۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۱۸۵۳۳
حجت الاسلام وافی:

سندرم آشیانه خالی دامن تک فرزند‌ها را می‌گیرد

سندرم آشیانه خالی دامن تک فرزند‌ها را می‌گیرد
فعال حوزه جمعیت و خانواده گفت: در سفر‌های خود به دنبال تربیت کنشگران جمعیتی بودیم و تا به امروز ۷ هزار نفر در دوره‌های مقدماتی کنشگری جمعیتی شرکت کرده اند.

حجت الاسلام مسلم وافی در گفت و گو با خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب های تک فرزندی برای خانواده و فرزند گفت: موضوع جمعیت و فرزندآوری موضوعی نیست که بتوانیم ادعا کنیم متعلق به ده الی بیست سال اخیر است.

وی افزود: قدمت این موضوع و تک فرزندی به این سوال بر می گردد که شخصی خدمت امام موسی کاظم (ع) و پرسید یابن رسول الله من یک بچه دارم و پنج سال از آن گذشته و همسرم فرزند دوم نمی خواهد، و امام با توصیه هایی شیوه پاسخ و اقناع همسر را دادند.

فعال حوزه جمعیت با اشاره به اینکه در حوزه تک فرزندی نمی توان آسیب ها را با یک نگاه و یک عینک سنجید، ابراز کرد: گاهی آسیب ها دامن خود فرزند را می گیرد که از جمله آسیب ها لوس بار آمدن فرزند، گوشه گیری و درونگرا شدن تک فرزند است.

حجت الاسلام وافی ناظر به آسیب های والدین نیز اظهار کرد: سندرم آشیانه خالی دامن پدر و مادر را هم می گیرد به این معنی که وقتی تک فرزند دارید تمام مراقبت ها را مختص به او می کنید که مبادا با از دست دادن همان یک فرزند لطمه بخورید.

وی تک فرزندی را برای اجتماع و کشور نیز صدمه زننده دانست و تصریح کرد: با تحقیق و پژوهش هایی از کانون اصلاح و تربیت از نوجوانان قاتل به این نتیجه رسیدیم که بیشتر قاتل ها و عمده بزهکاران از خانواده های تک فرزند بوده اند.

فعال حوزه جمعیت و خانواده با بیان اینکه تک فرزند در آینده پس از ازدواج هم دچار مشکلاتی خواهد شد، اظهار کرد: تربیت فرزند یک حق است و هرآنچکه به این تربیت لطمه بزند تضییع حق فرزند است و اگر تک فرزندی در تربیت بچه لطمه بزند آسیب هایی که تک فرزندی در بردارد حق برگردن والدین می آورد.

حجت الاسلام وافی نتیجه فعالیت کنشگران جمعیت را خاطرنشان کرد و گفت: احساس شد در حوزه فرزندآوری و جمعیت مشکلاتی به عنوان کنشگران جمعیتی در عرصه میدان است یعنی کسانی که بتوانند در شهرستان های خود دوره برگزار کرده و مطالبه گری کنند و ما و همکارانمان در سفرهای خود به دنبال تربیت کنشگران جمعیتی بودیم و تا به امروز 7 هزار نفر در دوره های مقدماتی کنشگری جمعیتی شرکت کرده اند.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه تشویق خانواده ها به فرزندآوری ابراز کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که تصویب مجلس بود اجرایش به عهده دولت افتاده که در یک سال اخیر با همه اشکالاتی که به دولت در حمایت از جمعیت و فرزندآوری داریم اما اقدامات خوبی رقم خورده است که امیدواریم فرهنگ سازی فراموش نشود.

ارسال نظرات