۰۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۷۶۰۱۵
امام جمعه مرند:

هدف‌های پایدار و جاودانه در بین واقفان پی‌گیری شود

خبرگزاری رسا ـ تولیت حوزه علمیه مرند گفت: تنها وقف ثروت‌های عمده و اماکن بزرگ و چشمگیر، نمی تواند تعریف واقعی وقف باشد.
امام جمعه مرند
حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: وقف در دین اسلام دستاوردهای معنوی و انسانی بسیار نیک و پسندیده‌ای داشته و تاکنون از جایگاه خاصی و شایسته‌ای در فرهنگ دینی ما برخوردار بوده است.

حجت‌الاسلام نعمت‌زاده ادامه داد: سنت ارزشمند و نیک وقف، نمودی از وارستگی و تزکیه نفس انسان است، هدف غایی وقف در اسلام کرامت انسان بوده و این سنت ابزاری نیرومند و محکم برای فرهنگ‌سازی ایثار در جامعه شمرده می‌شود.

وی افزود: با وجود این که هر سال هفته ای به نام وقف و به این نام نامیده شده؛ اما بیشتر آحاد جامعه‌ به ویژه جوانان از موضوع و اهمیت ویژه وقف آگاهی ندارند؛ از این رو بایستی اقدامات و ابتکارات مناسبی برای تعریف و شناساندن فرهنگ وقف در جامعه انجام پذیرد.

وی با بیان این که آموزش و پرورش باید درسی درباره وقف و آشنایی با آن را در برنامه‌های آموزشی خود بگنجاند، تصریح کرد: اگر به وقف نامه‌های متعدد در تاریخ اسلام مراجعه کنیم، اهمیت موقوفه‌ها در ایجاد مرکز آموزشی از جمله مدارس علمیه و کتابخانه‌ها و دیگر اماکن آموزشی وقفی پی خواهیم برد و این مبین اهمیت ویژه‌ای است که واقفان به علم و کسب دانش داشته‌اند.

تولیت حوزه علمیه مرند تأکید کرد: وقف تأثیر بسزایی در رفع فقر و محرومیت و یکسان‌سازی ثروت و عدالت اجتماعی در جامعه دارد، واقفان باید هدف‌های پایداری و جاودانگی را در نیات خیرشان مورد عنایت و توجه ویژه قرار دهند و این از اهداف فرهنگی و تبلیغی فرهنگ نیک و خیر وقف در اسلام است.

حجت الاسلام نعمت زاده ادامه داد: وقف تنها محدود به افراد ثروتمند جامعه نمی شود و وقف ثروت های عمده و اماکن بزرگ و چشمگیر تنها نمی تواند تعریف وقف باشد؛ بنابر این می‌توان با وقف یک جلد کتاب و یا قلم‌، عمل وقف را به انجام رسانید؛ چون‌ میزان و ملاک سنجش در روز قیامت اخلاص انسان‌های واقف است و کمیت موضوع ملاک نخواهد بود.

وی در پایان به ضرورت اطلاع رسانی دقیق درباره وقف و آثار مادی و معنوی آن تأکید کرد و افزود: شایسته است، همه دستگاه‌ها و عوامل فرهنگی جامعه در ترویج این کار خیر اخروی و ماندگار، اقدام و با به کارگیری تمام امکانات خود، برای تبلیغ و تبیین ابعاد گوناگون وقف در جامعه فعالیت کنند./935/ت302/س
ارسال نظرات