۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۲۴۰۸۶

شماره ۵ دوفصلنامه علمی تخصصی «تبلیغ اسلامی» منتشر شد

شماره ۵ دوفصلنامه علمی تخصصی «تبلیغ اسلامی» منتشر شد
شماره ۵ دوفصلنامه علمی تخصصی «تبلیغ اسلامی» با ۶ مقاله منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شماره 5 دوفصلنامه علمی تخصصی «تبلیغ اسلامی» امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مدیر مسئولی سعید روستا آزاد و با سردبیری مصطفی آزادیان منتشر شد.

این فصلنامه در 6 مقاله و 127 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:

روش های تبلیغی امام سجاد (ع) بر اساس آیه 125 سوره نحل

علی فارسی مدان

چکیده: یکی از ابعاد زندگی پیشوایان دینی، تبلیغ آموزه های دینی می  باشد. این پژوهش، در صدد است با روش توصیفی و تحلیلی، به سبک و سیره امام سجاد(ع) پرداخته، به این سؤال پاسخ دهد که امام سجاد(ع) چه روش‌های تبلیغی را به کار می  بست؟ نویسنده مقاله بر آن است تا پژوهش حاضر را با توجه به آیه 125سوره نحل مورد بررسی قرار دهد و به سه روش مهم: «حکمت»، «موعظه» و «مجادله» در روش تبلیغی امام سجاد(ع) خواهد پرداخت. آن حضرت، از روش «حکمت» برای تبلیغ آموزه‌های دینی و تبیین نهضت کربلا از شیوه‌های برهان و استدلال، رعایت مقتضیات حال، مخاطب‌شناسی، فرصت‌شناسی و تقیه استفاده نمود. ایشان در روش موعظه، شیوه‌های کاربردی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، منبر و خطابه و تذکر و یادآوری نعمت‌ها را به‌کار برد. به‌علاوه، امام با استفاده از شیوه‌: مناظره، پرسش‌وپاسخ و روش همراهی نیز به تبلیغ امر دین پرداخت.

 

مبلغان دینی و شناخت اصول تصمیم‌گیری اجتماعی از منظر نهج‌البلاغه

مسعود حکیمیان

چکیده: هدف از تصمیم‌گیری، انتخاب یک راه از میان چند راه مختلف است. تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، یکی از امور مهم در مدیریت و اداره امور جامعه است که توجه به آن، برای مبلّغان نقشی راهبردی دارد. در نوشتار پیش‌رو، به این پرسش پرداخته می‌شود که: «چه لزومی دارد مبلّغان دینی با اصول تصمیم‌گیری اجتماعی آشنا شوند؟» و پاسخ آن، در سیره حاکمیتی علوی مورد واکاوی قرار می‌گیرد. این مسئله، سبب می‌شود تا تصمیم‌سازان جامعه در حوزه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی مسیری را انتخاب کنند که مردمان را به سعادت دنیوی و اخروی ‌برسانند. ازاین‌رو، تأثیرگذاران در تصمیمات کلان اجتماعی لازم است با القای اصول دینی از قبیل: خداباوری، معادباوری، شایسته‌سالاری و مشورت‌پذیری، در تصمیم‌گیری‌های خود توجه نمایند و در نهایت، با قاطعیت تمام، تصمیمات خود را به جامعه اعلام نمایند. همچنین، لازم است، موانعی را که در تصمیم‌گیری وجود دارد و موجب اختلال یا سستی در اجرای آن می‌شود، شناسایی کرده و از آن جلوگیری نمایند تا از لجاجت در تصمیم‌گیری که موجب عدم پیشرفت جامعه می‌شود، پرهیز دهند و خود نیز پرهیز نمایند.

روش این پژوهش، به‌صورت کتابخانه‌ای و تحلیلی ـ توصیفی است. کارکرد این نظریه، آن است که مبلّغان دینی با توجه به جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در شناخت جامعه بر اساس رویکرد امام علی(ع) بر مبنای مراحل چندگانه مذکور و شناخت اصول تصمیم‌‌گیری در جوامع تبلیغی خود، تأثیر گذاری آن را در خود و دیگران القا کنند تا بتوانند با بهترین تصمیم‌ها، روند تبلیغ خویش را پیش برده، نظامات اسلامی را رونق بخشند.

 

شیوه‌های تبلیغی پیامبران اولوالعزم

مرضیه قنبری

چکیده: دین اسلام، بر رشد و تکامل همه جانبه در تمام عرصه های زندگی تأکید نموده است؛ تا انسان به عنوان برگزیده ترین مخلوقاتِ عالم   هستی، به مقام قرب   الهی نایل شود. نیاز بشر به هدایت الهى، ضرورتى است حیاتى و فطرى که از طرف خداوند متعال به واسطه تبلیغ انبیای الهی امکان‌پذیر است. در این صورت، انسان به حیات حقیقی که در قرآن به نام «حیات طیبه» یاد شده، دست می   یابد. این حیات، مرهون شیوه صحیح زندگی در دنیا از طریق تبلیغ انبیای الهی است که موجب سعادت دنیا و آخرت می‌شود. تبلیغ دین الهی از آغاز زندگی بشر، به عنوان رسالت اصلی پیامبران مطرح بوده است و پیامبران اولوالعزم به   دلیل ایجاد شریعت جدید، دارای مسئولیت عظیم   تری بودند تا مسیر تبلیغ را برای پیامبران پس از خود فراهم نمایند. در این راستا، درک ویژگی ها و روش های تبلیغی پیامبران اولوالعزم، اهمیت بسزایی در امر تبلیغ در عصر حاضر دارد.

این پژوهش، در صدد پاسخ به این پرسش است که «پیامبران اولوالعزم، در راه رسیدن به هدف خود، در امر تبلیغ از چه شیوه هایی استفاده کرده اند»؟ یافته های پژوهش، بیانگر این است که انبیای اولوالعزم با اتخاذ یک سیرۀ منسجم و منظم و در عین حال، روش های تبلیغی متفاوت، به تناسب نیاز مردم عصر خویش توانستند پیام الهی را به تمامی مردم ابلاغ نمایند و موجبات هدایت آنها را فراهم کنند.

 

تحلیل تطبیقی مولفه های تربیت دینی و غیر دینی

محمد تقی احمدی پرتو

چکیده: تربیت، از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل بشری است. در یک تقسیم‌بندی، تربیت، به دینی و غیردینی تقسیم می‌شود. هرکدام از این دو، دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی است. در این تحقیق که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و روش توصیفی و تحلیلی و مقایسه تطبیقی و تحلیل داده‌ها و گزاره‌ها سامان یافته، به تحلیل و بررسی تطبیقی برخی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های تربیت دینی و غیردینی پرداخته شده است. تربیت دینی، مبتنی بر پیوند انسان با خدا و باور جهان آخرت و تعهد در برابر خدا و مسئولیت در برابر انسان‌های دیگر و طبیعت، دارای ویژگی‌هایی از جمله: کرامت، مسئولیت‌پذیری، استفاده از قدرت در راه عدالت و تأکید ویژه بر تربیت مسئولان می‌باشد.

تربیت غیردینی (غربی)، با جدایی از دین و خدا و انکار جهان ماورا، رنگی الحادی به تربیت داده و با کنار نهادن اخلاق دینی، نتایجی از جمله: محدود شدن اخلاق و تبدیل آن به اخلاق سازمانی، اضطراب، مصرف‌گرایی افراطی و تخریب طبیعت داشته است.

 

واکاوی عقلانیت به‌مثابه منطق حقیقت‌یابی در فهم گزاره‌های دینی

احمد سعادت

چکیده: این تحقیق، عقلانیت را به‌مثابه منطق و روش حقیقت‌یابی و فهم و تبلیغ آموزه‌های متعالی دینی، از دو منظر «اسلام» و «جاهلیت» وا  می  کاود. ادعای مقاله، این است که اسلام و جاهلیت، در تقابل بنیادین و مستمر قرار دارد. در این نوشتار، صرفاً حوزه اعتقادی و آن هم فقط در خصوص روش و منطق حقیقت‌یابی بحث می‌شود. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه‌ای و روش تحلیل اطلاعات، اکتشافی و توصیفی و تحلیلی است. اهمیت بحث، ازآن‌روست که تعیین مرزهای عقیدتی و ترسیم خطّ سیر عملی درباره عدالت، پس از بروز فتنه‌های تکفیری در جهان امروز، ضروری می‌باشد. یافته ها بر این است که عقلانیت اسلامی با هویت هدایت  گری و منطق حقیقت‌یابی، زبان مشترک بشریت به شمار می‌رود. ازاین  رو، تبلیغ دین از طریق عقلانیت، قانع‌کننده ترین روش برای اقشار مختلف جوامع انسانی محسوب می‌گردد؛ برخلاف خردگرایی غربی که با هویت عقلانیت ابزاری، عقل را از حیطه شناختی خارج نموده است و آن را عنصر هدایت  گری بر مبنای فهم انسانی معنا نموده است. رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی در این تحقیق، برای ارتقای سطح توصیف عقلانیت به سطح تبیین به همراه نقد ایدئولوژی حاکم بر عقلانیت، مورد توجه بوده است.

 

بازخوانی سنّت ابتلا در قرآن

سیدعلی اکبر حسینی رامندی

چکیده: شیوع بیماری کرونا جامعه انسانی را با مشکلاتی سخت مواجه کرد.  متأسفانه عدۀ زیادی از مردم در سراسر دنیا جان خود را از دست دادند و بسیاری از کسب و کارها به دلیل تعطیلی مراکز عمومی از رونق افتاد. به هر حال این بیماری ضررهای جانی، مالی و عاطفی زیادی را به جامعه انسانی وارد کرد و موجب بروز شبهاتی در اذهان گردید. این نوشتار می‌کوشد این رخداد را از منظر قرآنی بررسی‌ و تحلیل‌ کند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دوفصلنامه علمی تخصصی«تبلیغ اسلامی» می توانند به نشانی  قم ، خیابان معلم ، چهارراه شهدا ، ساختمان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گروه تولید محتوا با شماره تلفن 31151247-025 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://jip.dte.ir/ مراجعه کنند یا تماس بگیرند.

ارسال نظرات