۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۱۰۰۰۲۳
محقق علوم انسانی:

توسعه و عمق علوم انسانی موجب رشد سایر دانش‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان داشت: باید علم و پژوهش به عنوان تنها راه درمان مشکلات اجتماعی پذیرفته شود و این تلقی در مرحله عمل اجرایی شود.
علوم انساني


حجت الاسلام مجید رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: مطالعات اسلامی ارتباط تنگاتنگی با علوم انسانی دارد و علوم انسانی اساس رشته‌های علمی دیگر است.

وی بیان داشت: ارتباط افراد انسانی با طبیعت متوقف بر شناخت خود انسان است و اطلاعات پیرامون انسان و جایگاه شناسی انسان محوری برای تنظیم سایر رفتارهای وی در طبیعت می‌شود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: جایگاه انسان در عالم خلقت جایگاه اشرف مخلوقات است. این انسان شناسی و درک عمیق از چیستی انسان در علوم انسانی، ما را برای شناخت و تحلیل دقیق تر در سایر علوم یاری می کند.

این نویسنده کتاب «مقدمه ای بر مالیه عمومی در اسلام» اظهار داشت: دین به ما دستور داده تا به تحقیق بپردازیم و ضمن استفاده از وحی، از منابع معرفتی عقل و تجارب انسانی نیز بهره ببریم.

وی ادامه داد: شناخت انسان به دو پیامبر درونی یعنی عقل و پیامبر بیرونی که تعالیم انبیاء است، نیاز دارد.

این محقق علوم اسلامی گفت: امروز پژوهش دینی با تنوع نیازهایی که از سراسر جهان سرازیر شده روبرو است، اگر نیازها به خوبی دیده و توان ها سنجیده شود، می توان به عرصه پژوهش و دستاوردهای آن امیدوار بود.

این کارشناس علم اقتصاد گفت: امروز دین به عنوان پدیده ای ارزشمند و موثر برای جهانیان در حال بازشناسایی است و همگی می خواهند آن را بشناسند و از آن یاری بگیرند.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران بر عنوان برگ زرینی در سیر تحولات دین در جامعه توانست نقش دین در مسائل اجتماعی را به خوبی نمایان کند.

این محقق علوم انسانی گفت: امروز دین و ارتباط آن با علوم انسانی در سطح جهان مطرح شده و روز به روز این سوالات در حال گسترش است، البته هر ساله تعداد افرادی که در حیطه مسائل دینی به تامل و تحقیق می پردازند در حال رشد است.

عضو گروه آموزش انجمن اقتصاد حوزه گفت: رشد تحقیق و گسترش دانش دینی و دامنه دار شدن تحقیقات علوم اسلامی دینی در کشور ما نیز در حال افزایش است.

این محقق علوم انسانی گفت: باید علم و پژوهش به عنوان تنها راه درمان مشکلات اجتماعی پذیرفته شود واین تلقی در مرحله عمل اجرایی شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات