۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۱۸۶۲۶
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در گفت‌و‌گو با رسا:

آیت الله حائری امت اسلام را بر وحدت حول محور ولی فقیه فراخوانده است

آیت الله حائری امت اسلام را بر وحدت حول محور ولی فقیه فراخوانده است
نماینده خبرگان درباره بیانیه اخیر حضرت آیت الله حائری، گفت: ایشان امت اسلامی را بر وحدت حول محور ولی فقیه و مرجع بصیر، رهبر معظم انقلاب فرا می‌خواند.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره اقدام اخیر حضرت آیت الله حائری در کناره گیری از مرجعیت، گفت: بزرگان و زعمای حوزه مرجعیت را بر اساس وظیفه و تکلیف می پذیرند و هرگاه احساس کنند که قادر نیستند این وظیفه را به درستی انجام دهند، انصراف خودشان را اعلام می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با اشاره به روایت امام حسن عسکری(ع) درباره شرایط فقها و مراجع تقلید، بیان کرد: علما و مراجع صیانت از نفس دارند و از هوای نفس خود پیروی نمی کنند، به دنبال کسب جایگاه و موقعیت اجتماعی میان مردم نیستند، اما برای اساس وظیفه دینی مرجعیت دینی را می پذیرند، از این رو وقتی که احساس می کنند دیگر توان انجام این مسؤولیت را ندارند، کناره گیری می کنند.

وی با بیان این که مهمترین نکته بیانیه حضرت آیت الله حائری توصیه مؤمنان به اطاعت از رهبر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: ایشان در این بیانیه امت اسلامی را بر وحدت حول محور ولی فقیه و مرجع بصیر و آگاه به زمان رهبر معظم انقلاب فرا می خواند.

استاد حوزه علمیه قم فراخواندن مردم به تبعیت از رهبر انقلاب را از اعلام انصراف آیت الله حائری از مرجعیت مهمتر برشمرد و افزود: ایشان برای اینکه وحدت در جهان تشیع به ویژه کشور عراق حاکم شود، به مؤمنان توصیه کرد فردی که در مسائل سیاسی و مهم جهان اسلام شایسته اطاعت و رهبری و فرمانبردای بوده رهبر معظم انقلاب است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضرت آیت الله حائری در این بیانیه تأکید کرده است که برخی خودشان را در جایگاه مرجعیت و رهبری مردم عراق می بینند، اما در حقیقت  صلاحیت به دست آوردن  این جایگاه و منصب را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری ابراز داشت: امیدواریم که بیانیه و توصیه حضرت آیت الله حائری نصب العین گروه ها و مردم عراق باشد و ان شاءالله امنیت و نظم در عراق حاکم شود و زائران حسینی امسال بتوانند حماسه اربعین را در کمال امنیت و آرامش خلق کنند.

همواره سیره بزرگان و علمای حوزه گریز از پذیرش مرجعیت بوده است

وی در ادامه با بیان اینکه سیره علما گریز از مرجعیت بوده، تصریح کرد: مرجعیت دینی رسالت و مسؤولیت سنگین زعامت جهان تشیع را بر عهده دارد و مردم به آنها مراجعه می کنند، از این رو افرادی که به دنبال کسب مقام، جایگاه و موقعیت اجتماعی هستند برای رسیدن به این موقعیت تلاش و هزینه خواهند کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علما و مردان الهی که بر محور وظیفه و تکلیف عمل می کنند هرگز برای رسیدن به جایگاه مرجعیت تلاش نمی کردند و اگر هم به عنوان وظیفه و تکلیف علم مرجعیت بر دوش آنها گذاشته شود، از پذیرش آن سر باز می زدند.

وی خاطر نشان کرد: مرحوم امام خمینی(ره) هرگز قدمی برای مرجعیت برنداشتند، مرحوم حضرت آیت الله بروجردی نیز به اصرار مردم از بروجرد به قم آمدند تا اینکه مرجعیت را قبول کنند، همچنین در احوالات مرحوم شیخ انصاری آورده شده ایشان، دیگران و هم بحثی خود را برای زعامت و مرجعیت معرفی کرد و این مسؤولیت را قبول نمی کرد تا اینکه در دوره ایشان این وظیفه برای شیخ انصاری تعیین شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در پایان ابراز داشت: سیره مستمر بزرگان و علما چنین بوده که به دنبال کسب مرجعیت نبودند بلکه مرجعیت به دنبال آنها بود، اما در این میان ممکن است افرادی وجود داشته باشند که برای کسب جایگاه و موقعیت تلاش و هزینه کنند که این امر با صیانت از نفس مخالف است.

ارسال نظرات