۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۵۱۲۴۳
حجت الاسلام گرامی پور:

مردم سالاری ریشه اسلامی دارد

مردم سالاری ریشه اسلامی دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید براینکه مردم سالاری ریشه اسلامی دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی، اندیشه سیاسی جدیدی  را در برابر اندیشه‌های تجربه شده غربی معرفی کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی گرامی پور عضو هیئت علمی دانشگاه قم در کرسی علمی ترویجی با موضوع جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی با اشاره به اینکه واژه مردم سالاری 679 مرتبه در بیانات رهبر معظم انقلاب استفاده شده، اظهار داشت: واژه  مشروعیت 221 مرتبه و واژه مقبولیت 55 مرتبه در بیانات رهبر معظم انقلاب استفاده شده است؛ سه نظریه در ارتباط با نقش مردم در حکومت مطرح است که نظریه مقبولیت، نظریه مشروعیت و نظریه منتسب به آقا بینابین را شامل می شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشروعیت حکومت را  فقهی، سیاسی و اجتماعی برشمرد و گفت: مشروعیت سیاسی محل بحث نیست؛ زیرا همه می دانند مردم به حکومت اسلامی مشروعیت سیاسی می بخشند؛ سوال مهم این است که آیا رای مردم جزئی از مشروعیت فقهی است؟

وی با تاکید براینکه باید تحلیل کیفی بیانات رهبر معظم انقلاب بجای تحلیل کمی در نظر گرفته شود، بیان داشت: از بیانات رهبر معظم انقلاب مشروعیت فقهی رای مردم در حکومت برداشت می شود؛ همه قواها در نظام جمهوری اسلامی به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

حجت الاسلام گرامی پور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به مردم سالاری دینی تاکید دارند، ابراز کرد: مردم در حکومت اسلامی اصل در تمام شئون اجتماع هستند؛ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب مردم یک رکن مشروعیت نظام اسلامی هستند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر مردم معتقد به دین نباشند حکومتی دینی شکل نمی گیرد، ابراز کرد: رهبری در نظام جمهوری اسلامی اصل قضایا و مهمتری بخش از نظام اسلامی است.

وی با تاکید براینکه مردم سالاری ریشه اسلامی دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی، اندیشه سیاسی جدیدی  را در برابر اندیشه های تجربه شده غربی معرفی کرد؛ بیعت مردم یکی از شروط حقانیت زمام‌دار جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام گرامی پور با اشاره به اینکه شرایط و ملاک های اولیه ولی امر مسلمین از طرف خدای متعال تعیین می شود، خاطرنشان کرد: رای مردم نمی تواند فردی را که عدالت ندارد ولی امر مسلمین قرار دهد.

استاد سطوح عالی با اشاره به اینکه اگر مردم رای ندهند حاکم با قهر و غبله  نمی تواند خود را در منصب قرار دهد، گفت: قهر و غلبه از لوازم مشروعیت است و شبهاتی که مخالفین مطرح می کنند که مردم نقشی در حاکمیت ندارند بی مورد است.

ارسال نظرات