۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۷۰۲۸۱۹

مؤلفه های ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

مؤلفه های ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب
بررسي ماندگاري انقلاب ها و مؤلفه هاي ماندگاري آن، يكي از كارهاي مهم و در عين حـال، ضـروري براي آسيب شناسي هر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیره امامین خبرگزاری رسا، ماندگاري هر نظام سياسي و یا هر حكومتي، اصلي ترين هدف و در حقيقت، هـدف وجـودي آن حكومت يا نظام سياسي در مسير حركـت خـود اسـت.

تغيير و تحول، جزء تغييرناپذير زندگي بشر است و به همين دليل، بشر از ابتداي خلقـت تـاكنون سعي كرده تا با بررسي دقيق اين تغييرها، مـضرات و فايـده هـاي ايـن تغييرهـا را كـشف و در جهـت پيشرفت زندگي خود استفاده كند.

بررسي ماندگاري انقلاب ها و مؤلفه هاي ماندگاري آن، يكي از كارهاي مهم و درعين حـال، ضـروري براي آسيب شناسي هر انقلاب است و هر انقلابي براي اينكه بتواند به اهداف و آرمان هاي اعلامي خـود دست يابد، بي ترديد بايد در مراحل مختلف پس از انقلاب، به ارزيابي و آسيب شناسي راهِ رفتـه خـود پرداخته و  با برنامه ريزي دقيق در جهت حفظ، تثبيت و رسيدن به اهـداف خـود حركـت كنـد.

يكـي از الزام هاي اين نگاه، وجود شاخص هايي براي بررسي ميزان پايبنـدي بـه آرمـان هـا و سياسـت ها اسـت که پايبندي به اين مؤلفه ها، ماندگاري و تثبيت انقلاب را در پي دارد و عـدم توجـه و رعايـت نكـردن آنهـا تغيير مسير، انحراف يا حتي نابودي انقلاب را سبب خواهد شد.

مؤلفه هاي گردآوري شده در ذیل، عناصري هستند كه در طـول سـاليان، مقام معظم رهبري (مدظله العالي) مطرح فرموده اند و لزوم توجه، حفظ و تداوم اين مؤلفه ها براي حفظ انقلاب اسلامي و رشد آن امری ضروري است و بررسي انديشه رهبران انقلاب به عنوان نقش آفرينان اصلي و هـدايت كننـدگان انقـلاب بـراي درك عوامل اصلي ماندگاري انقلاب ها ضرورتي مضاعف پيدا خواهد كرد.

يكي از مهـمتـرين علـل بررسـي انقلاب ها، پي بردن به عواملي است كه باعث دگرگوني يا ماندگاري انقلاب مي شـود و ماندگاري انقـلاب اسلامي موضوعي است كه رهبر انقلاب اسلامي به خصوص در سال هاي اخير بسيار تأكيد داشتند كـه بايد مردم، آن را تأمين كنند.

ايشان مـي فرماينـد: «مانـدگاري [انقـلاب] را بايـد بـه عنـوان يـك هـدف در نظر داشت و در اين فكر بود كه چگونه تأمين خواهدشد؛ نگاه كنيد ببينيد «عناصر ماندگاري انقـلاب چيست؟» آن عناصر را همه ما بايد تأمين كنيم» (مقام معظـم رهبـري، 19/10/94.)

در بيانـات ايـشان تأكيد شده است كه انقلاب و ماندگاري آن را به عنوان يك هدف و شاخص بايد در نظر داشت و به فكـر تأمين آن بود؛ ايشان معتقدند كه بايد عناصر و مؤلفه هاي ماندگاري انقلاب اسلامي ايـران احـصا شده و در جهت ارتقا و تثبيت آن، برنامه ريزي های لازم انجام شود.

مقام معظـم رهبـري براي تأمين ماندگاري انقلاب اسلامي، توجـه به روح و سيرت اين حركت و حفـظ ايـن روح و هويـت را مهـم مـي داننـد.

مؤلفه های ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

 اسلام

يكي از اركـان اصـلي و مهـم مانـدگاري انقـلاب اسـلامي كـه بارهـا مقـام معظـم رهبـري به آن تأكيد فرموده اند، پايبندي به ارزش هاي اسلامي و حفظ و تقويت آنها اسـت.

اسـلام ناب محمدي، روح و هويت اصلي انقلاب اسلامي است كه باعـث مـي شـود ايـن انقـلاب در مـسير درست خود گام برداشته، منحرف نشود؛ تأمين اين ركن مهم نيز بر دوش مردم است كـه رهبـري ايـن انقلاب، آن را ميسر مي سازد.

رهبر معظم انقلاب درخصوص اسلام به عنوان يكي از خصوصيات اصلي حفظ و ماندگاري نظام اسلامي و انقلاب معتقدند كه «اسلامي بودن به عنوان يك ويژگي ممتاز در ايـن انقلاب وجود دارد كه بيشترين تأثير را بر چهره بين المللي اين انقلاب در دنيا و همچنين در مانـايي و موفقيت هاي انقلاب در ايران اسلامي داشته است؛ اين ويژگي، امروزه نيز محرك بسياري از حركت هـا در پرتو انقلاب اسلامي ايران بوده، از سوي برخي آزادي خواهـان و حقيقـت طلبـان دنبـال مـي شـود و مي توان آن را مبناي اين انقلاب در قالب ارزش هاي اسلامي، دينـي و اخلاقـي مطـرح و پيگيـري كـرد. (مقام معظم رهبري،20/11/68.)

اگر اسلام به عنوان يكي از اركان اصلي پايداري و مانـدگاري انقـلاب اسـلامي، خدشـه دار شـود، درحقيقت، روح و هويت اين انقلاب آسيب مي بيند و ايـن ضـرورت حفـظ آرمـان هـا و ارزش هـاي اسلامي توسط آحاد ملت و تبيين هاي درست نخبگاني در اين جهت را مشخص مي كند؛ اين شاخص نشان مي دهـد كـه اسـلام و ارزش هـاي مبتنـي بـر آن، از منـافع وجـودي انقـلاب اسـلامي اسـت كـه غير قابل تغيير، سازش و معامله است و همتراز اصل وجود اين انقلاب و نظام است.

 

مؤلفه های ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

مردم

عامل مهم و حياتي «مردم» از ديگر پايه هاي مهم و اركان اصلي ماندگاري انقـلاب اسـلامي در انديـشه مقـام معظـم رهبـري(مدظله العالي) است.

نقش و حضور مـردم بـا جـان هـاي خـود، در تمـام لحظات بحراني براي انقلاب اسلامي سبب شد تا اين انقلاب حفظ شود؛ شهدا و ايثارگراني كه در طول هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در تمام مقاطع حساس به داد اين انقلاب رسيدند، باعث حفظ و تثبيت آن شدند.

حضور مردم سبب افزايش مقبوليت ولي فقيه در جامعه است و اين يعني مردم سـبب محكم تر شدن بيشتر پايه هاي ديگر در ماندگاري انقلاب نيز مي شوند.

رهبر معظم انقلاب درخـصوص پشتيباني مردم از انقلاب معتقدند كه يكي از مهمترين ويژگي ها و امتيازهـاي اصـلي انقـلاب اسـلامي ايران، داشتن تكيه گاهي چون مردم است؛ ايشان معتقدند كه مـشكلات ايـن كـشور در سـايه حـضور و حمايت مردم، قابل حل و فصل خواهد بود.

ایشان اعتقاد دارند كه دليل اصلي و عمده اي كـه تا اين لحظه، دشمنان اين نظام و انقلاب نتوانستند به اين كشور به طور جـدي آسـيب بزننـد، پـشتيباني حقيقي ملت ايران از انقلاب اسلامی بوده است (مقام معظم رهبري، 28/11/73.)

رهبر معظم انقلاب دربـاره بـسيج مردمي به عنوان يكي از تشكيلات اصلي مردمي و حامي انقلاب معتقدند كه بسيج، راز مانايي، پايداري و عزت اين كشور بوده است؛ ايشان بسيجيان را جمعي از بهترين و با ايمان ترين مردم مي دانند كـه در هر زمينه اي كه كشور به آنها نياز داشته است، بـي درنـگ بـه ميـدان وارد شـدند و تمـام تـوان خـود را به كارگرفتند تا مشكل را حل كنند و كارهايي بزرگ براي كشور انجام داده اند.

رهبر انقلاب اين نكته را براي حفظ و ماندگاری انقلاب اسلامي، بسيار حائز اهميت مي داننـد. (مقـام معظـم رهبـري، 04/09/88.)

درحقيقت مردمي بودن اين انقلاب و ايجاد نوعي روح و هويت جمعـي منبعـث از اسـلام در جامعـه ايراني سبب شده است كه اين انقلاب، آسيب ناپذير بوده و روز به روز بر تأثيرهاي او در جهان افزوده شود.

مؤلفه های ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

كارآمدي انقلاب

قابليت و توانايي يك نظام اجتماعي، در رسيدن به اهداف خود تعيين مي شود و حل مـشكلات جامعـه؛ آن هم با وجود امكانات و موانعي كه در هر جامعه با توجه بـه اهـداف آن، متفـاوت اسـت؛ بـر ايـن اساس، كارآمدي بر پايه مقولاتي از قبيل توانايي، اهداف، امكانات، موانع و جوامع مختلف تبيين مي شود.

نگاه مقام معظم رهبري به مقوله كارآمدي نظام، بسيار اساسي است؛ تا آنجا كه ايشان كارآمدي مـسئولان نظام را شرط مشروعيت آنها مي داند و ميان مشروعيت و كارآمدي، پيوند برقرار مي كند. (بيانـات مقـام معظم رهبري، 31/06/83.)

كارآمدي انقلاب و نظام اسلامي، يكي از اركان اصلي ماندگاري انقلاب اسلامي اسـت و ايـن ركن به نوعي، مكمل سه ركن اصلي ديگر است؛ يعني كارآمدي، عنصري است كه به ما نشان مي دهـد که سه ركن مردم، اسلام و رهبري در وضعيتي مطلوب و در مدت قريب به 40 سال پس از انقلاب حركت كرده و ارتقاء يافته اند.

رهبر معظم انقلاب درخصوص كارايي و كارآمدي انقلاب اسلامي و نظام معتقدند كه اين انقلاب و نظام، تاكنون به طور كامل كارايي داشته است و طبق قانون اساسي اهداف نظام اسـلامي پيش رفته است؛ البته اين مورد به معني نبود ضعف ها و كاستي هاي فراوان به خصوص با وجود دشمني هـاي روزافزون دشمنان انقلاب نيست؛ بلكه اين كارآمدي در مقايسه بـا وضـعيت گذشـته ايـران قابـل درك است.

 ايران اسلامي، پيشرفت هاي كلان و زيرساختي فراواني داشته كه ذيل وحـدت مردمـي، هـدايت رهبري و پايبندي به اسلام به منصه ظهور رسيده است.

مؤلفه های ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

رهبری نظام

رهبـري انقـلاب كـه امـام خمينـي (ره) آغـازگر آن بود و پـس از ايـشان، مقام معظم رهبری (مدظله العالي) اين مهم را برعهده دارند، يكي از اركان های پُراهميت در جريان ماندگاري انقلاب اسلامي و حفظ آرمان هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي است که درجه آن نسبت به سایر مؤلفه هایی که در بالا ذکر شد، از جایگاه بالاتری برخوردار است و در واقع، رهبری پیوند دهنده سایر مؤلفه ها با همدیگر است.

رهبر انقلاب در حقيقت، ديگر اركان سازمان دهنده را به همديگر پيوند مي زند و اسلام و مردم، تحت فرماندهي و تدبير و درايت رهبري آگاه و شجاع به همديگر پيوند خورده و سـبب حفظ اين انقلاب مي شوند.

رهبري، نقش ايده پرداز اسلامي را نيز دارد و نوع حكومتش بر مردم، طبـق دستورهاي اسلامي است؛ البته ويژگي ها و شاخص هاي دروني شخص رهبري كـه در قـانون اساسـي آمده است، نيز سبب تقويت ركن مهم ماندگاري انقلاب مي شود.

امام خمينـي (ره) بـا شخـصيتي كاريزماتيـك و جذبه علمي و عرفاني، جوانان بسياري از اقشار اجتماع ايـران را بـه گـرد خـود درآورده بـود؛ ايـشان علاوه بر وجه رهبري يك حركت سياسي، مرجـع تقليـد مـردم در امـور دينـي نيـز بودنـد و اعتبـاري مضاعف از اين حيث نزد مردم داشتند.

رهبر انقلاب درخصوص جايگاه ولايت فقيه معتقدند كه اساس حركت در نظام اسلامي، مبتني بر پايبندي به مباني بـوده و ولايـت الهـي به عنوان مهمترين منبع و مبدأ مشروعيت نظام جمهوري اسلامي كه به يك فقيه جامع الشرايط در قالب رهبر جامعه واگذار مي شود، يك شرط اصلي دارد و آن نيز پايبندي به احكـام شـرعي از ناحيـه شـارع مقدس است.

رهبر جامعه اگر به احكام الهي و قوانين اسلامي پشت كند يا نـسبت بـه آنهـا بـي تفـاوت باشـد و ازلحاظ نظري و عملي به هيچ يك از اين قوانين اعتنا نكند، از مشروعيت مي افتد و ديگر نيازي به اطاعت او نيست و بر كسي نیز واجب نيست مطيع ايشان باشد؛ بلكه حتي جوازي هم براي اين كار وجود ندارد. (مقام معظم رهبري، 14/03/85 ).

ارسال نظرات