۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۴۰۱۸۵
حجت الاسلام ذوعلم مطرح کرد؛

جامعه اسلامی مهم‌ترین مطالبه مردم

جامعه اسلامی مهم‌ترین مطالبه مردم
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه تحقق جامعه معنوی، آرمان انقلاب است، تصریح کرد: قانون مداری و اخلاق محوری مقدمه تحقق جامعه معنوی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب، در دومین نشست از سلسله نشست های «حکمرانی معنوی» با موضوع «حکمرانی اخلاقی، جامعه معنوی» که با حضور حمیدرضا مظاهری سیف رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان اینکه در فضای جهانی اخلاق و معنویت، قربانی جریان مادی گرایی و منفعت طلبی شده است، اظهار داشت: جامعه اخلاقی یکی از مطالبات مهمی است که باید مردم به آن توجه داشته باشند و گویندگان و نویسندگان مطالبه کنند.

م/تا دولت اسلامی نشود، ملت اسلامی نمی شود

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به اینکه جامعه معنوی فراتر از جامعه اخلاقی و قانونی است، ابراز کرد: در سایه التزام مردم به مسائل معنوی مانند جود، ایثار و گذشت، جامعه معنوی شکل می گیرد که در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی مردم تاثیر گذار است و زندگی سعادتمندانه ای را برای مردم فراهم می کند.

وی با تاکید براینکه مبدا فاعلی و علت غایی حکومت اسلامی اخلاق و معنویت است، خاطرنشان کرد: جامعه بعد از قانون مداری و التزام به اخلاق به مرحله توجه و رعایت امور معنوی می رسد، البته جامعه ما به برکت حکومت اسلامی و جریان عاشورا و کربلا تا حدی معنوی شده ولی این مقدار کفایت نمی کند و رعایت بیشتر معنویت در جامعه لازم است. 

حجت الاسلام ذوعلم با بیان اینکه اگر با انگیزه های مختلف جامعه را به سمت اخلاق مداری سوق دهیم، موفق بوده ایم، افزود: انگیزه های معنوی در حکمرانی دینی قابل تصور است، اینکه کسی از روی اخلاص و برای قرب الی الله مسئولیتی را بپذیرد کاملا پذیرفته شده است.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر اینکه انگیزه های معنوی به دلیل مخفی بودن آن قابل اندازه گیری نیست، اظهار داشت: جامعه می تواند اخلاق مداری را از حکمرانی دینی مطالبه کند و با حکمرانی دینی زمینه برای حکمرانی معنوی که در مرحله بالاتر است فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه تسری معنویت در عرصه جامعه رشد اخلاقی مردم را زیاد می کند، گفت: البته سخن گفتن از حکمرانی معنوی به دلیل اینکه در دسترس نیست، خیلی مورد مطالبه نمی تواند قرار بگیرد ولی باید توجه داشته باشیم بدون حکمرانی معنوی جامعه اخلاقی تعمیق پیدا نمی کند.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به این کلام رهبری که فرمودند تا دولت اسلامی نشود جامعه اسلامی نمی شود، ابراز کرد: تا دولت به ارزش های اخلاقی در سطح کلان پایبند نشود و اخوت و عدالت در سطح کلان رعایت نشود، جامعه به سمت معنویت عمیق تر و سریع تر پیش نمی رود.

م/تا دولت اسلامی نشود، ملت اسلامی نمی شود

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید براینکه حرکت جامعه از منفعت طلبی و ماده گرای به سمت اخلاق و معنویت بسیار مهم است، اظهار داشت: باید توجه داشت که تحقق جامعه معنوی و اخلاقی بسیار دشوار است و لازم است که افراد جامعه در عمل به لوازم این نوع زندگی ملتزم باشند و در ترویج این تفکر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه اگر حکمرانی ما به قانون ملتزم نشود انتظار قانونمداری افراد جامعه به‌جا نمی باشد، اظهار داشت: مردم بر دین حاکمانشان هستند و متاسفانه در بخش هایی از حکمرانی ما قانون ستیزی و قانون گریزی وجود دارد که به جامعه منتقل شده است.

حجت الاسلام ذوعلم با تاکید براینکه قانون عفاف و حجاب قبل از ابلاغ شدن به مردم باید در بین مسئولین اجرایی شود، افزود: باید توجه داشت که مسئله حجاب در کف خیابان حل نمی شود و برای نهادینه کردن حجاب و عفاف در جامعه باید از خانواده ها و مدارس شروع شود.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اضافه کرد: اگر مدیر مدرسه شناختی از این اصل دینی و اخلاقی حجاب داشته باشد و با التزام درونی و مهارت این نگرش را به دانش آموزان انتقال دهد، مسئله حجاب تا حدود زیادی در جامعه ما حل خواهد شد و مشکل بی حجابی در جامعه کم رنگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حکمرانی در مقابل گسترش اخلاق و معنویت در جامعه بدون وظیفه نیست، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه های مهمی داشتند و فرمودند مردم را به زور به بهشت نمی توان برد ولی درهای جهنم را باید به روی جامعه بست.

م/تا دولت اسلامی نشود، ملت اسلامی نمی شود

حجت الاسلام ذوعلم اظهار داشت: گاهی بعضی از حکمرانان درهای جهنم را به روی جامعه باز می کنند، مامور مالیاتی که برای سندسازی رشوه می گیرد و رئیس بانکی که کارمندان خود را در اولویت قرار می دهد منجر به این می شوند که جامعه نسبت به اخلاق و معنویت بی تفاوت شود.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به اینکه اگر واعظی در مقام خطابه مردم، توصیه به چیزی کند که انجام نمی دهد، نتیجه عکس را مشاهده می کند، اظهار داشت: التزام ولی فقیه به گفته های خود باعث شده است که در جامعه انگیزه و امیدواری وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: فلسفه لزوم ولایت فقیه در جامعه اسلامی این است که مراقبت از مرزهای جامعه در جهت گسترش اخلاق و معنویت وجود داشته باشد و امام خمینی رحمه الله علیه در طول دوره ده ساله رهبری که هشت سال آن در زمان دفاع مقدس بود همیشه به اخلاق و معنویت توصیه داشتند.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در تمام مواجهات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه توصیه به اخلاق و معنویت داشتند، ابراز کرد: در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد که بحث عدالت اجتماعی مطرح می شد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که عدالت بدون پشتوانه معنویت محقق نمی شود.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه برای گسترش اخلاق دستگاه های فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بیشتر تلاش کنند، تصریح کرد: دستگاه های فرهنگی با کار فرهنگی و رسانه ای می توانند در جهت تحقق جامعه معنوی و اخلاقی اقدامات موثری داشته باشند.

حجت الاسلام ذوعلم در پایان با بیان اینکه اگر آرمان های انقلاب بازخوانی نشود ممکن است مورد نسیان قرار بگیرد، اظهار داشت: برخلاف فضای جهانی که مادی گرایی و منفعت طلبی به جای معنویت و اخلاق نشسته است، جامعه دینی باید برا تحقق و فراگیری ارزش های انسانی تلاش کند.

ارسال نظرات