۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۹۸۴۷۷

ناگفته هایی از قیام 29 بهمن تبریز

خبرگزاری رسا ـ یکی از روحانیان مبارز و از یاران شهید آیت الله قاضی طباطبایی به تشریح ناگفته هایی از قیام تاریخی 29 بهمن تبریز پرداخت.
آيت الله قاضي طباطبايي اوين شهيد محراب
حجت الاسلام نجف آقازاده، یکی از روحانیان مبارزو انقلابی تبریز که در قیام 29 بهمن حاضر بوده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار کرد: خلاف برخی کوتاه فکران که ادعا می کنند، این قیام بدون برنامه ریزی و بر حسب اتفاق رخ داد، باید گفت که روزهای قبل از این حادثه جلسات متعددی در بیت شهید قاضی برگزار و نحوه اعتراض مردمی نیز مشخص شد.

وی خاطر نشان کرد: یک روز قبل از قیام 29 بهمن بنده محضر شهید قاضی طباطبایی رسیده و ایشان تاکید زیادی بر کنترل و هدایت اعتراضات مردمی به رژیم شاهنشاهی داشتند که اینگونه نیز شد، البته شهادت شهید تجلا در مقابل مسجد قزلی عظمت این قیام تاریخی را گسترده تر کرد.

حجت الاسلام آقازاده گفت: از روزها قبل اطلاع داشتیم که مردم از مساجد محوری تبریز اعم از شعبان و مقبره برای شرکت در مراسم چهلم شهدای 19 دی قم شرکت خواهند کرد، از این رو کشاندن اعتراضات مردمی به خیابان ها پیش بینی شده بود.

وی ادامه داد: بنا بر توافقات به عمل آمده در بیت آیت الله قاضی قرار بر این بود که سینماها، مشروب فروشی ها، دفتر حزب رستاخیز و بانک صادرات که در آن زمان امتیازش در دست بهائیان بود، مورد حمله قرار گیرند و آسیبی به اموال عمومی مردم نخورد.

این مبارز انقلابی تصریح کرد: زمانی که مردم به بانک صادرات حمله کردند، حتی تک ریالی از بانک سرقت نشد، تا جایی که بنده خود شاهد بودم اسکناس های 10 هزار ریالی در کف بانک پراکنده شده بود، اما هیچ دستبردی صورت نگرفت.

حجت الاسلام آقازاده با بیان اینکه قیام 29 بهمن تبریز 13 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد، گفت: رژیم وقت در گزارشی به مقامات عالی رتبه اعلام کرده بودند که تعدادی خارجی در تبریز دست به شورش و آشوب زده بودند، مردم با شنیدن این خبر به خیابان ها ریختند و شعارهایی از جمله « زلفعلی نن سیفعلی / هاردان اولدی خارجلی » یعنی « زلفعلی و سیفعلی/ از کی و کجا خارجی شدند » سر دادند./935/ت302/ص
ارسال نظرات