفسیری قرار می گیرد؛ مبانی نیز یعنی معرفت ها و باورهای بنیادین نسبت به قرآن و مسائل مربوط به آن که در تفسیر و قواعد تفسیر اثر گذار است.

وی تأکید کرد: اگر گفتیم قرآن کریم به زبان مردم سخن گفته است می توانیم در تفسیر به روش عرفی و عقلایی بپردازیم و اگر غیر از این باشد نمی توان دید عرفی به تفسیر داشت.

حجت الاسلام بابایی با بیان این که به ظواهر قرآن کریم قبل از فحص قرائن نمی توان اعتنا و استناد کرد، گفت: متأسفانه تا کنون تفسیری که کاملاً قاعده مند و بر اساس اصول متقن باشد نوشته نشده است؛ از این رو اساتید باید تلاش کنند تفسیری همچون فقه و اصول با رعایت همه نکات نوشته شود./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات