۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۵۰۷۸۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موضوع اعزام‌ها به حج عمره منتفی نشده است

موضوع اعزام‌ها به حج عمره منتفی نشده است
اسماعیلی گفت: نزدیک به ۶ میلیون ثبت نام کننده حج عمره، منتظر هستند و اشکال فنی تا امروز بر این موضوع، سایه انداخته، اما منتفی نشده است و وزیر امور خارجه با مقامات سیاسی عربستان، پیگیر قضیه هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتگویی درباره منتظر بودن ۶ میلیون ثبت نام کننده حج عمره، اظهار داشت: پس از ۹ سال که حج عمره، تعطیل بود، بعد از بازگشایی روابط سیاسی ایران و عربستان، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

اسماعیلی، تصریح کرد: روز ۲۸ آذر، هتل‌های لازم در مکه و مدینه، در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گرفت و همه تمهیدات در نظر گرفته شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کشور میزبان، اشکالاتی در حوزه فنی و هواپیمایی، مطرح کرد که ما به‌طور مرتب از وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور خارجه، پیگیر بودیم تا این قضیه حل شود.

اسماعیلی، اظهار داشت: نزدیک به ۶ میلیون ثبت نام کننده از مردم، منتظر هستند و امسال باید تلاش می‌کردیم تا بیش از ۳۰۰هزار زائر، اعزام می‌شدند؛ این اشکال فنی تا امروز بر این موضوع، سایه انداخته، اما منتفی نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با مقامات سیاسی عربستان، پیگیر موضوع هستند و نگاه آنان این است که قضیه در مسیر حل شدن قرار دارد، اما من فکر می‌کنم که این‌قدر طولانی شدن موضوع، خوب نیست، مردم منتظر هستند و ان‌شاءالله باید به زودی، این قضیه حل شود.

اسماعیلی، گفت: ما پس از ۹ سال، می‌خواستیم این‌ کار را انجام دهیم، هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم، توافقات انجام شده است، هتل‌ها را اجاره کرده بودیم، تاریخ اعزام‌ها و روز حرکت هواپیماها، همه مشخص شده بود که این موضوع پیش آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: من بنای بدبینی به کشور میزبان را ندارم، اما این نوع عملکرد را هم نمی‌پسندم.

اسماعیلی، درباره احتمال کم‌‎کاری از طرف سازمان حج و زیارت یا کشور میزبان که می‌توانست حمل و نقل را انجام دهد، تصریح کرد: این سازمان که مسئول ترابری و حمل و نقل نیست؛ قراردادها همه روشن و مشخص است و اگر نبود، هتل‌ها را اجاره نمی‌دادند و همکارانم در کشور میزبان، مستقر نمی‌شدند. هواپیماها هم در ایران آماده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هفته پیش، یک گروه کارشناسی از طرف کشور میزبان، به ایران آمد، فرودگاه‌های تهران و مشهد مقدس را دید و قرار شد که جمع‌بندی آنان اعلام شود.

اسماعیلی، اظهار داشت: من از این وضع، دلخور هستم، زیرا اگر قصور از همکارانم بود، حتما در چارچوب قانون، موضوع را با آنان حل می‌کردیم؛ همکارانم از ۲۸ آذر، زحمت کشیده‌اند و همه کارها فراهم شده است؛ در دولت، این قضیه را پیشنهاد داده‌ایم تا ان‌شاءالله بررسی بیشتر انجام شود و خودمان هم به‌طور مرتب، پیگیر موضوع هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان، ابراز امیدواری کرد که سوءتفاهمات مجموعه‌های هواپیمایی دو کشور، برطرف شود تا مردم، بیش از این، زیان نبینند. 

 

ارسال نظرات