۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۴۰۷۱۱
پژوهشگر مطالعات زنان تبیین کرد:

می توان از فرانسه در قانون نویسی برای حجاب الگو گیری کرد

می توان از فرانسه در قانون نویسی برای حجاب الگو گیری کرد
حجت الاسلام کدخدایی با اشاره به درگیری تمدنی فرانسه با مسلمانان محجبه، از اقدام جدی این کشور برای قانون نویسی به هدف مقابله تمدنی خبرداد و آن را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان در همایش نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که ظهر پنجشنبه در مؤسسه امام خمینی برگزار شد، گفت: از سال 1399 به طور متمرکز درگیر بحث حجاب هستم و موضوع عفاف و حجاب را در ابعاد مختلف و طی پژوهش های متفاوت دنبال کرده ام.

وی با اشاره به هزارلایه بودن مسأله حجاب اظهار داشت: مسأله حجاب موضوعات متکثر دارد و در کشور حدود 300 مسأله را پیش می آورد؛ برای مثال پوشش غربی، پوشش ضدهنجارهای اجتماعی، استفاده از نمادهای ضددینی، استفاده از لباس های تحقیر پوشش ملی، پدیده حجاب استایل ها، تحولات معنایی جدی را رقم زده است.

حجت الاسلام کدخدایی با اشاره به گروه های مختلف علمی که مواردی را در لایحه عفاف نقد می دانند تصریح کرد: این نقدها یک خلأ مهم را نشان می دهد و آن ادبیات «نقد در خلأ» است؛ وقتی در جامعه گفته می شود تمایل به بی حجابی 10 درصد است، که همین مقدار مشکل تمدنی به وجود می آورند.

وی در ادامه با اشاره به آغاز جنگ تمدنی علیه اسلامی در سال 2000 در دانمارک و سوئد بیان داشت: در سوئد قرآن آتش زدند و در دانمارک مسخره کرده و کاریکاتور کشیدند اما فرانسه دقیق نقطه زنی می کند و حجاب را هدف گرفته است که در پی اقداماتی در کمتر از 5 سال به نتیجه رسید؛ افزایش تعداد محجبه ها به عنوان نمادی از دین داری مسلمانان برای فرانسه تهدید تمدنی بود که برای علاج آن قدم برداشتند و این حرکت آن ها می تواند الگوی معکوسی برای ما باشد.

حجت الاسلام کدخدایی ادامه داد: بسیاری از مردم فرانسه مقابله با محجبه ها را ضرورت نمی دانستند و لازم بود هر قانونی همراهی مردم را داشته باشد؛ نخبگان و سیاستمداران در فرانسه چند سال بحث کردند که مداخله انجام دهند یا خیر و آیا مجازات تعیین کنند یا خیر؟ پس از چندین سال بحث قانونی را با 4 ماده که مخاطب آن مردم نبوده بلکه دستگاه ها و نهاد ها بودند مطرح شد و در کمتر از ده سال بیش از 70 درصد مردم همراهی کردند.

وی با اشاره به انتقاداتی که توسط متخصصین هر رشته نسبت به قانون حجاب و عفاف می شود، انتقادات را برحق و درست دانست و اضافه کرد: این مهم خلأ دانشی سیاست گذاری است که هر کدام از متخصصین از منظر مختلف نگاه می کنند؛ دانش های بین رشته ای موضوع و مسأله را هدف قرار می دهند از این رو باید نگاه بین رشته ای فعال شود.

حجت الاسلام کدخدایی در ادامه با بیان اینکه در نظام های مدرن قانون زیربنا است، تصریح کرد: سیاست جنایی در تقنین موضوع پیشگیری را دنبال می کند که این مهم در دین ابزار حدود و تعزیرات را دارد؛ در حدود باید راحت گفته شود که زنای محصنه مجازات سنگسار را دارد و 32 شرط آن لازم نیست بیان شود و فقط مختص زمان اجرا است زیرا حد قرار است بازدارنده باشد.

ارسال نظرات