۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۴۳۶۱۰

تحلیل هفته

تحلیل هفته
در تحلیل این هفته، به آخرین تحولات فلسطین، بیانات رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی افسران، موضع گیری‌ها در قبال عملیات طوفان الأقصی، فعالیت‌های دولت در هفته‌ای که گذشت و سفر آیت الله رئیسی به استان فارس می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هفته‌ای که گذشت از همان روز اول، هفته‌ای خبرساز بود. آغاز خبری این هفته، از لحظه شلیک موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی بر علیه رژیم صهیونیستی شروع شد. تقریباً این شلیک توانست تمام اخبار و حوادث هفته را تحت الشعاع خود قرار دهد. البته حمله طوفان الاقصی در زمانی شروع شد که رژیم صهیونیستی برنامه براندازی خود در جمهوری اسلامی ایران را تحت اسم رمزی به نام آرمیتا گراوند دنبال می‌کرد و مشابه جنگ روانی که در قضیه مهسا امینی انجام داد، سعی داشت بیهوش شدن یک دختر بی‌حجاب را به پای نظام بنویسد!

حال در این تحلیل هفته سعی داریم به مباحث مهمی که گذشت بپردازیم. سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش آموختگی مشترک دانشگاه‌های افسری، عملیات طوفان الأقصی، پشتیبانی و حمایت برخی از افراد جریان اصلاحات از رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینی‌ها، تحرک انتخاباتی شهرها و بخش‌های مختلف کشور، تکرار حرف‌های ضدانقلاب از زبان مرجع خودخوانده‌ای به نام آقای علوی بروجردی و دوازده دستور مهم دولت به استانداران را در این هفته تحلیل کنیم.

تحلیل هفته

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش آموختگی مشترک نیروهای مسلح

دانشگاه افسری امام علی (علیه السلام) صبح روز سه شنبه، مهمانی ویژه داشت. رهبر معظم انقلاب به رسم هر ساله، با حضور در یکی از دانشگاه‌های افسری، نیروهایی که قرار است بزودی به بدنه نظامی و لشکری کشور اضافه شوند را با سخنرانی خود همراه کنند. البته هرسال موضوع سخنرانی رهبر معظم انقلاب در این مراسمات، موضوعی خاص و قابل توجه بوده است. برای مثال سال گذشته این مراسم همراه با اغتشاشات و فتنه مهسا امینی در کشور بود. افسران قطعاً اخبار شهادت همرزمان خودشان را در آن ایام می‌شنیدند؛ اما امسال موضوع سخنرانی رهبر معظم انقلاب، موضوع تهاجم گروه‌های مقاومت فلسطینی به رژیم صهیونیستی بود. تهاجمی که در پاسخ به بیش از هفتاد سال جنایتی است که رژیم صهیونیستی علیه مردم مسلمان فلسطین مرتکب شده‌اند. فلسطینی‌ها عملیات طوفان الأقصی را در پاسخ به اقدامات دولت جعلی تروریست صهیونیستی آغاز کرده بودند.

امام خامنه‌ای در این دیدار به نکات مهمی اشاره فرمودند. از جمله این نکات این است که رژیم صهیونیستی «یک شکست غیر قابل ترمیم خورده» است. حتی ایشان به ابعاد مختلف این شکست اشاره فرمودند و آن را در حوزه‌های اطلاعاتی و نظامی دانستند. رهبر انقلاب در فراز دیگری از سخنانشان فرمودند: «ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‌بوسیم اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.» این فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره ابتکار جوانان فلسطینی در شیوه‌های حمله به صهیونیست‌هاست که در ادامه تحلیل‌ها به‌طور ویژه بدان خواهیم پرداخت.

نکته اساسی که رهبر انقلاب در این سخنرانی بدان اشاره فرمودند، جریان مظلوم نمایی از سوی رژیم صهیونیستی است. رهبر انقلاب فرمودند: «دشمن خبیث و ظالم حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته. دیگران هم کمکش میکنند. رسانه‌های دنیای استکبار کمکش میکنند، این مظلوم‌نمایی صددرصد خلاف واقع و دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره‌ی غزه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیستها. او مظلوم است؟ هرچه این رژیم غاصب هست، مظلوم نیست. ظالم هست، متجاوز هست، جاهل هست، یاوه‌گو هست، اما مظلوم نیست. ظالم است. هیچ کس نمیتواند از این هیولای دیوسیرت چهره‌ی یک مظلوم بسازد.»

یکی از نمونه‌های این مظلوم نمایی، اکانت IDF فارسی رژیم صهیونیستی است. این اکانت با انتشار تصاویری ویدیویی به زبان فارسی، ادعا می‌کند که آن‌ها مورد تهاجم ظالمانه قرار گرفته‌اند. البته بدتر از تلاش رسانه‌های غربی و بیگانه، تلاش برخی از رسانه‌های داخلی و افراد مزدور است که آن‌ها نیز همراه و همزبان با صهیونیست‌ها، مدعی ظلم به صهیونیست‌ها شده‌اند. یکی از نمونه‌های این افراد عبدالحمید بود. او خواستار توقف هرچه سریع‌تر این حملات شد که به زعم او باعث کشتار غیرنظامیان شده است!

شاید آقای عبدالحمید منظورشان از غیرنظامی هر کسی است که لباس و یونیفرم نظامی دارد؛ اما به این نکته اساسی توجه نکرده که هر کسی از صهیونیست‌ها که ساکن مناطق اشغالی است، اولاً به حکم غاصب بایستی مورد تعقیب قرار بگیرد و ثانیاً به حکم حمل و به کارگیری سلاح علیه مردم فلسطین نیز بایستی مجازات شود. بنابراین ادعای عبدالحمید که می‌گوید بایستی کشتار غیرنظامیان متوقف شود در صورتی صحیح است که غیرنظامی در مناطق و سرزمین‌های اشغال شده باشد که این امر حتی درباره کودکان صهیونیستی صدق نمی‌کند. از طرفی فلسطینی‌ها بارها هشدار داده بودند که نیروهای غیرنظامی خودشان را از صحنه خارج کنند؛ اما اینکه عبدالحمید انتظار دارد در جنگی که یک طرف آن همه غاصب هستند، میان غیرنظامی و نظامی فرق بگذاریم، انتظاری بیجاست.

از طرفی سایر رسانه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کوشند تا با نمایش تصاویری از موشک باران‌ها و اسیر گرفتن‌های فلسطینی‌ها، رفتار آن‌ها را خشونت و جنایت جنگی نمایش دهند؛ اما هیچ وقت این رسانه‌ها درباره بمباران‌های هوایی مناطق مسکونی غزه سخنی به میان نمی‌آورند. حتی کسی از صهیونیست‌ها پیدا نمی‌شود که درباره بمباران مناطقی که ممکن است اسرای صهیونیستی در آن حضور داشته باشند و کشته شوند، اعتراضی کند.

تحلیل هفته

موضع گیری مسئولان در قبال مسأله فلسطین

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود با تأیید موضع گیری مسئولان در قبال مسأله فلسطین، به نوعی نشان دادند که مسأله سیاست خارجی کشور، کاملاً همسو با منویات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند. آیت الله رئیسی از لحظات اولیه با تماس‌های جداگانه با زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی درباره تحولات فلسطین به گفت‌وگو پرداخت.

آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری در گفت‌وگو با زیاد النخاله گفت: ما پیروزی نهایی ملت فلسطین را وعده الهی می‌دانیم و ملت ایران همواره در کنار ملت‌های آزادی‌خواه و مستقل ایستاده است. حجت الاسلام والسلمین اژه‌ای گفت: عملیات پیروزمندانه و افتخارآفرین جبهه مقاومت در فلسطین اشغالی یک مبدأ تاریخی را رقم زد و بار دیگر ثابت شد که طبق فرمایشات امامین انقلاب، راهبرد استقامت و مقاومت بهترین و برترین راهبرد در برابر صهیونیست‌های سفاک و متجاوز و اشغالگر است؛ در این اثناء باید به ابعاد و زوایای اطلاعاتی و حفاظتی عملیات مقاومت علیه دشمن اشغالگر که سبب غافلگیری صهیونیست‌ها شد نیز توجه ویژه‌ای شود؛ امروز اسرائیل غاصب که تاریخی مشحون از جنایتکاری دارد و مستظهر به تجهیزات ماهواره‌ای و انواع و اقسام دوربین‌ها و نفوذی‌هایی برای رصد مستمر تحرکات مقاومت فلسطین است، در کما و شوک به سر می‌برد؛ بدیهی است که همه مسلمانان و حتی آزادیخواهان و آزاداندیشان سراسر گیتی باید بصورت مادی و معنوی یاریگر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: نخست وزیر منحوس رژیم صهیونیستی گفته سر مار در ایران است؛ این سر مار نیست، عصای موسی (علیه السلام) است و همه مارها را می‌بلعد و نابود می‌کند، ان شاءلله.

حجت الاسلام ذوالنور، نائب رئیس مجلس نیز گفت: از این به بعد دولت غاصب صهیونیستی تنها خواهد بود و مردم ترسوی غاصب یقیقا فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد. سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پس از عملیات طوفان الاقصی، توهم شکست ناپذیر بودن رژیم صهیونیستی و قدرت پوشالی آن برای تمام مردم دنیا آشکار شد.

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در یک نشست خبری گفت: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ دادن است به ویژه طی ۲ روز گذشته. همچنان شاهدیم از سوی برخی طرف‌های مشخصی که همواره حامی مستمر جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بودیم اکنون در تلاشند در تحولات جدید جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و بدون توجه به تضییع ۷۵ ساله حقوق ملت فلسطین توسط یک رژیم اشغالگر و ذره‌ای اعتنا به این همه جنایات این رژیم، در تحولات اخیر در کنار ظالم به پشتوانه ظالم علیه ملت مظلوم فلسطین ایستادند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ژست مظلوم‌نمایی امروز صهیونیسم‌های بی‌آبرو از مضحکه‌های دنیای امروز است، تصریح کرد: دولت‌های حامی صهیونیسم با چشم بستن به روی جنایات این رژیم جعلی سکوت مرگبار کرده‌اند.

تحلیل هفته

نشست هم اندیشی استانداران

روز دوشنبه نشست هم اندیشی معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور با استانداران سراسر کشور برگزار شد. جلسه حاضر با دوازده دستور و مأموریت ویژه از سوی دولت به استانداران کشور همراه بود. این دوازده دستور در حوزه‌های رشد تولید، مهار تورم، مردمی سازی اقتصاد، اتمام طرح های نیمه تمام، پیگیری افزایش اختیارات، تمرکز بر صادرات و تجارت خارجی، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور،‌ رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها، ساماندهی حاشیه نشینی شهرها، توسعه بنادر و گمرکات، توجه به شهرهای ساحلی و تلاش برای انتخابات پرشور است.

البته این دوازده دستور، یک دستور دیگر داشت و این آن بود که استانداران می‌بایست ظرف مدت دو هفته آینده برنامه‌های خود را در خصوص رشد تولید، مهار تورم و مردمی سازی اقتصاد به دولت اعلام کنند. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند با دنبال کردن جدی موضوع اقتصاد، به رفع مشکلات معیشتی مردم بپردازند.

تحلیل هفته

سفر آیت الله رئیسی به استان فارس

رئیس جمهور صبح روز پنجشنبه در ادامه دور دوم سفرهای استانی خود به استان فارس سفر کرد. ایشان در این سفر مورد استقبال نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، استاندار فارس، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت. افتتاح پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان و... از جمله برنامه های سفر دو روزه رئیس جمهور به استان فارس است.

تحلیل هفته

گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با بن سلمان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و «محمد بن سلمان» ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه (19 مهر) با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.

آیت الله رئیسی در این گفتگو اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل وحدت جهان اسلام و همسایگی قائل به تعمیق و تقویت روابط با عربستان است و معتقدیم روابط دو طرف این ظرفیت را دارد که به تثبیت، تقویت و ارتقای امنیت و ثبات منطقه کمک کند.

رئیس جمهور با اشاره به اعتقادات و منافع مشترک دو کشور به ویژه در مسائل مرتبط با جهان اسلام افزود: ایران و عربستان در مقطع حساس کنونی باید به عنوان دو بازیگر کلیدی از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین حمایت کنند.

شاید این ارتباط با توجه به خط جدید حرکت سیاسی عربستان که با بازگشایی سفارت‌خانه‌های دوطرف نوید بهبودی روابط را می‌داد و از طرفی موضع قاطع عربستان سعودی در قبال مسأله فلسطین، می‌توانیم امیدوار باشیم که جامعه و جهان اسلام در حال یکپارچگی و بهبود روند وحدت است. البته اگر در آینده شیطنت‌های آمریکا و انگلستان موجب تغییر نگرش‌ها نشود، می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در منطقه باشیم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات