۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۷۰۲۳۲۱

آمریکا نمی‌تواند جغرافیای سیاسی مدنظر خود را در غرب آسیا ترسیم کند

آمریکا نمی‌تواند جغرافیای سیاسی مدنظر خود را در غرب آسیا ترسیم کند
استاد دانشگاه بیروت و تحلیل‌گر لبنانی، انقلاب اسلامی ایران را مانعی بر سر راه تحمیل هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی و نظام تک قطبی جهان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ظهور یک انقلاب و به دنبال آن تاسیس و پایداری نظام سیاسی مبتنی بر دین، یک محال عُرفی و علمی در دنیای سکولار قرن بیستم به حساب می‌آمد، اما این معجزه محال رخ داد و نه تنها راه رهایی از سلطه را به مردم و توده‌های کشور‌ها آموخت، بلکه نخبگان دلسوز ملت‌ها را نیز با راهی نو آشنا کرد که خارج از تنگنای شمال و جنوب یا شرق و غرب بود.

برهم خوردن سیستم سلطه جهانی و تولد بلوک قدرتمند اسلامی از یکسو و افول نظام تک قطبی از سویی دیگر را می‌توان محور‌های اصلی این تاثیرات دانست که فروعات و نتایج فراوانی دارد. در این مصاحبه به بررسی تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر منطقه و جهان می‌پردازیم.

آمریکا می‌خواهد هژمونی خود را به خاورمیانه تحمیل کند

«جمال واکیم» در جواب به این سوال که پس از انقلاب اسلامی در ایران، منافع بیگانگان مخصوصا آمریکا در چه شرایطی قرار گرفته است، گفت: آمریکا می‌خواهد هژمونی خود را به خاورمیانه تحمیل کند چرا که منافع آن و موجودیت رژیم صهیونیستی در خطر است با این حال ایران در سایه انقلاب اسلامی مانعی بر سر تحمیل هژمونی آمریکا و صهیونیست‎هاست. همچنین آمریکا با ظهور چین مواجه است و ایران نیز از متحدان چین محسوب می‌شود و این بیش از پیش منافع واشنگتن را تحت شعاع قرار می‌دهد. روابط ایران و جناح‌های مقاومت حتی مانعی بزرگ بر سر خواسته‌های آمریکا علی الخصوص معامله قرن است و آمریکا این را به خوبی می‌داند.

آمریکا نمی‌تواند جغرافیای سیاسی مدنظر خود را در غرب آسیا ترسیم کند

این استاد دانشگاه بیروت در ادامه، روابط ایران با گروه‌های مقاومت را مانعی بر سر راه نقشه‌‌های سیاسی مدنظر آمریکا در غرب آسیا دانست و در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم رابطه میان ایران و گروه‌های مقاومت مانع بزرگی در برابر تلاش‌های واشنگتن برای ترسیم مجدد جغرافیای سیاسی منطقه عربی و اسلامی است و اتحاد میان تهران و گروه‌های مقاومت در منطقه مانع ضرباتی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند بر آن‌ها وارد کنند.

استواری ایران مانعی بر سر نظام تک قطبی جهان

جمال واکیم با اشاره به بیش از ۴۰ سال مقاومت ایران در مقابل نظام تک قطبی جهان گفت: از نظر من استواری ایران در مقابل آمریکا مانع از ادامه تحمیل نظام تک قطبی از سوی واشنگتن به جهان است، به ویژه با توجه به اتحاد میان تهران با پکن و مسکو که راهی برای استقرار نظامی چند قطبی در جهان است.

ایران در سایه انقلاب اسلامی مانعی بر سر تحمیل هژمونی آمریکا و صهیونیست‎هاست

تهیه و تنظیم مینا عظیمی

انتهای پیام/

ارسال نظرات