۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۹۱۱۶۴

دومین نشست تخصصی وقف در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ وقف در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
وقف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ وقف، روز گذشته با حضور ربیعی، مسؤول روابط عمومی سازمان اوقاف، باقریان رییس موسسه کارگزاران روابط عمومی کشور در تهران برگزار شد.

ربیعی درباره مسائل وقف به سخنرانی پرداخت و گفت: بزرگان و گذشتگان از مال خود گذشتند و وقف کردند که در واقع جهاد اکبر انجام داده‌اند و آن را در اختیار امور عام المنفعه قرار دادند.

وی ادامه داد: اما امروزه مردم به مسأله وقف بدبین اند چون شناختی ندارند و مسئله وقف دست خوش آسیب شده است؛ در شهر تهران هفتاد درصد از مردم با وقف آشنا نیستند.

ربیعی خاطر‌نشان کرد: ‌سازمان اوقاف سازمان بزرگی است که در حوزه اجتماعی هم فعالیت می‌کند؛ بیشترین دارالایتام و پرورشگاه‌ها جزء موقوفات هستند همچنین شصت هزار مسجد در کشور وجود دارد که سازمان اوقاف بیش از بیست میلیارد تومان برای توسعه مساجد هزینه کرده است.

مسؤول روابط عمومی سازمان اوقاف از فعالیت های انجام شده در زمینه اشاعه فرهنگ وقف گفت: نشریه احسان ماندگار که بین یک و نیم میلیون نفر توزیع می کنیم، معرفی واقفان و وقف نامه ها و خدمات واقفین، به روز کردن سایت سازمان برای پژوهشگران، ایجاد سامانه پیام کوتاه در سازمان و استان‌ها، برگزاری همایش، از جمله فعالیت‌های سازمان در جهت معرفی وقف است.

وی در بیان ریشه تاریخی کاهش وقف گفت: در طول تاریخ وقف مسأله مردم نهاد بوده است و مردم به آن اهمیت می دادند؛ اما از دلایل کاهش آن در گذشته این بود که رضا خان موقوفات مردم را از آن خود کرد و محمد رضا پهلوی برای زمین های وقفی سند مالکیت صادر کرد که پس از انقلاب امام خمینی‌(ره) فرمودند«وقف باید به وقفیت خود باقی بماند» و ظلمی که خاندان پهلوی به مسأله وقف کردند سال‌ها نیاز به تلاش دارد تا برطرف شود.

ربیعی افزود: از دیگر دلایل کمرنگ شدن وقف سوء مدریت بعضی افراد پس از انقلاب بوده است که کاهش وقف را به دنبال داشت و باعث روی آوردن مردم به موسسات خیریه شد البته مردم کار خود را انجام می دهند؛ اما ماندگار نیست.

در ادامه این نشست باقریان، رییس مؤسسه کارگزاران روابط عمومی کشور گفت: دیل کارنگی می‌گوید‌«کسی که ثروتمند می‌میرد بد‌نام می‌میرد»؛ از این رو سازمان اوقاف می تواند بسیاری از ثروتمندان را تشویق کند تا دارایی خود را بخشش کنند.

وی خاطر‌نشان کرد: کار روابط عمومی فرهنگ سازی است؛ ما باید بستر ها را ایجاد کنیم زیرا مردم به خاطر نتایج بد، بی اعتماد شده اند زیرا نتایج در زندگی مردم وارد نشده است اگر ایرانیان وقف را نمی شناسند به سبب این است که باید نواقص را در حوزه کار خود ببینیم نگاه ما نگاه سنتی است باید نگاه مدرن داشته باشیم.

وی افزود: آماری که در سال 2002 از کشور آمریکا تهیه شده نشان دهنده این است که 84 در صد از کمک به خیریه ها از سوی مردم صورت می‌گیرد و یا بعضی از شرکت‌های بزرگ در روزهای خاص فروش خود را وقف می‌کنند، افزون بر این‌که سودی را نصیب خود می کنند بخشی از آن را نیز می‌تواند برای دیگران صرف شود.

باقریان در پایان گفت: اوقاف می‌تواند اهداف قبل را داشته باشد از روش‌های جدید نیز استفاده کند تا هم میزان بهره‌وری را افزایش دهد و هم خروجی خوبی داشته باشد./956/پ201/






ارسال نظرات