۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۸۱۶۸۸
آیت الله مکارم شیرازی:

حفظ نظام اسلامی با تعلیم و تربیت حاصل می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باید برنامه هایی با هدف تعلیم و تربیت اسلامی تببین نماید و اگر این حاصل شود اختلافات کم شده و کار دستگاه های انتظامی و قضایی سبک و عدالت گسترش می یابد.
آيت الله مكارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، روز گذشته در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کل کشور، اظهار داشت: در قرآن کریم خداوند هدف از بعثت انبیاء را بیان کرده است و در آیات قرآن و در مباحث تفسیری، آیات متعددی داریم و ده هدف برای بعثت انبیا استخراج شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، بیان داشت: هدف اول و دوم تعلیم وتربیت است؛ «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ»، او کسى است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگیخت که آیاتش را برآ‌نها مى‌خواند و آنها را تزکیه مى‌کند و به آنان کتاب و حکمت مى‌آموزد هرچند پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند و غیر از این آیه آیات دیگری هم موجود است.

وی افزود: هدف سوم که در آیه 25 سوره حدید به آن اشاره شده است، مسأله اجرای عدالت است؛«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند. هدف از ارسال پیامبران و نزول کتاب های آسمانی اجرای عدالتی است که زوری نبوده و برجامعه تحمیل نشده باشد زیرا از نظر اسلام این نوع عدالت مطلوب نیست؛ خود مردم باید به این سمت بروند، یعنی سطح فرهنگ مردم آن قدر بالا برود که خود مجری قسط و عدالت باشند، همان چیزی که به صورت فراگیر در هنگام حضور امام زمان باید مهیا شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: گشودن زنجیرهای اسارت از دست مردم و پای انسان ها در قرآن از اهداف بعثت بیان شده است، از جمله می فرماید «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ ... وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ»، پیغمبر آمده بارهای سنگین خرافات و جنایات را از دوش مردم بردارد و به آن ها آزادی می دهد؛ ازادی به معنای واقعی نه به معنای بی بند وباری، بنابراین تعلیم وتربیت، اجرای عدالت و آزادی به معنای واقعی، از اهداف انبیاء است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در خط تعلیم وتربیت حرکت کند، وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ. با وسایلی که اداره ارشاد در اختیار دارد باید برنامه های متعددی تبیین کند که هدف این برنامه ها تعلیم و تربیت اسلامی باشد، اگر این حاصل شود، اختلافات کم شده وبه دنبال آن کار دستگاه های انتظامی وقضایی سبک وکم می شود و عدالت گسترش می یابد و مردم به هویت واقعی خود برمی گردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: ابزارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مختلف ولی هدف نباید در این ابزار ها فراموش شود، هدف تعلیم و تربیت است، حتی به صدا و سیما گفته شده که اگر طنزی ساخته می شود باید هدفدار باشد و در آن مسأله تربیتی و انسانی در نظر گرفته شود. فرقی که ما با غربی ها داریم، رسانه های آن ها به دنبال ذائقه مردم هستند، آن ها بی هدف کار می کنند؛ ما مسلمان هستیم و نظام جمهوری اسلامی داریم، بنابراین همه چیز باید هدفمند باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که ابزارهایی که ارشاد در اختیار دارد شمشیری دو لبه است و ممکن است بهترین و بدترین اثر را بگذارد، تأکید کرد: مسؤولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب سختگیر باشند و در حوزه فیلم و تئاتر سختگیرتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه هیچ مانعی ندارد انسان مسائل تربیتی اسلامی را با اهدافی با جاذبه های خاص جمع کند و جاذبه داشتن مهم است، اشاره کرد: فیلم یوسف پیامبر در عین حال که کم وکاستی هایی داشت اما در مجموع جاذبه های عظیمی داشت و اهدافی را هم دنبال می کرد، بنابراین جمع جاذبه ها و اهداف انجام شدنی است.

آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: واژه ارشاد اسلامی دو کلمه مسؤولیت آفرین است، ارشاد و راهنمایی یعنی مسیری که به طرف حزب الی الله می رود، دعوت کردن به سوی فضیلت های اخلاقی است؛ و پسوند اسلامی مسؤولیت دارد. هجوم دشمن در مسأله ارشاد و اسلام خیلی سنگین است و باید به موازات آن قوی تر عمل کنیم، عقیده دشمنان این است که ما هیچی نباید داشته باشیم و ما وابسته به آن ها باشیم، وابسته مطلق.

وی ادامه داد: دشمن وارد حوزه فرهنگ شده و در حال حرکت تخریبی است، این جمله اعلام خطر است که فردی مذهبی هنگام مراجعه به فروشگاه برای تهیه لباس به مشکل می خورد، چون لباس اسلامی مطابق با نظر او و خانواده اش وجود ندارد؛ این مسأله ساده ای نیست، دشمن وارد مرحله تخریب شده است، چون مانع آن ها اسلام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: بعضی افراد هنگامی که سرازیر شدن هجوم فرهنگ های فاسد را می بینند حالت یأس، نا امیدی و انفعالی پیدا می کنند؛ هرگز حالت انفعالی پیدا نکنید، فرهنگ شیعی ظرفیت بالایی دارد و همانطور که در سی سال گذشته با مشکلات مقابله کرده است می تواند مقابله کند ، «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ»، ما پیامبران و مؤمنان را در زندگی دنیا و در روز قیامت که شاهدان برای شهادت برپای می ایستند، یاری می کنیم.

وی ادامه داد: این کلام الهی است که در قرآن آمده است، و همه در سندیت قرآن یقین دارند، خداوند بر همه چیز قدرت دارد، بنابراین باید محکم بایستید و هدف اصلی را فراموش نکنید./968/پ202/ج
ارسال نظرات