۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۵۴۸۸۱
از مسئله‌سازی تا نگارش مقاله؛

کتاب «آموزش مقاله علمی ترویجی» روانه بازار نشر شد

کتاب «آموزش مقاله علمی ترویجی» روانه بازار نشر شد
کتاب «آموزش مقاله علمی ترویجی (از مسئله‌سازی تا نگارش مقاله)» اثر محمدصادق فاضل منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «آموزش مقاله علمی ترویجی (از مسئله سازی تا نگارش مقاله)» اثر محمد صادق فاضل در ۱۶۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

کتاب حاضر حاصل سال‌ها تجربه نویسنده در زمینه آموزش مقاله نویسی است و برای توانمندسازی طلاب در نوشتن مقاله علمی ترویجی سامان یافته است.

خلاصه بودن مطالب و روان بودن متن کتاب و هم‌چنین استفاده از مثال‌های متعدد برای فراگیری بهتر، ویژگی ممتاز این اثر است تا طلاب به سادگی بتواند یک مقاله تمرینی و سپس یک مقاله ترویجی بنویسند و در نتیجه مهارت خود را در پژوهش بالا ببرند و زمینه تولید مقاله علمی - پژوهشی را در خود ایجاد کنند.

 ساختار اثر

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «پژوهش تمرینی» مشتمل بر چهار فصل است؛ فصل اول با عنوان «انتخاب موضوع» به تبیین انتخاب موضوع و طراحی مسئله اختصاص دارد.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «طراحی تحقیق» بیان مسئله، ضرورت تحقیق و سؤالات اصلی و فرعی را بررسی کرده و فهرست مطالب و فهرست منابع را شرح داده است.

فصل سوم با عنوان «اجرای پژوهش» فیش نویسی و تهیه سیاهه نوشته را بیان می‌کند.

«ساختار مقاله» عنوان چهارمین فصل از بخش اول کتاب حاضر است که در آن مقدمه، نتیجه‌گیری و عنوان مقاله تبیین شده و نام نویسنده، چکیده، کلید واژه و فهرست منابع مورد تأکید قرار گرفته است.

در خاتمه «شیوه پژوهش گروهی» شامل اهمیت و ضرورت کار گروهی، اقتضائات کار گروهی و شیوه پژوهش گروهی آورده شده است.

دومین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «مقاله علمی ترویجی» مشتمل بر چهار فصل است. اولین فصل با عنوان «انتخاب موضوع» راه‌های به دست آوردن موضوع، ملاک‌هایی انتخاب موضوع و پژوهش ترویجی را بررسی کرده و طراحی مسئله، مطالعه مقالات علمی - ترویجی و انتخاب استاد راهنما را به نگارش درآورده است.

«طراحی تحقیق» عنوان دومین فصل از بخش دوم کتاب مذکور است که در آن بیان مسئله و ضرورت تحقیق، پیشینه تحقیق و سؤال اصلی مطرح شده و فرضیه، سؤالات فرعی و فهرست مطالب تبیین شده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «اجرای پژوهش» نوشتن پیش‌نویس بدنه مقاله، جست و جو در منابع، تدوین بدنه مقاله و نگارش علمی را به رشته تحریر درآورده است.

چهارمین و آخرین فصل از بخش دوم این کتاب با عنوان «ساختار مقاله» به بیان گزارش پیشینه، نتیجه‌گیری، فهرست منابع و چکیده اختصاص دارد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

ارسال نظرات