۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۵۲۲۹۲

سوابق کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در آذربایجان غربی

سوابق کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در آذربایجان غربی
در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان آذربایجان غربی می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.

در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان آذربایجان غربی می پردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری

ورود به مدرسه آیت الله مجتهدی تهران در سال 1363، هجرت به حوزه علمیه قم در سال 1368 وحضور در درس آیات عظام میرزا جواد آقاتبریزی، وحید خراسانی و جوادی آملی، مدرس حوزه، دانشگاه و جامعه المصطفی العالمیه، تألیف آثار پژوهشی و مقالات متعدد در زمینه های مختلف و همچنینراهنمایی و داوری دهها رساله و پایان نامه. همچنین تألیف کاربرد قواعد اصولی در استنباط احکام، مکاتب و مناهج اجتهاد، قواعد فقهیه و الفقه المقارن.

مسؤولیت ها و سوابق اجرایی: عضویت در مجمع نمایندگان طلاب و بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر قریشی

سید علی‌اکبر قریشی( زاده ۱۳۰۷( بناب مجتهد شیعه، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری هستند .  فرزند ایشان  سید مهدی قریشی هم‌اکنون نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه اند.

او دروس فارسی را در مدارس ملی و مقدمات عربی را نزد پدر و مدرسه علوم دینی بناب فرا گرفته  و سپس جهت تکمیل تحصیلات خود در سال ۱۳۲۴ روانه حوزه علمیه قم گردیدند، در مدت هشت سال تحصیل در حوزه قم از محضر اساتیدی چون بروجردی، سلطانی و مجاهدی استفاده نمودند . در سال ۱۳۳۲ کمی پیش از وقوع کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت مصدق به دعوت عده‌ای از اهالی ارومیه رحل اقامت در این شهر افکنده  و به کار تبلیغ و ارشاد و اقامه شعائر دینی پرداختند. در  کنار انجام وظایف معمول یک روحانی به کار مطالعه و تحقیق و نویسندگی همواره اهتمام ورزیده و آثار گرانقدری چون قاموس قرآن و تفسیر احسن الحدیث را تقدیم علاقه‌مندان علوم قرآنی نمودند. در آستانه پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، سید علی اکبر قرشی در اثر مخالفت با رژیم پهلوی ممنوع‌المنبر گردیده و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۷ به بافت کرمان تبعید گردیدند  که این تبعید تنها چند ماه بطول انجامید و همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی از تبعید آزاد و به ارومیه مراجعت نمودند.

وی تالیفات گرانقدری در معارف اسلامی و قرآنی، ارائه داده‌اند از جمله:

۱- قاموس قرآن: این کتاب به صورت دائرة المعارف برای قرآن تلقی می‌شود که با ۵ سال تلاش مداوم انجام گرفت.

۲- تفسیر احسن الحدیث: کتاب مورد بحث مقاله

۳- نگاهی به قرآن: عمده بحثهای علوم قرآنی را شامل می‌شود. مانند: سوره‌های قرآنی تعداد واژه‌های قرآن، سوره‌های مکی و مدنی، ترکیب سوره‌ها، ترتیب قرآن، نزول و امثال آن. سپس حدود ۷۰ موضوع از موضوعات قرآنی مانند وحی در قرآن، تثلیث در قرآن، محکمات و متشابهات، سحر و معجزه، خلقت در شش روز، حروف مقطعه و... را بررسی کرده‌اند.

۴- المعجم المفهرس لالفاظ الصحیفه السجادیة.

۵- خاندان وحی  که شرح حال چهارده معصوم «علیهم‌السلام می باشد .

6- سیری در عالم برزخ

 ۷- مرد ما فوق انسان

۸- اتفاق در مهدی موعود (عج )

 ۹- مفردات نهج البلاغه

 ۱۰- سیری در اسلام

 ۱۱- معاد در اسلام ۱۲

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز

او زاده ۱۳۳۸ در میانه، روحانی، استاد حوزه و دانشگاه، نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری و ریاست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را بر عهده دارد. وی دانش آموخته سطح خارج حوزه علمیه و نیز دکتری رشته فلسفه اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس است. از سال ۱۳۹۱ پس از دوره سرپرستی احمد بهشتی، ریاست دانشگاه قم را تا سال ۱۴۰۱ بر عهده داشت.

ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی و معاونت در «دانشگاه قم» از سوابق علمی و اجرایی او می‌باشد. او همچنین یکی از حامیان جدی استفاده از هوش مصنوعی در تولید و توسعه علوم اسلامی است و در این راه با دبیرخانه همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی همکاری می‌کند.

مجلس خبرگان و ریاست دانشگاه

وی پس از برگزیده شدن به عنوان نماینده مردم استان آذربایجان غربی در انتخابات میاندوره‌ای دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، در انتخابات دوره پنجم نیز بار دیگر با کسب آرای مردم این استان به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

ارسال نظرات