۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۳۴۶۱۱
آیت الله رشاد:

حوزه علمیه در زمینه خطبه فدکیه آثار علمی فاخر و ارزشمند ارائه دهد

حوزه علمیه در زمینه خطبه فدکیه آثار علمی فاخر و ارزشمند ارائه دهد
آیت الله رشاد با بیان اینکه خطبه فدکیه نهج البلاغه کوچک است، گفت: طلاب و حوزه های علمیه در زمینه خطبه فدکیه آثار علمی فاخر و ارزشمند ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شواری حوزه علمیه استان تهران، امروز در مدرسه علمیه امام رضا(ع) به مناسبت ایام فاطمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: محتوای خطبه فدکیه عمق و جامعیت بی نظیری دارد.

وی افزود: بعضی از اعاظم تعبیر کردند و درست هم تعبیر شده مبنی بر اینکه خطبه فدکیه نهج البلاغه کوچک است و 25 سال قبل از کتاب شریف نهج البلاغه بیان شده و می توان گفت نهج البلاغه شرح خطبه فدکیه است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه خطبه فدکیه بسیار عمیق در عین حال بسیار وسیع و فشرده است، ابراز کرد: عمده مضامین کتاب شریف نهج البلاغه در همین خطبه کوتاه فدکیه وجود دارد هر چند این خطبه به لحاظ اندازه و حجم به اندازه یکی از خطبه های نهج البلاغه بوده اما به رقم همین حجم اندک بسیار پرمحتوا و پرمغز است.

رییس شواری حوزه علمیه استان تهران خطبه فدکیه را بسیار شگرف و بی نظیر دانست و گفت: خطبه فدکیه موضوعات مختلف و متنوعی را در بر می گیرد و محورهای بسیاری را شامل می شود علاوه بر اینکه متن بسیار منقح، عمیق، فشرده و جامع است در عین حال به لحاظ ادبی نیز از قوت فوق العاده و اتقان شگفت آوری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه متن خطبه فدکیه در همان افق نهج البلاغه است، عنوان کرد: خطبه فدکیه به لحاظ زبان شناختی، زیبایی شناختی زبانی و ادبی قابل مقایسه با خطبه ها و نامه های نهج البلاغه است.

آیت الله رشاد ادامه داد: حضرت زهرا(س) در این خطبه به نکات و مباحث مهم و کلیدی فلسفی، تاریخی و احکامی اشاره می کنند و به تحلیل جامعه شناختی آن روزگار می پردازند، محورهای متعددی در این خطبه وجود دارد که باید دقیق مورد توجه قرار گیرد.

رییس شواری حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: حضرت خطبه فدکیه را در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط روحی که داشتند ایراد فرمودند؛ تنها یک معصوم می تواند چنین خطبه ای را ایراد بفرماید.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با ابراز تاسف از اینکه شیعیان درخصوص خطبه فدکیه بسیار کوتاهی کردند و کارهای علمی قابل توجهی درباره محتوای این خطبه انجام نشده است، گفت: در دوره ای رسم بود که علما و حوزویان به فرزندان خودشان این خطبه را آموزش می دادند تا حفظ شوند و این کار به صورت مردمی انجام می گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز کتبی که در شرح خطبه فدکیه وجود دارد به 10 عنوان هم نمی رسد بر همین اساس می توان گفت تا کنون کار اساسی، ارزشمند و دقیقی ذیل این خطبه انجام نگرفته و امروز می طلبد یک دانشنامه ذیل این خطبه نوشته شود؛ توجه به مطالب و محتوای خطبه فدکیه در عصر کنونی بسیار مهم و ضروری است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات