۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۶۶۲۵۸۲
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین:

ارتباط دو سویه استاد و شاگرد روز به روز ضعیف می‌شود

ارتباط دو سویه استاد و شاگرد روز به روز ضعیف می‌شود
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین ضمن تبیین مزیت‌های سیستم آموزشی حوزه، گفت: ارتباط دو سویه استاد و شاگرد یکی از ویژگی‌های حوزه بود که امروزه ضعیف شده است.

حجت الاسلام غلامرضا ابراهیمی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به ارزیابی مزایا نظام آموزشی حوزه های علمیه پرداخت و گفت: طلاب در حوزه های علمیه این فرصت را دارند تا استاد را بر اساس شیوه بیان و یا احاطه علمی استاد بر مطالب انتخاب کنند. در حوزه علمیه طلبه مجبور نیست به اجبار سر کلاسی که تمایل ندارد بنشیند.

وی مباحثه و طرح هدایت علمی و تربیتی را در کنار درس در فراگیری بسیار موثر دانست و افزود: در حوزه های علمیه فقط کلاس درس نیست و طلاب در کنار شرکت در درس، به مباحثه می پردازند که سبب چکش کاری درس می شود و روحیه علمی و نقادی طلاب را تقویت می کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به نقد نظرات استاد در هنگام تدریس اشاره کرد و گفت: هر مقدار استاد فاضل باشد دلیل نمی شود تا شاگرد نظرات او را بی دلیل بپذیرد. بدین جهت طلاب در هنگام درس اشکالات خود را مطرح می کنند.

وی رابطه نزدیک استادی و شاگردی را از دیگر امتیازات در حوزه های علمیه بیان کرد و افزود: طلاب می توانند چه هنگام درس و یا بعد از درس و به طور کلی هر زمانی با استاد در ارتباط باشند و سؤالات خود را از او بپرسند. اما امروزه این موضوع ضعیف شده است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین دیگر مزیت نظام آموزشی حوزه علمیه را تقریرات دروس عنوان کرد و گفت: طلاب پس از درس آنچه را فراگرفته اند مکتوب می کنند تا فراموش نکنند و این بر اساس قیدالعلم بالکتابه است./1370/ت302/ف

ارسال نظرات