۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۵۶۲۸۶
آیت الله مروی:

تحول و رشد حوزه علمیه بدون حفظ سنت های اصیل حوزوی امکان پذیر نیست

تحول و رشد حوزه علمیه بدون حفظ سنت های اصیل حوزوی امکان پذیر نیست
آیت الله مروی بر لزوم تحول در حوزه علمیه با حفظ سنت های اصیل حوزوی تأکید کرد و رفع نواقص موجود در حوزه علمیه را بر عهده طلاب و علما دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان تهران که در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: بزرگترین رسالت حوزه‌های علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسش‌های نو پیدا و مشکلات فکری مردم است.

وی با اشاره به تلاش‌های گذشتگان در حراست و پاسداری از دین اسلام و مذهب شیعه خاطر نشان کرد: سلف صالح ما از زمان ائمه معصومین – علیهم السلام – تا امروز این رسالت را به خوبی ادا کرده است. علماء و اندیشمندان بزرگ شیعه به خوبی رسالت خود را ادا کرده‌اند و مکتب و مذهب حفظ شده است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه حفظ سنت‌های اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است.
وی ادامه داد: همه پیروزی‌هایی که علماء و اندیشمندان بزرگ شیعه داشته‌اند، مرهون سنت‌های حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنت‌های بزرگ را شناسایی،  حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آن‌ها بکوشیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنت‌های انسان ساز گذشته منقطع و جدا شود.
 
تحول و رشد حوزه علمیه بدون حفظ سنت های اصیل حوزوی امکان پذیر نیست
 
وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنت‌های اصیل حوزوی خاطر نشان کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – به عنوان معمار تحول در حوزه‌های علمیه می‌فرماید «تحول به معنای رها کردن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رائج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونی‌ای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید از سنت‌های قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آن‌ها پاسداری کنیم.
 
تعلیم و تعلم در حوزه علمیه یک رسالت است نه یک شغل
 
وی در ادامه ضمن معرفی جایگاه علمی تعدادی از اندیشمندان برجسته حوزه علمیه، تعلیم و تربیت را یک رسالت عنوان کرد و بیان داشت: از سنت‌های قدیم حوزوی این است که تعلیم و تعلم را یک رسالت می‌دانند نه یک شغل – یک دنیا در این نکته مطلب است – آنگاه که انسان وظیفه خود را یک رسالت می‌بیند، می‌شود علامه امینی.
آیت الله مروی ادامه داد: از دیگر سنت‌های قدیم حوزه علمیه، رابطه متقابل استاد و شاگرد بوده است. این رابطه باید با همه خصوصیاتش و به صورت متقابل، در حوزه پیاده شود.
وی خطاب به طلاب جوان گفت: این سنت‌ها باید احصا شود و به جوانان حوزه منتقل گردد. طلاب جوان حوزه را یک آکادمی ندانند که چیزی بیاموزند و برگه‌ای بگیرند و ببرند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان خاطر نشان کرد: قبول دارم که نواقصی در حوزه‌های علمیه وجود دارد؛ اما وظیفه ما سیاستگذاران این است که با دقت و تیز بینی توأم با صداقت و دلسوزی به این کاستی‌ها توجه کنیم و راهکارهای مناسب با این نواقص را بیاندیشیم.
 
تحول و رشد حوزه علمیه بدون حفظ سنت های اصیل حوزوی امکان پذیر نیست
 
شایان ذکر است در این مراسم که به مناسبت روز معلم و با حضور بیش از 600 نفر از اساتید و مدیران مدارس علمیه استان تهران در تالار شیخ صدوق (ره) در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، از جمعی از اساتید حوزه علمیه این استان تقدیر به عمل آمد.
ارسال نظرات