۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۳۶۰۲۳
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

نقش مهم حوزه و دانشگاه در تقویت ایمان و امید در جامعه

نقش مهم حوزه و دانشگاه در تقویت ایمان و امید در جامعه
حجت‌الاسلام نوروزی راهبرد اساسی امروز جامعه اسلامی را ایمان و امید ارزیابی كرد و گفت: دشمن با از بین بردن استحكام ایمان و امید در جامعه به دنبال فروپاشی جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) را تبیین اندیشه و شخصیت فکری و تشریح ابعاد وجودی حضرت امام خمینی (ره) عنوان كرد و گفت: ارتقا و تقویت ایمان و امید دو راهبردی بود كه رهبر معظم انقلاب به عنوان وظیفه ما در قبال اندیشه تابناك حضرت امام راحل عنوان كردند.

این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیان نكاتی درباره راهبرد ایمان و امید اظهار داشت: نكته اول اینكه رهبر معظم انقلاب بعد از چهار دهه به لحاظ موقعیت منطقه‌ای و جهانی و با توجه به اقدامات دشمن در مواجهه با گفتمان انقلاب اسلامی در قالب جنگ نرم یا جنگ هوشمند، با تحلیل موقعیت كنونی، دو راهبرد اساسی ارتقاء و پیشبرد ایمان و امید را در استمرار انقلاب اسلامی مطرح می‌كنند.

وی افزود: یكی از این راهبردها به بعد فكری، ایمانی، اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی و غیر از آن باز می‌گردد؛ به عبارت دیگر هر چه جامعه به لحاظ استحكام ایمانی و تقویت بنیان‌های فكری خود اقدام و پیشرفت كند، می‌تواند در این مواجهه همه جانبه دشمن در عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی و بكارگیری رسانه‌های فراوان فضای مجازی و بمباران تبلیغی محكم و امیدوار به راه خود ادامه دهد؛ این راهبرد به بعد اعتقادی و درونی باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام نوروزی راهبرد دیگر را راهبرد میدانی عنوان كرد و توضیح داد: امید به بعد میدانی باز می‌گردد و این دو رابطه متقابل و تنگاتنگی دارند یعنی هر چه آن بعد ایمانی استحكام درونی بیشتر پیدا كند می‌تواند به افزایش امید منتهی شود و هر چه در میدان امید ما افزایش یابد، می‌تواند به ارتقای ایمان كمك كند؛ برای مثال رونمایی از فتاح می‌تواند به ارتقای ایمان منتهی شود.

این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تجزیه و تحلیل عمیق‌تر فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای افزایش امید و ایمان ابراز داشت: حضور میدانی یكی از راهكارهای ارائه شده از سوی رهبری است؛ یعنی انتظار می‌رود حوزه علمیه قم، افسران جنگ یا قدرت نرم در حوزه دانشگاهی، بسیجیانی كه از آغاز انقلاب در وسط میدان بودند تقویت ایمان و امید را به عهده گیرند؛ در آغاز انقلاب حضور میدانی در مواجهه با جنگ سخت وجود داشت، اما امروز این مواجهه در فضای مجازی، جنگ هوشمند و مواجهه نرم است. افرادی كه دارای تریبون، رسانه، موقعیت شخصیتی و جزو نخبگان جامعه هستند، باید به جد در میدان حاضر باشند.

وی ادامه داد: یكی دیگر از راهبردهای ارتقای ایمان و امید انجام كار تشكیلاتی است؛ البته ممكن است هر نهاد خود را مخاطب فرمایش رهبری نداند و كار را به دیگر نهادها واگذار كند؛ اما در كار تشكیلاتی و قرارگاهی تقسیم كار انجام می‌شود؛ تلاشگران فضای مجازی و مواجهه میدانی باید در مجامع دانشگاهی و میادین دیگر حضور یابند و این مطالبه رهبر معظم انقلاب را كه بر اساس مطالعه‌ای عمیق از وضعیت كنونی است، محقق كنند.

حجت‌الاسلام نوروزی افزود: مجموعه‌هایی مانند مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت ارشاد، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات كه اصلاً فلسفه تشكیلشان ارتقای ایمان و امید است، انتظار می‌رود وارد میدان شوند و این خواسته رهبر معظم انقلاب كه در سال‌های گذشته با زبان‌های دیگری بیان شده بود را محقق كنند؛ رهبر معظم انقلاب پیش از این بیان می‌فرمودند هر تریبون، صحبت و ندایی كه امید را در بین اقشار مختلف تضعیف كند این سخن شیطانی است اما این بار به لحاظ ایجابی بر این نكته تأكید كردند.

این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اهداف كلان دشمنان این مرز و بوم از تشكیك در نقاط امید آفرین جمهوری اسلامی را فروپاشی نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزیابی كرد و گفت: وقتی دشمن از راه‌های برخورد نظامی، دیپلماسی و جنبه‌های مختلف دیگر موفق به فروپاشی داخلی ایران اسلامی نشد، به چنین اعمال پلیدی رو آورد تا روحیه مردم را خراب كند؛ اگر دشمن بتواند استحكام ایمانی ما را سلب و به رهاوردها و افتخارات انقلاب اسلامی خدشه اساسی وارد كند به هدف خود نزدیك شده است.

وی در پایان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب كه هدایت جامعه اسلامی ما را بر عهده دارند، با تكیه بر نیروی جوانی و پیروی این مردم ولایتمدار، مردم را امیدوار نگه می‌دارند و به سمت قله‌های موفقیت دور از دسترس دشمنان پیش می‌برند.

ارسال نظرات