۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۱۹۰۴۷
براساس گزارشات مرزی ایران و عراق؛

کربلا و نجف مملو از زوار حسینی/ امکان حضور در پایانه های مرزی وجود ندارد

کربلا و نجف مملو از زوار حسینی/ امکان حضور در پایانه های مرزی وجود ندارد
میراحمدی گفت: در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای ششگانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پیاده روی اربعین حسینی در سال های اخیر به عنوان یکی از نمادهای مهم شیعه به شمار آمده است که هر ساله عاشقان و مشتقان زیارت ارباب بی کفن را از سرتاسر این کره خاکی به سمت کشور عراق و شهر کربلا فرامی خواند.

مرزهای کشور ایران نیز هر ساله پذیرای زائران ایرانی و کشورهای همسایه برای حضور در خاک عراق است اما بازگشایی مرزهای زمینی آن هم پس از تعطیلی دوسال کرونایی نشان از شلوغی و پیش بینی زائران بیشماری را می داد که مسؤولان کشور و نهادهای مردمی دست در دست هم به دنبال رفع موانع برای حضور هرچه باشکوه تر زائران حسینی در اربعین سالار شهیدان بودند که متاسفانه با فراهم نبودن امکانات در مرز عراق و البته در پایانه های مسافربری ایران مشکلاتی برای زائران به وجود آمده است.

به گفته سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین مرزها به دلیل نبود امکانات به ویژه در حوزه حمل و نقل در عراق بسته شده است.

وی افزود: در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای ششگانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شد.

بر همین اساس، پشت مرزها مملو از جمعیت عاشقان اربعین حسینی است که منتظر عبور از مرز تشرف به جمع زائران پیاده‌روی اربعین هستند.

شهرهای نجف، کربلا و سامرا مملو از جمعیت است؛ تا جایی که اسکان زائران با مشکلاتی مواجه شده و بسیاری از زائران مجبور هستند با وجود گرمای هوا در خیابان‌ها استراحت کنند.

در نجف اشرف با وجود تدارک موکب‌های فراوان و حتی اسکان بیش از ۷۰ هزار نفر در صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیها، اطراف حرم و حتی داخل شبستان‌های این مکان مقدس مملو از زائرانی است که در حال استراحت هستند تا مسیر پیاده‌روی اربعین را در روزهای آینده آغاز کنند؛ تا جایی که شب گذشته امکان تردد به سمت ضریح حرم مولا نبود.

وضعیت اسکان در کربلا هم مطلوب نیست و در حالی که یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده، این‌ مکان مقدس مملو از زائرانی است که برای عرض تسلیت به حرم ارباب مشرف شده‌اند. نه تنها صحن حضرت زینب سلام‌الله علیها با ظرفیت بالغ بر ۳۵ هزار نفر، بلکه ظرفیت موکب‌های اطراف حرم هم تکمیل شده بود ‌وجوهی از زائران در بین‌الحرمین و خیابان‌های منتهی به حرم‌ها خوابیده بودند.

امین شریعتی، فرمانده قرارگاه اربعین هم با توجه به حضور بی‌سابقه زائران در حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام در سامرا از زائران خواست تا سفر خود را کوتاه و حداکثر یک وعده در سامرا حضور داشته باشند تا امکان زیارت برای سایر زوار نیز فراهم شود.

همچنین باقری، دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمادگی ایران برای سفر میلیون‌ها عاشق حسینی به زیارت اربعین، می‌گوید: به دلیل برخی محدودیت‌ها در عراق امکان تردد از مرزها برای زائران فراهم نیست و در صورتی که زائران از کشور خارج شوند، در خاک عراق وسایل حمل و نقل به منظور جابجایی زوار وجود ندارد. بنابراین ما مجبوریم مرز را به صورت موقت ببندیم تا زائران در خاک عراق دچار مشکل نشوند. البته از زائرانی که پشت مرزها هستند می‌خواهیم صبور باشند و از طرفی هم زائرانی هنوز سفر خود را آغاز نکردند، فعلا به سمت مرزها نیایند و حتی سفر خود را به بعد از اربعین ‌موکول کنند.

کربلا و نجف مملو از زوار حسینی/ امکان حضور در پایانه های مرزی وجود ندارد

میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه با اشاره به وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه تصریح کرد: بعد از ظهر دیروز تمامی حمل و نقل زائران در این دو مرز متوقف شد و زائران ساعت ها در گرمای بالای 50 درجه قرار گرفتند و مخاطرات جدی برایشان به وجود آمد و ما به سرعت وارد عمل شدیم و با اعزام خودروهایی که قبل از این طرف عراقی اجازه ورود آن ها را نمی داد زائران را به عتبات منتقل کردیم؛ به لطف خدا در این موضوع هیچ تلفات جانی و فوتی نداشتیم.

وی افزود: تاکید می‌کنم به هیچ عنوان هیچ زائری به سمت پایانه های مرزی حرکت نکند و ما هم اعلام کردیم اتوبوس ها از مبدا شهرها حرکت نکنند؛ البته وجوه بلیت های خریداری شده مسترد می شود و حتی آن دسته از عزیزانی که هزینه بیمه خود را پرداخت کرده اند مبالغ خود را دریافت خواهند کرد.

میراحمدی ادامه داد: زائرانی که با وسیله شخصی خودشان هستند به هیچ وچه امکان حضور در پایانه های مرزی را ندارند و همه پارکینگ ها ظرفیت شان کامل شده است.

صدور برگ تردد ویژه اربعین متوقف شد

علاوه بر این سردار حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز صدور برگ تردد برای سفر به عتبات و تمدید اعتبار گذرنامه های منقضی شده متوقف شد.

عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه متوقف شد

همچنین عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در خوزستان، به دلیل بسته شدن مرزهای ایران با عراق، به طور موقت متوقف شد.

عصر دیروز پایانه مرزی شلمچه شاهد ازدحام زایران اربعین حسینی بود که عبور آنها به دلیل نبود امکانات لازم به ویژه وسایل حمل و نقل برای انتقال زیران از شلمچه به شهرهای مقدس عراق، در ساعاتی دچار وقفه شد.

پایانه‌ مرزی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر، و چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان، ۲ گذرگاه مهم تردد زایران اربعین حسینی هستند.

زائران مدت اقامتشان را در کربلا و نجف کوتاه کنند

علاوه بر این آل صادق سفیر ایران در عراق از زائران ایرانی خواست که سفر خود برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی مدیریت کنند و مدت اقامتشان را در کربلا ونجف کوتاه کنند.

دستورات رییس جمهور به وزیر کشور برای حل مشکلات زائران اربعین

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که بطور مستمر وضعیت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی بویژه در مرزهای زمینی را پیگیری می‌کندظهر روز جمعه (18 شهریور) در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفتگوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین بویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد.

آیت‌الله رئیسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.

کربلا و نجف مملو از زوار حسینی/ امکان حضور در پایانه های مرزی وجود ندارد

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرز چذابه 

علاوه بر این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه شب(۱۷ شهریور) از نحوه خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی در مرز چذابه بازدید کرد و مشکلات زائران را مورد بررسی قرار داد.

بازدید سرپرست وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی از مرزهای شلمچه و چذابه 

همچنین محمدهادی زاهدی‌وفا در این سفر از موکب‌های برپا شده توسط زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر در ۲ پایانه‌ مرزی چذابه و شلمچه، و نحوه خدمات‌رسانی آنها به زایران اربعین حسینی بازدید کرد.

رایزنی وزیر کشور با مقامات عراقی برای تسریع در عبور زائران ایرانی و خارجی از مرزها

علاوه بر این وزیر کشور که ماموریت ویژه حل مشکلات زائران اربعین را برعهده دارد، روز پنجشنبه(۱۷ شهریور) پس از دیدار با همتا و سایرمسئولان عراقی از موافقت مسئولان عراقی با تسریع عبور زائران از مرز و پذیرش پیشنهاد ایران برای خروج اتباع مقیم ایران خبرداد.

وزیر کشور از عراق به مهران آمد/ صدور ۳ دستور برای حل مشکلات زائران اربعین

 احمد وحیدی بلافاصله از عراق عازم مهران شد، وی عصر پنجشنبه(۱۷ شهریور) در بازدید از پایانه مرزی مهران با اشاره به تراکم جمعیت در این مرز تردد مقداری کند خواهد بود که این‌مهم باعث می شود تا نیازهایی که لازم‌ است در کمترین زمان‌ ممکن تامین شود.

وی سه دستور ویژه برای حل مشکلات زائران در مرز مهران به شرح زیر صادر کرد: 

۱.آب پاش و امکانات آب و یخ تا حدودی با کمبود مواجه شده که به سرعت جبران خواهد شد.

۲.مشکل تراکم جمعیت تا ۲ ساعت دیگر برطرف و همه زائران با سهولت و بدون مشکل از مرز خارج خواهند شد.

۳. از روز شنبه خودروهای ایرانی بیشتری در آن طرف مرز فعال می شود.

وحیدی: امکانات طرف عراقی برای جمعیت زائران اربعین به هیچ وجه پاسخگو نیست

علاوه بر این وزیر کشور روز جمعه( 18 شهریور)در پایانه مرزی مهران با بیان اینکه دیروز و دیشب تعداد بسیار زیادی از زائران در پایانه های مرزی حضور یافتند با خیل عظیم جمعیت روبرو شدیم تاکید کرد: امکانات طرف عراقی برای این جمعیت به هیچ وجه پاسخگو نیست و مشکلاتی را برای زوار ایجاد کرد.

وحیدی از عموم افرادی که می خواهند از شهرهای مبدا به سمت مرزها حرکت کنند خواست برنامه سفر را به تعویق انداخته تا این جمعیت در مرزها تخلیه و شرایط تسهیل شود. نیروهای پلیس راه نیز افرادیکه به سمت مرزهای اربعین حرکت کنند را به شهرهای مبدا هدایت خواهند کرد ، این امر برای رفاه حال زائران با توجه به حجم جمعیت و مخاطرات ناشی از گرمای هوا برای سلامتی اعمال می شود.

همچنین نادر عمید زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان گفت: زیرساخت‌های مرز شلمچه عراق برای پذیرش زایران اربعین حسینی فراهم نیست و این مرز با دستور ستاد مرکزی اربعین تا اطلاع بعدی بسته است.

علاوه براین محمد مخبر معاون اول رییس جمهور که وی نیز از طرف رییس جمهور ماموریت ویژه برای حل مشکلات زائران اربعین دارد صبح روز پنج‌شنبه (۱8 شهریور) از مرز مهران بازدید کرد، وی بلافاصله بعد از ظهر پنج شنبه وارد مرز شلمچه شد.

ارسال نظرات